Те са Поколението Z - родените между 1997 и 2012 г. - и навлизат все по-сериозно на пазара на труда. По данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие до 2025 г. представителите на поколението ще съставляват около 27% от работната сила сред нейните държави членки.
Това вече оказва осезаеми промени върху начина и ритъма на работа.
За много работодатели обаче все още е истинско предизвикателство да навигират отношенията си с младите служители.
По данни на проучване на платформата Intelligent.com, 90% от анкетираните работодатели са убедени, че новите им кадри задължително трябва да преминат през обучение по етикет и работна етика. Едновременно с това 75% от работодателите посочват, че поне част от новонаетите им служители, наскоро излезли от университета, се представят незадоволително в офиса.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
По-младите служители, които тепърва навлизат на пазара на труда, явно изпитват затруднения да се адаптират към работната среда.
Тя от своя страна е доста различна от темпото, с което те са свикнали в образованието си.
"Поколението Z често не е подготвено за по-структурирана среда, динамиката на работното място и очакванията за автономна работа", обяснява Хюи Нгуен, експерт по образование и кариерно развитие в Intelligent и един от авторите в проучването.
Според него, въпреки че те имат известни теоретични познания от университета, често им липсва практически опит в реалния свят и така наречените "меки умения", необходими за успех в работната среда.
Причина за това разминаване се крие и във факта, че поколението Z има различни мотиватори и разбиране за света, което също оказва влияние. Заключението обаче, че младите нямат желание да се включат пълноценно в работния процес е прибързано.
Подобен подход към едно тепърва прохождащо в кариерата си поколение не е нито перспективен, нито правилен.
Много по-адекватно е да се замислим какво търсят Gen Z от работата си и оттам да се намерят и пресечните точки с интереса на бизнеса и работодателите. Именно в тази посока е изготвено и изследването на института Top Employers Institute, което обхваща 1700 души на възраст 18-27 години от 9 държави на четири континента.
Резултатите показват една съвсем различна страна на поколението Z - на тях не им липсва мотивираност, но искат да навлязат на пазара на труда в по-здравословна работна среда, която да им позволява да се развиват спокойно и стабилно.
На респондентите в проучването е зададен въпросът: "Мислейки за организацията, в която бихте искали да работите, коя от следните опции ви звучи най-привлекателно?". Изброени са 12 възможни отговора, сред които компанията да е известна, да е екологична, да е отворена към технологиите и иновациите, да предлага конкурентни условия и т.н.
Най-често споменаваните отговори на този въпрос обаче се оказват други: да ми предоставя възможности за развитие, сигурно и здравословно работно място, да е финансово стабилна и да поддържа гъвкави работни условия.
Подобни приоритети за Gen Z говорят за по-сериозно и по-изискващо отношение към работната среда, отколкото мнозина предполагат. Според тях служителите имат своите задължения за развитието на организацията, за която работят, но и тя има задължения за тяхното благосъстояние.
Част от това включва професионалното израстване, но не в смисъла на стремителен напредък по кариерната стълбица, а осигуряване на основа за плавен и устойчив растеж, при който всяка стъпка е обмислена добре, често с подкрепата и менторството на работодателя или прекия мениджър.
Ключов момент е, че тук не става въпрос за преследване на заплата, а за изграждане на пълноценен професионален живот, в който младият служител да се чувства спокойно и комфортно на работното си място.
Показателно е и че на въпрос дали биха приели по-ниска заплата, ако това означава по-добър баланс между професионалния и личния живот, 62% отговарят утвърдително.
Представителите на поколението Z очакват офисът да предлага емпатична среда, в която могат да развиват не само професионални, но и лични социални контакти.
75% от респондентите в изследването казват още, че за тях е важно да се забавляват на работа, докато 78 на сто са на мнение, че в офиса виждат възможност за изграждане на общност, социални връзки и чувство за принадлежност.
Последното зависи от лидерите и затова Gen Z очакват мениджърите им да са хора, които имат развита емоционалната интелигентност и способност да мотивират и вдъхновяват служителите си.
Именно този начин на мислене се сблъсква с установените норми на работа, при които бизнесът се фокусира най-вече върху растежа, присъствието на нови пазари и развитието на производителността.
Съществуват обаче и положителни примери, които показват, че работодателите и младите кадри могат да комуникират добре и да постигат качествени резултати.
От Top Employers Institute посочват за пример българския телеком Yettel и тяхната програма "Втора смяна". Именно тя е единствената българска практика, представена в годишния доклад на организацията, посветен на поколението Z.
Програмата е насочена към тийнейджъри от X до XII клас, деца или близки роднини на служителите на компанията. В рамките на месец те имат възможност да придобият практически опит в реална работна среда, докато учат повече за мястото, където родителите им работят и се ориентират коя област им е интересна и коя не.
В тазгодишното издание участниците избират между 20 различни професионални роли - от планиране на мрежата, през работа в магазините, до характерните за всеки бизнес сфери като HR, дигитален маркетинг, право, корпоративни комуникации и други.
По време на програмата те преминават и през серия от обучения, с които телекомът ги подготвя за реални бъдещи задачи от бизнеса - от работа с програми като Excel и Outlook до презентационни умения, финанси за нефинансисти, работа с лични данни и други.
През цялото време имат до себе си и ментор - служител на Yettel, който ги напътства и с когото могат да обсъждат различни аспекти от професионалния живот. Част от програмата е и среща с корпоративния психолог на компанията, който допълнително подпомага младежите в кариерното им ориентиране.
Ценното е, че учениците могат да научат нещо повече за практическата страна на бизнеса и етиката на работното място, докато са в присъствие както на ментора, така и на родителите си.
Пример за засилен фокус към младите е и програмата Yettel Teen Academy, фокусирана върху работа с ученици между 5-и и 12-и клас. Под формата на игри, работилници и дори разходка в планината, тя предлага интересен и интерактивен начин, по който младежите учат повече за света на бизнеса, като едновременно с това спомага за кариерното им ориентиране.
Още по-силен кариерен старт дава едногодишната платена стажантска програма на телекома - Hub by Yettel. Насочена към студенти от трети и четвърти курс и току-що завършили млади специалисти, тя дава възможност на участниците да развият ключови бизнес и личностни умения, като работят по реални бизнес проекти на компанията.
Подобна работа с младежи и млади професионалисти позволява те да бъдат насърчавани да развиват потенциала си в работна среда и да трупат опит, но също така и да придобият работните навици, които работодателите ценят.
Този подход е ценен и с друго - той дава ясен сигнал на служителите и бъдещите служители от поколението Z, че работодателят се интересува от тях и се старае да им помага в кариерния път.
Именно така младото поколение може ефективно да се интегрира на работното място и да разгърне потенциала си.
Може да изисква промени и усилия, но безспорно е по-добрата алтернатива на безпочвеното отказване от прекрасни професионалисти, каквито биха могли да са Gen Z.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.