Колко голяма промяна може да постигне една компания? Марк Зукърбърг изглежда се заема да провери този въпрос с нескромната цел да свърже всички в света към Интернет. Докато много компании говорят за "подобряване на света чрез вършене на добро," инициативата Internet.org на Facebook прави повечето други корпоративни проекти за социално подобрение банални.
Но подобна крайна амбиция не е нелогична. Уникална комбинация от обстоятелтсва дава на Facebook позиция - и може би дори отговорност, несравнима с тази на която и да е друга компания. Сайтът на Facebook е най-популярният в глобалния Интернет. Над един милиард души го използват и на телефони, което го прави и най-популярното мобилно приложение.
Самият Интернет, на свой ред, е безпрецедентен инструмент за социален растеж, преобразяващ бизнеса и личните възможности по света. Като се има предвид популярността му, Facebook вероятно ще се разраства с ръста на употребата на Интернет.
"В много дългосрочен план," казва Зукърбърг в скорошно интервю, "ако свържем всички в света, дали това ще е нещо добро за Facebook? Естествено. Но това не означава, че няма да е добро и за другите хора."
Докато 2.7 млрд. души в момента са в Интернет, годишният ръст от 9 процента за него очевидно изглежда неприемлив
Зукърбърг иска да увеличи броя на потребителите, като накара повече хора да използват Мрежата от телефоните си. Facebook стартираха Internet.org като съвместна инициатива с група други ориентирани към мобилни устройства компании. Всички те вероятно също биха спечелили от ръста на глобалната употреба на Интернет.
Сред тях са Ericsson, лидер в мобилната инфраструктура; производителят на безжични чипове MediaTek; вече погълнатата от Microsoft компания за мобилни телефони Nokia; разработчикът на уеб браузъри Opera; водещият производител на чипове за смартфони Qualcomm; и Samsung, които доминират на пазара за Android телефони.
Някои проекти от инициативата ще се реализират съвместно с тези и други допълнителни партньори, докато други се поемат от Facebook самостоятелно.
Основната идея на Internet.org е, че най-добрият начин да се разраства Интернет, е да бъде дадена на хората, които все още нямат достъп до него, безплатна представа за способните да променят живота им ресурси онлайн.
Това би трябвало да доведе до повече търсене и в крайна сметка до по-голяма достъпност на услугата. Facebook и Internet.org досега оповестиха няколко плана за осигуряване на Интернет за "несвързаните към мрежата".
Вече глобално известната социална мрежа сама по себе си е достатъчно атрактивна. Както обяснява Хавиер Оливан, вицепрезидент по ръста на пазарите: "В много развиващи се страни, ако запитате хората дали желаят Интернет достъп, те отговарят ‘Какво е това?'. Но ако ги питате дали искат Facebook, те казват ‘Да!'."
Същото заяви и Зукърбърг на Mobile World Congress в Барселона: "Целта, която си поставяме с Internet.org, еда създадем някакъв вид прилив към Интернет." ТОй обаче допълва, "Тази свързаност не е самоцел.
Целта ни са нещата, които носи със себе си тази свързаност." След което той изреди някои от тях, които той се надява на свой ред да станат по-достъпни за всички глобално: "Базови финансови услуги, ...кредит за започване на бизнес или покупка на дом, или достъп до базова здравна информация."
Въпреки че е крайно аналитичен и методичен, Зукърбърг не се бои да поема огромни, дори рискови стъпки, за да постигне целите си
Иначе всъщност не би и създал услуга, която да се използва от близо 1.3 милиарда души, за 10-те години, откак основава Facebook в стаята си в общежитието в Харвард. Решимостта му да върви бързо към вездесъща глобална свързаност донякъде обяснява и крайно неочакваната за мнозина покупка през февруари на WhatsApp срещу $16 млрд.
Според него притежаването на тази платформа за кратки съобщения му помага да продължи напред с първия голям проект на Internet.org - предлагане на мобилните потребители в развиващите се страни на ограничен набор от основни цифрови услуги - безплатно. Мобилните съобщения, при които WhatsApp доминира в голяма част от света, са критичен елемент в подобен пакет от услуги.
За да илюстрира какво има предвид, Зукърбърг говори за това как всеки може да вземе телефона си и да получи определени неща безплатно - като вездесъщия "сигнал свободно" или възможността да набереш 112 за спешна помощ.
"Осъзнах, че трябва да има еквивалент на тези базови услуги и в Интернет," обяснява той. Тъй като Интернет прави много повече неща от телефонната мрежа, подобни услуги могат да бъдат много по-функционални от простата реакция на спешни случаи.
"Скоро всички ще имат смартфони, поне така твърдят, и нищо чудно действително да се случи," продължава той. "Но скъпият аспект от притежаването на смартфон са точно данните. И цената на трафика на данните не спада толкова бързо.
Дори и да не можете да си позволите мобилен абонамент с включен трафик, всички в света трябва да могат да вземат евтиния си смартфон и да получат достъп до прогноза за времето, базови съобщения, може би информация за храни или други стоки от първа необходимост, Wikipedia, базова комуникация в социални мрежи и базово търсене."
На Mobile World Congress той лансираше тази идея пред мобилните оператори, които работят на развиващите се пазари
Зукърбърг иска да работи с тях за осигуряване на достъп към цифров ръст, който вече е налице. Почти милиард от хората без Интернет връзка в света живеят в области, където безжични мрежи вече са достъпни.
Facebook си поставя за цел да убеди операторите да осигуряват безплатни услуги на клиентите си с мобилни телефони, и предлага на свой ред да им помогне да капитализират новия за тези потребители достъп до данни.
Ако например потребител, гледащ базов Facebook, или Wikipedia иска да гледа видео, прост диалогов прозорец на екрана би могъл на място да му позволи ъпгрейд до абонаментен план с включен трафик на данни.
Експертите на Facebook по интерфейси и дизайн на диалогови прозорци разработват подобни инструменти и ги предоставят на операторите. Globe Telecom във Филипините удвои броя на платените потребители на мобилен трафик на данни в тестове, предоставящи базова версия на Facebook без заплащане.
От тях 25% бяха изцяло нови абонати. Както обяснява Дан Роуз, отговарящ за партньорските програми на Facebook: "Опитваме се да премахваме бариерите пред хората да се оказват онлайн по начин, който е като цяло позитивен за бизнеса на операторите." Оливан допълва: "Можем да помогнем на операторите да получават нови потребители и да разбират по-добре потребителската си база."
Партньорските компании на Internet.org се заемат с други проекти, които биха допринесли за всичко това. Има много начини да бъде повишена ефективността и да се намали цената на безжичния трафик. Компаниите целят да открият начини да подобрят инфраструктурата, да ограничат консумиращите много трафик приложения, и да изобретяват по-ефективни бизнесмодели за операторите.
Ericsson създават собствен център в кампуса на Facebook в Менло Парк, Калифорния, така че разработчиците на приложения да ги тестват в условия, които симулират това, което получава обикновеният потребител в различните развиващи се страни. Сигналът на такива места е слаб, пропускателната способност за трафик - малка, а броят използващи едновременно мрежата потребители - огромен.
Qualcomm помагат в изглаждането на работата на приложения върху евтини телефони. Facebook драстично промениха собственото си Android приложение така, че да изисква много по-малко данни в сравнение с преди година, без да променят потребителското преживяване.
Както обяснява шефът на инфраструктурата на Facebook Джей Парик, ръководещ техническия аспект на Internet.org: "Какъв е смисълът да свързваме всички, ако те не могат да използват приложения? Или ако постоянно надвишават предплатените си лимити за трафик?
Парик залага на дори още по-радикални стъпки за осигуряване на безплатен Интернет за тези последни милиард души, които нямат никакъв безжичен обхват
Facebook планират да използват комбинация от сателити за области с ниска гъстота на населението, безпилотни работещи със соларна енергия дронове, които остават във въздуха в продължение на месеци и предават трафик близо до земята до региони със средна гъстота, и наземни мрежи за непокритите градски региони.
Междувременно Google отделно експериментират с начини да осигуряват Интернет услуги на места, където достъпът е ограничен. Те разработват високолетящи балони, а през април купиха компанията Titan Aerospace, произвеждаща работещи със соларна енергия дронове.
Facebook от своя страна пък купиха през март британския производител на дронове Ascenta. Социалната мрежа поддържа щат от около 50 експерти по сателити, дронове и специални лазерни системи за пренасяне на данни, работещи в лаборатории на НАСА и научни центрове.
Това може и да не звучи като компания, съществуваща само за да ви помогне да шернете селфито си. И тя наистина не е такава компания. Facebook на 10 години струва над $150 млрд., има стабилен ръст на печалбите, и разполага с огромни ресурси.
А Зукърбърг е представител на поколението си, който вярва, че бизнесът има много малка реална стойност, ако не върши нещо добро. Или поне така твърди.
"Не мога да създам модел, който да показва как това ще ни донесе печалби в който и да е момент в близко бъдеще," казва той спокойно, седейки на дивана си в конферентната зала с прозрачни стени, докато служителите на най-голямата социална мрежа минават отвън.
"Придържам се към философията, че не винаги можеш да бъдеш наясно защо нещо ще е добро за теб и твоето развитие. Но като цяло, ако правиш добри неща, в крайна сметка извличаш и изгода за себе си."