В Елисейския дворец, по коридорите на Европейския парламент и под стъкления купол на Райхстага, стара Европа се подготвя за нова война. Тя не се води за религия или политика, за земя или природни ресурси.
Суровината, заради чиято защита се мобилизират Париж, Брюксел и Берлин, е цифровата среда на жителите на Европа.
Враговете им са корпорациите от Силициевата долина, които се стремят да я доминират
Въглищата, газът и петролът стояха зад индустриалната революция, но в цифровата ера данните заменят изкопаемите горива като най-ценен ресурс на Земята. Възможността за събирането и анализирането им е създала организации с власт, която изглежда на моменти извън контрола на националните държави.
Amazon, Apple, Facebook и Google представляват, по думите на германския икономически министър Зигмар Габриел, "брутален информационен капитализъм" - и Европа трябва да действа сега, за да се защити.
"Или ще защитим нашата свобода и ще променим политиките си, или ще станем цифрово хипнотизирани поданици на цифрова империя", предупреди Габриел в страстен призив за действие, публикуван във Frankfurter Allgemeine Zeitng. "Бъдещето на демокрацията в цифровата епоха е заложено на карта, а с него и свободата, еманципацията, участието и самоопределението на 500 милиона души в Европа."
Във Франция икономическият министър Арно Монтебур коментира, че Европа е изправена пред риск да се превърне в "цифрова колония на глобалните интернет гиганти", а министрите са призовали Google да осигури средства за част от стойността на обновяването на високоскоростната инфраструктура в страната. Габриел казва, че германската служба за борба с картелите в момента проверява дали Google трябва да подлежат на регулации като доставчик на комунални услуги или телеком - компанията държи 91.2% от пазарния дял от търсенето в Германия.
Според него, като последен вариант, може и да има опция за "разцепване" на Google, с което търсенето да бъде отделено от мобилните решения, YouTube или услуги като електронна поща.
Той се обявява за регулации, позволяващи на конкурентите да използват пълноценно и равностойно платформата на Google. Войната срещу Amazon също е започнала - от миналата година компанията вече не може да забранява на независими продавачи в сайта си в Германия да предлагат собствените си стоки по-евтино другаде, включително и на техен собствен уеб сайт.
Европейските регулаторни органи също се задвижиха
През май Европейският съд подкрепи иска на испанеца Марио Костеха Гонсалес за скриване на страници от търсене в Google за името му в рамките на ЕС. Съдиите решиха, че частни лица имат право миналите им прегрешения в интернет да бъдат "забравени". Заплахите, които това решение създава за свободата на словото, в момента са обект на дебат, но това е решителен момент на първия европейски регулаторен удар срещу гигантската търсачка.
На 11 юни еврокомисарят по конкуренцията Хоакин Алмуния писа на колегите си, за да предупреди, че може да бъде отворено наново разследването му на алгоритмите за класиране в резултатите от търсене в Google, след нови постъпили оплаквания.
Същия ден той обяви потенциално всеобхватно разследване за укриване на данъци, концентрирайки се върху поне 3 компании: Apple и международната им централа в Ирландия, Starbucks и главният им офис в Холандия, както и автопроизводителят Fiat. Междувременно изтичане на информация от Брюксел подсказа, че на мушката е и Amazon, който действа чрез европейска централа в Люксембург.
"В настоящия контекст на свити публични бюджети е особено важно големите мултинационални корпорации да плащат честно данъци", заяви Алмуния. Неговата интервенция масово бе приета като политически мотивиран акт.
И почти гарантирано е била такъв
Има хора, които вярват, че Жан-Клод Юнкер, бившият премиер на Люксембург и току-що избран за следващ председател на Еврокомисията - въпреки ожесточената съпротива от Дейвид Камерън - ще подгони Google.
Корпоративното мото на фирмата все още е "не бъди зъл", но Google изглежда са изместили Microsoft, които от години се борят с регулаторите за монополистични практики , като новото плашило за Брюксел. Сравнението вероятно е донякъде некоректно - Google заемат далеч не толкова конфронтираща се позиция, колкото заемаха Microsoft, и приемат правото на комисията да регулира бизнеса им в Европа и охотно участват в договаряния по въпросите на търсенето.
Въпреки това според Йън Мод, специалист по нови медии в изследователската компания Enders Analysis, "Google, от гледна точка на регулаторите, е новият Microsoft. Те са големият лош вълк. Защитата на личните данни е станала много по-важен въпрос.
"Медийните пазари в исторически план винаги са били национални, но Google прекрачва граници и изпъква с много над другите онлайн играчи. Европейските регулаторни органи имат повече власт отвсякъде, с изключение на САЩ, а Google сега е такъв гигант, че се налага да се сблъсква с нараснало влияние на регулаторите. Регулациите, а не конкуренцията, са основното предизвикателство за тях в момента."
Google имат позитивно излъчване, но нарастващата им мощ предизвиква притеснения
Компанията контролира две от най-големите търсачки в света: самият Google и сайтът за видео YouTube, който е наравно с Bing! на Microsoft и китайския гигант Baidu. Браузърът на компанията - Chrome, е изместил Firefox и Internet Explorer като най-популярен браузър, Gmail е най-голямата имейл услуга, а тяхната Android ОС контролира повече мобилни телефони от всяка друга операционна система.
Сега Google навлизат и в домовете на хората, купувайки производителя на свързания с Интернет термостат Nest и оператора на домашни камери за сигурност Dropcam. Те искат да управляват и нашите интелигентни автомобили и да изграждат хуманоиднироботи, и финансират мрежа от сателити за осигуряване на Интернет връзка от космоса.
В необичайна метафора, шефът на германска медийна група Axel Springer Матиас Допфнер сравнява Google с дракона Фафнир от северните митове, вдъхновили Толкин да напише "Хобитът" и Вагнер да композира "Пръстенът на Нибелунга". Фафнир е син на краля на джуджетата, който толкова завижда за огромното съкровище от злато и скъпоценности на семейството, че убива баща си, за да бъде единствен притежател на съкровището. Алчността превръща Фафнир в дракон, който пази плячката си с огън и отрова.
"Google седят върху цяло съкровище от данни на човечеството, като Фафнир в Пръстенът на Нибелунга," пише през април Допфнер в открито писмо до председателя на борда на фирмата Ерик Шмит. В последно време той заклеймява споразумението на Алмуния с Google за търсенето.
Google биват обвинявани, че класират по-надолу в резултатите компании, предлагащи подобни на техните собствени услуги, приоритизирайки своите сайтове за сравнение на цени, борсова информация и карти, дори когато тези услуги получават по-малко трафик от конкурентите им.
Алмуния прие, че компаниите, класиращи се твърде назад в резултатите, могат да платят за реклама отгоре на страницата. Допфнер коментира миналата седмица: "На мен това ми звучи като пари за защита. ОБщо взето бизнес-принципите на мафията."
Доходите от търсене на Google отнемат рекламни приходи от европейските вестници, списания и радиостанции
Пиратството, улеснено от търсачките и високоскоростния интернет, удари тежко доходите на звукозаписните лейбъли. Книжарниците и магазините за електроника изчезнаха от улиците, тъй като продажбите се изместват към Amazon и дори магазините на Apple. Европейските мобилни телефонни мрежи, някога считани за глобални технологични пионери, плащат цели състояния на Apple и корейската компания Samsung като субсидии за мобилни телефони.
Усещането за несправедливост се засилва от разкритията за данъчни измами. Amazon, Google и Apple са открили вратички да намалят корпоративните си данъци за международните си доходи до под 10% от печалбите си. Сега към всичко това се добавя и страх, с разкритията на Едуард Сноудън за цифровия шпионаж.
Реакцията на континента на скандала с NSA бе много по-силна, отколкото във Великобритания. Габриел твърди, че се прави компромис с националната сигурност, и че продаваме икономическата си и лична свобода всеки път, в който заменяме личните си данни за достъп до безплатна музика или имейл, евтини смартфони или страница в социална мрежа. Нашите предпочитания, движения и грешки се събират и съхраняват и са готови да бъдат предоставени на рекламодатели, медицински изследователи, застрахователи, политически стратези и дори държавни разузнавателни служби, твърди той.
Когато германският канцлер Ангела Меркел оттегли подкрепата си за Камерън в опита му да наложи алтернативен кандидат на Юнкер, всички заподозряха намеса на Допфнер, чиято група издава влиятелния германски таблоид Bild. Твърди се, че Допфнер е убедил Меркел да подкрепи Юнкер с вярата, че той ще подкрепя войната срещу Google.
Юнкер засега не е оплювал публично Google, но поставя създаването на силна цифрова икономика в Европа като главен приоритет на председателството си
"Пътят към растежа на Европа е павиран с таблети и смартфони," заявява манифестът на кампанията му. Той използва мечтата за създаване на следващия цифров гигант в Европа като аргумент за по-тясна интеграция, особено за създаването на единен пазар за телекоми и цифрови бизнеси.
Според индустриалната политика, подготвяна от неговия екип, Брюксел ще насърчава хармонизацията на националните закони за авторскотоправо, защитата на данни, регулацията на телекоми и търговете за електромагнитен спектър, използвани от мобилните телефонни мрежи.
Мобилните мрежи - вероятно нереалистично - се приемат за централен инструмент в насрещния удар срещу американските информационни капиталисти. С компании като британската Vodafone, германската Deutsche Telekom и испанската Telefonica, Европа е могла да създаде мултинационални фирми с много по-големи мащаби от ориентираните само към вътрешния американски пазар оператори.
Това конкурентно предимство обаче отдавна е изгубено
По време на търговете за спектър, когато операторите наддаваха за честотите, необходими им за връзка на устройствата с Интернет, огромни суми се плащаха на национални правителства за 3G лицензи. Великобритания примерно събра 22 млрд. лири през 2000 като лицензи, но мрежите останаха без средства, необходими за разширяването на 3G покритието. Проблемът се утежни с 4G, осигуряващи по-високи скорости. Борбата за момента на търговете, които не се случват едновременно в цяла Европа, позволи на САЩ и много други страни да получат солидна преднина.
"Причината, поради която европейските телекоми изгубиха предимството си, е в нашите собствени регулаторни и политически решения," казва Бенгт Нордстрьом, чиято консултантска компания Northstream съветва телекоми. "Без хармонизация на спектъра сме само континент от различни държави със средни и малки размери, и никога няма да бъдем лидер в тази област."
С население от 310 млн. души, американските фирми постигат сериозни мащаби, преди да стигнат до износ на други пазари. Същото важи и за Китай, където групите за е-търговия Alibaba и Baidu доминират. Ако 500-те милиона жители на Европа бъдат събрани в единен пазар, Юнкер вярва, че създадени на континента компании, като услугата за сравнение на полети Skyscanner, или музикалната поточна услуга Spotify, могат да постигнат по-голям мащаб.
Въпросът е дали идеите му ще намерят подкрепа във Великобритания
В Брюксел, Дейвид Камерън и Google биват приемани за прекалено близки. Директорът по комуникации и публични политики на компанията, Рейчъл Уетстоун, е близък приятел на сегашния премиер. Тя пък е омъжена за Стив Хилтън, създател на политиката за "голямо общество", върнала торите на власт. Европейската централа на Google официално е в Ирландия, но над 2000 техни програмисти, търговци и мениджъри пребивават в Лондон - а компанията изгражда и нов централен офис на Кингс Крос, който ще побира близо 4500 служители.
Джон Спрингфорд от мозъчния тръст Centre for European Reform казва, че Камерън подкрепя идеята за единен цифров пазар още от 2011 г., но въпреки че подкрепя премахването на пречките пред търговията, той няма да е особено склонен да приема разпореждания от Брюксел за авторското право и продажбите на честотен спектър. По отношение на данъците обаче, британският премиер е декларирал ясна позиция, заявявайки, че укриващи данъци фирми като Starbucks трябва "да се събудят и да помиришат кафето".
Британският депутат Маргарет Ходж, чиято влиятелна комисия по публичните въпроси привлече вниманието на британското общество към укриването на данъци, приветства активизирането на Брюксел.
"Това е много добър първи въпрос, по който Камерън може да работи съвместно с новия председател на Еврокомисията, за да се гарантира, че цифровите компании няма да избягнат отговорността си пред юрисдикциите, където печелят парите си. Така че ще се радваме да го видим да помирисва кафето," коментира тя.