Дива, млада и потайна. Така изглежда Борисовата градина на един хвърлей разстояние от столичния квартал "Лозенец", разделя ги само бул. "Пейо Яворов". Загадъчна алея ни отвежда към гората - истинска, жива, без изкуствени цветни лехи и осветителни стълбове.
Това парче от най-известната зелена част на София скоро ще е пресен асфалт.
Шепа жители на квартала, подкрепени впоследствие от три екологични организации, поведоха борба срещу плана за строеж на естакада на бул. "П. Яворов" при кръстовището с ул. "Стоян Михайловски" (Семинарията) и на ново теренно трасе през Борисовата градина, което трябва да стигне до жк "Хладилника".
Съпротивата идва не просто от сантимент към гората и разходките в зелените й дебри. На хората им липсва обяснение какъв ще е прекият ефект. Според тях изсичането на парка просто ще премести задръстването с един светофар - на кръстовището с бул. "Черни връх".
В момента проектът е замразен, след като кметът Йорданка Фандъкова се намеси, а главният архитект Петър Диков обмисля дали да не изтегли доклада си от Столичния общински съвет (СОС).
Новият наземен път, заложен в устройствения план на столицата (2007 г.), ще откъсне още едно парче от гората, което хората от квартала не искат да допускат. Харесват си я такава, каквато е. И не искат да чуят за сеч, независимо че обещават точна бройка на пожертваните дървета - 168, 250 ... или повече.
И екипът на Webcafe.bg тръгна по трасето на бъдещия четирилентов път - така, както е заложен в проекта на "Главболгарстрой". Повървете с нас, преди да е потекъл асфалтът. 30 минути ходене пеш, почти 2 километра разстояние, сред дървета и свеж въздух.
Започваме от алеята, до която ни отвежда пешеходна пътека на бул. "П. Яворов". Мястото изглежда запуснато за градски парк, досущ прилича на саморасла гора, а от един момент и пътеката е погълната. По домашните кучета може да се ориентирате, че сте в града.
Ето ти самоделна пързалка, направена от тинейджъри. По ниските пясъчни дюни личат следи от подметки и колела. Много е популярна сред местните от квартала.
Чисто е, няма боклуци. Ако щете вярвайте, но децата се грижат за това, което сами са направили. На метри от мястото им за игра - огромен, празен паркинг, пореден пример за застрояване.
След минути провиране между младите дървета стигаме до оградата на онова, което някога беше увеселителен парк - "София Ленд". Шосето трябва да захапе малка част от терена. Следващата му "жертва" са някогашните релси на гара "Пионер". На метри от тях - велоалея.
Последната ни спирка е улицата зад болница "Токуда". С нея новият път трябва да се свърже, за да стигне до ул. "Сребърна". Тя също е четирилентова, но две от лентите й се ползват като паркинг.
От досегашните обяснения на главния архитект Петър Диков разбрахме, че това е най-добрият възможен вариант, като се разчита трафикът по възловата артерия да облекчи този между северната и южната част на София.
И хората от квартала искат същото, но не по начина, предложен от Столична община. Сега остава да се намери пресечната точка между общия интерес и различните варианти.