Въпреки първоначалния ентусиазъм на търговската верига GameStop да отвори онлайн магазин във Facebook, изглежда че краят на тази инициатива е близо, както и може би на всички вградени в социалната мрежа електронни магазини.
Bloomberg.com публикува статия, в която са описани последователните закривания на поредица от Facebook магазини на известни американски брандове като Gap, Nordstrom, GameStop и други.
Стартирали ентусиазирано, Facebook магазините си остават с нулеви продажби
Когато GameStop прерязват виртуалната лента на магазина си във Facebook през април миналата година, вицепрезидентът по електронна търговия на компанията изглежда е бил убеден, че "този ход е напълно логичен".
"Социалната търговия във Facebook е естествена добавка към надеждния ни магазин и онлайн мрежи," обявява Кели Мълроуни от GameStop в изявлението си по повод старта на магазина им в социалната мрежа.
"Имаме милиони клиенти, които вече си взаимодействат с нас чрез Facebook и (технологията, която стои зад онлайн магазина на социалната мрежа) дава повече причини на тези лоялни фенове да пазаруват от нас чрез множество канали".
Други компании тогава също са били съгласни с тези идеи, а някои инвеститори предполагат, че социалната мрежа (благодарение на големия си брой потребители) има потенциала да притесни сериозни конкуренти като Amazon и PayPal.
Една от големите бизнес консултантски фирми дори предсказва скок на продажбите директно във Facebook от 5 до 30 милиарда долара до 2015 година.
Няма стимули за хората да купуват онлайн в най-голямата социална мрежа
Facebook, естествено, не пропуска всяка възможност, за да допринесе за всеобщия ентусиазъм на тема търговия в социалните мрежи.
Директорът по бизнес развитие на компанията Дейвид Фиш заявява, че тъй като Facebook е "несравнимо социално изживяване", за мрежата е естествено да се превърне в онлайн мол.
"Facebook е мястото, в което хората прекарват времето си," обяви Фиш на конференция през юни 2011 г. на тема онлайн търговия.
Но очевидно има различни начини за прекарване на времето, и както се оказва, далеч не всички те са свързани с пазаруване:
"Имаше големи очаквания, че Facebook ще се превърне в нова дестинация, в място, в магазин, където хората да купуват редовно стоки," коментира анализаторът от Forrester Research Сукарита Мулпуру.
"Но това е като да се опитваш да продаваш някакви неща на хората, докато те си прекарват приятно времето с приятели в някой бар".
Друг фактор може би е, че въпреки философията на търговците да предоставят на потребителите "множество канали" за закупуване на стоки, магазинът във Facebook, при наличие на алтернативни места за продажби, е просто излишен разход.
Вицепрезидентът по маркетинг и стратегия на GameStop Ашли Шийтз коментира, че пазаруването на официалния сайт на компанията е достатъчно лесно и клиентите нямат реални причина да пазаруват конкретно чрез Facebook.
От Gap също коментират, че клиентите им предпочитат да пазаруват преди всичко от официалните сайтове на компанията, игнорирайки като цяло виртуалната витрина в социалната мрежа.