Не бих желал да започна писмото си с твърдение как голямото ми родолюбие ме е накарало да се заема със социална или политически активна дейност. По-скоро, все по-бледата надежда и вяра във възможността за "нормален живот и среда за живот" за мен, семейството и близките за мен хора, отчаянието и даже озлоблението от наглостта, с която ни гонят от нашата собствена земя и домове, неприятната горчилка от мизерията, простотията и отчуждението около нас.
И все пак, най-силно - все по-малката надежда...., но към това ще се върна малко по-късно.
Приблизително от началото на 2006 г. се опитваме да привлечем внимание към най-важните според нас ангажименти на държавата спрямо поданиците и (тези, които я осмислят като такава) , а именно - образование, работа, здравеопазване и вътрешен ред.
От 2006 г. започнахме и първите си протестни действия. Впоследствие се включихме в голямата учителска стачка- търкаляхме тикви , организирахме кръгли маси, викахме .... и резултатът бе много, много далеч от това, което искахме.
През 2007-2008 се включихме в писането на програмата на ГЕРБ с надеждата те да започнат така желаната от нас промяна , но... отново резултатът бе много, много далеч от това, което искахме.
През 2009-а отново започнахме да организираме протести, а аз успях почти да се скарам в предаването "Челюсти" с един от така често интервюирани икономисти от Института за пазарна икономика (или да го наречем още филиал на "Отворено общество") - Петър Ганев.
И така, за този период успяхме да организираме над 30 протеста, кръгли маси, диспути, комисии в Народното събрание (пред нас се изнизаха всички депутати от ГЕРБ, за да се блокира работата на комисията), допринесохме съществено за оставката на министър Сергей Игнатов и ... отново резултатът бе много, много далеч от това, което искахме.
Изпращам сътвореното от нас по отношение на енергетиката.
Защо именно енергетика. Всъщност аз, както и по-голяма част от моите колеги смятаме, че правилния път за развитие на страната ни е свързан с голяма реформа в образованието и свързването му с производството, иновациите и като цяло с творческите дейности (поне така показват статистическите данни на Евростат, а и закупения от бившия министър Томислав Дончев софтуер "Сибила", резултатите от който той се постара да позатули).
Освен това в енергетиката бомбите цъкат отдавна. Понякога ми се струва, че всички ние сме се свили в очакване на големия взрив и само отвреме навреме поглеждаме с недоумение защо още не се е случил. Е, няма да ни се размине.
Дори да предположим, че новото служебно правителство полага огромни усилия, заложените проблеми са твърде големи, за да бъдат превъзмогнати - и това ще проличи още в края на май.
Енергетика - състояние на сектора
Неефективни контролни и регулаторни органи
Липса на адекватна стратегия за развитие на сектора
Свръхпроизводство
Намаляваща консумация в целия регион, дължаща се на икономическата криза и намаляващото промишлено производство
Енергопреносна система с преминал експлоатационен живот. Особено тежко състояние на мрежа ниско напрежение, но неотложна необходимост от спешни мерки по мрежа високо напрежение
Неконкурентност на цената на произведената енергия (дори и на тази от АЕЦ "Козлодуй") спрямо тази на производители от Русия и Украйна.
Консумация, характеризираща се с голяма разлика между максимална и минимална стойност (пиков характер на консумацията)
Неефективност на генериращите мощности и използването им
Непровеждане на радикални промени в сектора, ще доведе до трайна и устойчива тенденция за нарастване на цените и евентуално режим на тока , дори в условие на свръхпроизводство.
Настоящото състояние на енергетиката налага спешна ревизия и създаване на адекватна стратегия за енергетиката с визия за поне 20 годишен период, както и иновативен подход към проблемите на сектора.
Стратегията в сектор Енергетика може да се раздели на две главни посоки на развитие:
1. Стабилизиране на енергийния сектор
2. Развитие на сектор Енергетика спрямо приета нова стратегия за сектора
Мерки по направление 1 (Стабилизиране на енергийния сектор)- С оглед краткосрочно стабилизиране на сектора са необходими следните стъпки-
създаване на независими и с необходимия експертен потенциал контролни и регулаторни органи.
Проверка на държавните дружества в сектора.
Ревизия на дейността на електро-разпределителните дружества по отношение изпълнение на концесионните договори (проверка на закупената от НЕК електроенергия на ниво високо напрежение спрямо продадената на ниско напрежение плюс официално признатите загуби).
При неизпълнение на концесионните договори или нарушаване на законодателството на Р България - прекратяване на концесионните договори и предоставяне данните на прокуратурата с оглед предявяване на съдебна отговорност за нарушенията.
Мерки за защита на реактори №5 и 6 с оглед запазване на ефективна работа в рамките на експлоатационният им период до 2035г.
Проверка на електроцентрали в списъка "Студен резерв" и извеждане от експлоатация на неефективни такива
Проверка на разрешителните режими при изграждане на големи електроцентрали (над 200kW) от ВЕИ. При нарушения на законодателството- налагане на ограничения при работата на тези централи или предоговаряне на условията за изкупуване на енергията произведена от тях.
Създаване на експертна група с цел създаване на нова енергийна стратегия на страната
Постепенно въвеждане на "Smart grids"- получената информация ще доведе до реален контрол на потребената енергия и загубите в системата, както и ще даде точна представа за най-тежките проблеми и мястото им в енергопреносната система, съответно до по- прецизно насочване на усилията и инвестициите.
Мерки по направление 2 (Развитие на енергийния сектор с главен участник - индивидуалния потребител)
Смятаме, че единственият път за ефективно решаване на проблемите в сектор енергетика и преобръщане на тенденцията "постоянно растящи цени" е изграждане на голяма мрежа независими потребители. Пътя за постигане на това е по-активно използване на възможностите на програмите за енергийна ефективност, както и европейските фондове, насочени към производство на зелена енергия. За постигане на това е необходимо:
- Изграждането на енергийна система способна да посрещне променливия характер на потреблението в България- насочване на усилия към изграждане или рехабилитация главно на ВЕЦ и малки газови централи(особено такива работещи на принципа на когенерация), способни бързо да бъдат въведени в режим на работа и посрещнат пикови натоварвания на мрежата.
- Облекчаване на процедурите за кандидатстване по мерки за енергийна ефективност. Усилия трябва да се насочат към градските райони с цел по този начин да бъде облекчена електропреносната система на ниво ниско напрежение в тези райони.
- Поощряване на изграждане на малки системи до 30-40kW за покриване на собствена консумация, присъединени на ниско напрежение. Постепенното изграждане на голяма мрежа малки независими консуматори-производители ще подобри стабилността и ефективността на енергопреносната система и ще намали разходите за ефективната поддръжка - както на ниво ниско, така и на средно и високо напрежение.
В дългосрочен план тези системи ще генерират най-евтиното електричество. Достъпът на такива системи до електропреносната система с цел продажба на излишно количество енергия ще е на пазарен принцип и ще става чрез енергийна борса, създаването на която е изрично условие, поставено на страната ни като член на ЕС.
- Посочените по-горе мерки изискват засилен контрол от страна на държавата по отношение на електро- разпределителните дружества или управление на електро- разпределителната система отново от държавни дружества.
Обръщам се към читателите на тази статия.
Моля ви, ЧЕТЕТЕ. Поразровете се в статиите за една, дори 2 години назад и не забравяйте.
Моля, не избирайте по-малкото зло. Злото няма да донесе добро за вас.
Надявайте се (например, че може да има и по-добър път). Нима е възможно да сте живи без надежда. Изисквайте промяна и направете нещо да стане.
С уважение
*Авторът е асистент в БАН. Член на Управителния съвет на сдружение "Когито", в което са и много учени от БАН.