"Маркетинг в годината, в която живеем" - ако сте чували този израз, то най-вероятно сте чували за Гари Вайнерчък. Ако не сте, то се пригответе да изгубите няколко дни, гледайки в YouTube негови участия на конференции!
Aко трябва с няколко думи да го опишем, то той е съосновател на интернет маркетинг агенция; съосновател на верига магазини за вино (оценени на над 60 млн долара); видео блогър; автор на книги и много, много други неща. Но стига за него, по-важният въпрос е:
В коя година живее маркетингът ви?
Истината е, че в "мейнстрийм" маркетинга, това, което се прави е да се навира продуктът в лицата на хората - билбордове, телевизионни реклами, радио реклами, вестници, Google AdWords, имейл маркетинг и т.н.
Колко от това обаче работи?
Стоя в бар, гледам мач от Световното първество, идва полувремето и това, което правят всички е да заровят лице в телефона си. Влизат във Facebook или Twitter и всеки си споделя неговото мнение и гледа какво са написали останалите. Познайте кой е спечелил повече в този момент, рекламата на някоя бира по телeвизията или Snickers, които са пуснали следното съобщение в Twitter?
Преди 30 години маркетингът е бил изключително лесен - купуваш реклама по телевизията, хората купуват твоя продукт, след това купуваш още повече реклама и правиш още повече пари.
Допреди 20 години 90%+ CTR (процент на кликания на линк спрямо преглеждания) на имейл с хиляди хора е бил нещо възможно (Гари Вайнерчък е постигал 98%). Сега обаче, когато получаваме по 100+ имейла на ден, това е просто мираж.
По подобен начин стоят нещата и с Google Adwords, а може би в близкото бъдеще същото ще сполети и Facebook рекламата.
Хуманизацията на бизнеса
Колко често ви се е случвало да оставите съобщение на Facebook стената на някоя известна компания и да получите отговор? Предполагам, че всеки който го е правил в един или друг момент си е писал с човек от компанията, може би дори на тема различна от самата компания.
Също така, все по-често наблюдаваме големи и сериозни бизнеси да оставят във Facebook страниците си съобщения като „Добро утро".
Пробвали ли сте да пишете в Twitter на някоя известна личност или ваш идол? Аз съм писал в Twitter на Ранд Фишкин (съосновател на една от най-големите агенции за интернет маркетинг в света - Moz) и ми е отговарял.
Когато това се случи, не само ще го видят всички хора, които ви следят в Twitter, но и ще си кажете - „Този е пич!" и най-вероятно ще погледнете с какво друго се занимава и може би ще купите нещо от него или неговата компания.
Вие комуникирате ли си с вашите фенове и последователи?
Замислете се колко ефективен и евтин начин за реклама е това. Това е най-добрият начин да зародите една истинска връзка между вас и вашите клиенти.
Защо Apple e толкова успешна компания? Кой луд би си платил, за да стои няколко часа в една зала, за да бъде облъчен от реклама на нов телефон? Само един истински фен, който се превръща и в истински посланик на марката. Човек, който би прекарал часове, спорейки и защитавайки вас самите и вашия продукт.
Да, ако сте предприемач, вие най-вероятно нямате и капчица от ресурса на Apple, но не ви и трябва. Защото в годината, в която живеем, вие сте на точно един туийт разстояние от това да спечелите един фен.
Годината, в която една малка компанийка може за няколко години да струва милиарди. Година, в която нищо друго не е по-важно от това да сте достъпни и да сте човечни. Защото когато се отнесат с вас като с истински човек, то вие ще разкажете на всичките си приятели. Както аз разказах на всички, че Ранд Фишкин е отделил от своето лично време, за да ми отговори.
Ако искате да рекламирате в 2014 г., то вашият бизнес със сигурност трябва да присъства във Facebook, Twitter, Google Plus, Instagram... a защо не и Vine?
„На лов за фенове"
Не оставяйте нещата в ръцете на вашите последователи. Бъдете проактивни - търсете хора, чиито проблеми можете да решите.
Като за финал ви предлагам един наистина лесно упражнение, което можете да направите:
Отворете https://twitter.com/search-advanced
Напишете вашата ключова дума и на следващата страница изберете да виждате всички туийтове с нея.
По този начин, ще можете да постигнете няколко неща:
Да помогнете на хората, като отговорите на техните въпроси
Да промотирате вашите услуги или съдържание (правете го само ако е наистина уместно и няма друг начин, по който да помогнете!)
Да разберете повече за вашата целева група
Да създадете истинска връзка в хората.
А вие какво мислите по въпроса?
Напълно съм съгласна с написаното. За съжаление много малко компании в България обръщат внимание на индивидуалното отношение Дори ресторанти и заведения си позволяват да игнорират своите профили в социалните мрежи, да не говорим за почти пълната незаинтересованост, когато изпратиш оплакване... Българският бизнес има още много да учи за човешкото отношение и как може да го използва в своя полза.