Как учениците стават вундеркинди

"Това е любимото ми упражнение", споделя петокласникът Матю Карпентър при вида на обратната тригонометрична функция cos-1(1) = ?, изписана на компютърния екран. Сериозното 10-годишно момче се замисля за секунда, след което посочва отговора "0 градуса".

Компютърът сигнализира, че отговорът е верен, след което генерира нови и нови задачи, докато само за няколко минути момчето успява да реши правилно 10 задачи подред. В края на занятието се оказва, че той е решил общо 642 тригонометрични задачи. "Доста време ми отне, за да го постигна," стеснително признава той.

Карпентър, който учи в държавно училище в Лос Алтос, Калифорния, не би трябвало да се занимава с толкова сложни задачи. Учителката му Ками Тордърсън обяснява, че учениците решават подобни тригонометрични уравнения чак в гимназията, а понякога дори и там не се стига до тях. От миналия ноември обаче Тордърсън започва да използва "Академията Кан" в своите часове.

Образование онлайн

"Академия Кан" е образователен уебсайт, чиято цел е да даде възможност на всеки "да научи почти всичко безплатно". Учениците, а и всички заинтересовани, имат свободен достъп до повече от 2400 видеоклипа, в които основателят на сайта Салмън Кан обяснява със семпъл език принципите на математиката, науките и икономиката.

Тези клипове съзнателно са с ниско качество и дори не са минавали през монтаж: всеки един от тях е с дължина от 7 до 14 минути, в които Кан обяснява математическа концепция или начина за решаване на дадена задача, докато на преден план се виждат единствено написаните от него формули и диаграми. Кан никога не се появява в своите клипове - на тях се чува единствено неговият глас.

Освен тези видеоматериали, уебсайтът предлага софтуер, който генерира задачи за упражнения - и награждава добрите постижения със специални "звезди" - например за правилни отговори на поредица от задачи, или за успешното завършване на различни нива по алгебра.

Първоначално Тордърсън е на мнение, че Академията "Кан" ще бъде само полезно помагало за стандартните й уроци. Но скоро тя се превръща в много повече от това. В момента сайтът е на път тотално да промени начина, по който протичат часовете й. Това ще рече включване на някои от клиповете на Кан в уроците й, които учениците могат да гледат и от вкъщи.

След това, в час, те се концентрират върху решаването на групи от задачи. Основната идея е да се преобърне обичайният ритъм на образованието, така че уроците да бъдат "преподавани" през свободното време на децата, а задачите да бъдат решавани в час, вместо като домашни.

Тордърсън признава, че това звучи странно, но в този обрат има известна логика. Именно когато пишат своето домашно, учениците се "сблъскват" истински с дадена дисциплина и точно тогава имат нужда от нечия помощ.

Сега Тордърсън може да прецени точно кога се случва този "сблъсък": Академия "Кан" осигурява на учителите приложение, което им дава възможността да видят кои задачи затрудняват най-много учениците.

"По този начин мога да помагам на учениците си при конкретни и специфични задачи, когато те имат нужда от това" споделя тя.

Резултатът от това е, че учениците сами задават темпото. Тези, на които им е по-трудно, получават насочена помощ, докато напредналите деца като Карпентър се изстрелват напред и нагоре. Щом започнат да решават задачите без грешка, уебсайтът на Кан автоматично им препоръчва да преминат към нови теми.

Повече от половината деца от класа на Карпентър вече решават алгебрични и геометрични формули. Дори по-слабите ученици напредват значително: само 3% от класа на Тордърсън са показали средно или по-ниско ниво на годишните тестове, което е значително по-малко от миналогодишните 13%.

Видеоклиповете на Кан са всичко друго, но не и сложни. По-голямата част от тях са записани в собствения му килер,а гласът му звучи леко приглушен заради евтиния микрофон от Logitech, който използва. Въпреки това, някои от неговите фенове вярват, че Кан сериозно се е захванал с разрешаването на проблемите на образователната система.

Гейтс инвестира $1.5 милиона в уебсайта на Кан

Един от най-известните му почитатели е самият Бил Гейтс, чиято фондация инвестира 1.5 млн. долара в уебсайта на Кан. "Дълго време търсих нещо такова - този сайт е неимоверно важен," споделя Гейтс. Според него подходът на Кан доказва, че образованието може да бъде променяно и адаптирано според индивидуалните нужди на всеки един ученик.

Има обаче и несъгласни. Критиците спорят, че видеоклиповете и софтуерът на Кан насърчават продължителното, лишено от креативност "зацикляне" на учениците и ги карат да се взират в монитора, вместо да си взаимодействат с истински преподаватели.

Дори самият Кан признава, че не е професионален педагог, а просто умник, който импровизира с готин начин да научи хората на нови неща. За добро или лошо, това означава, че той не разполага с ценеласочен и умишлен план да ревизира учебните планове.

Колкото и да са ограничени възможностите на Кан и проекта му, факт е, че неговият сайт е станал изключително популярен. Повече от два милиона потребители гледат неговите клипове всеки месец и отговарят на 15 въпроса всяка секунда. Очевидно е, че Кан помага на много ученици да усвоят трудни и важни дисциплини.

Освен това той не е сам: новите онлайн инструменти за обучение пренасят духа на Силиконовата долина в образованието. Ролята, които тези уебсайтове могат (или трябва) да изиграят в образованието все още е неясна, но учителите като Тордърсън вече започват да я осъзнават.

"Винаги сме знаели, че индивидуалният подход към учениците е най-сполучлив, но досега не сме знаели как да го прилагаме," обяснява Кан. Той записва всеки един от видеоклиповете сам, като прави до осем нови записа всеки работен ден.

Неговите предложения варират от обичайните уроци по математика и други науки като "Питагорова теорема", "Делта-функцията на Дирак" и "Защо гравитацията се засилва в близост до плътни обекти" до по-нестандартни, които включват серия от скандални анализи на "държавните помощи за закъсали банки".

Високата образованост на Кан определено е плюс, като за нея свидетелстват три дипломи от Масачузетския технологичен институт (бакалавър по математика и компютърни науки и магистър по компютърни науки), както и магистърска диплома по бизнес-администрация от Харвард.

Но извън това той често се откланя от областите си на специализация, а основните му източници на нова информация са Wikipedia, Интернет, личната му библиотека и дългият му списък от начетени приятели, с които обсъжда нови теми, докато не се почуства компетентен в тях. В офиса му могат да бъдат открити няколко книги от серията "за начинаещи".

През 2004-а, 13-годишната братовчедка на Кан - Надя, която живее на другия край на САЩ, го моли за помощ по математика. Кан се съгласява да й преподава по телефона. За да илюстрира основните математически концепции, той използва функцията за чертане на Yahoo Messenger и пише уравнения, докато тя наблюдава от своя компютър.

Когато нямат възможност да се засекат онлайн по едно и също време, той просто записва урока като видеоклип, обяснявайки материала, докато рисува в Microsoft Paint. Един ден Надя му казва, че повече не иска да говори по телефона, а предпочита само записаните клипове.

Защо? Защото по този начин може да гледа видеото колкото пъти поиска, да се връща на трудните части и да превърта нещата, които вече знае. "На практика тя ми каза, че ме харесва повече на видеоклип, от колкото в реално време," споделя Кан.

Сам контролирай ритъма на ученето

Така Кан достига до идеята, че да преговаряш нещо, което би трябвало вече да знаеш, е по-малко притеснително, когато можеш да го правиш сам, докато никой не те гледа. Момичето учи по-бързо, когато може да контролира сама ритъма на урока. "Най-неподходящото време да научиш нещо," твърди Кан, "е когато някой стои на главата ти и не спира да те пита дали го схващаш".

Той решава, че братовчедка му се нуждае от задълбочаване, затова програмира Java модули, които автоматично генерират въпроси. Ако тя успее да реши десет поредни задачи правилно, софтуерът преминава към следващото ниво, което задава по-трудни въпроси.

Въпреки че Кан не е наясно с терминологията по това време, той очевидно прилага класическото "обучение, базирано на усъвършенстването", чиято основа изисква от учениците да докажат, че вече са придобили достатъчно знания, за да продължат напред.

Новината за програмата му с видео-обучение бързо се разпространява по целия свят. Кан открива, че хиляди хора гледат неговите видеоклипове в YouTube. Някои от "зрителите" са ученици, озадачени от физиката, а други са възрастни, които си припомнят основите, преди да довършат зарязаното си висше образование. Постепенно Кан става все по-съсредоточен в уебсайта си, като редовно остава буден след полунощ, за да записва нови видеоклипове и софтуерни уроци.

Хобито - в професия

През 2009 г. Кан решава да превърне хобито си в целодневна професия. Той основава организация с нестопанска цел и получава малко дарение от Ан Доър, съпругата на инвеститора от Силиконовата долина Джон Доър. След това миналото лято той получава съобщение от Доър, която по това време се намира на фестивала Aspen Ideas.

Съобщението гласи: "Бил Гейтс говори за твоя проект на сцената"... Финансирането не закъснява.

Кан подозира, че има скрита сила във факта, че той никога не се появява на собствените си видеоклипове. Единственото видимо нещо е почеркът му, който бавно запълва екрана. "По този начин не изглежда, че съм горе на сцената, говорейки на вас, които сте под мен," споделя той. "По-интимно е, сякаш и двамата седим на една маса, рабтоейки върху нещо заедно".

Учениците посочват и че Кан е много добър в обясняването на всички скрити и малки стъпки в математическите задачи - стъпки, които преподавателите често пренебрегват. Той разполага с необикновената способност да ангажира ума на човек, който не разбира определено нещо.

"Много ме впечатлява това, че той толкова добре успява да обясни нещата," казва Гейтс."Фактът, че един човек е способен да преподава толкова много дисциплини, е невероятен".

Проблемът е, че дори Кан наистина да дава свобода на учениците да задават темпото, не е ясно дали училищата са способни да се справят с това. Самата концепция за групирането на ученици в класове предполага, че те вървят заедно в един определен ритъм.

Тогава какво се случва, когато използвайки "Академия Кан", един петокласник решава задачи по математика и физика на гимназиално ниво, но не надминава средното за неговата възраст ниво по история, литература или чужд език?

Програмистът на Кан, Бен Камънс, провежда консултации с учители, които харесват идеята на "Академия Кан", но се чудят дали могат да я модифицират, така че да се предотврати този драстичен напредък сред учениците.

Кан споделя, че обмисля стартирането на свое собствено частно училище, като един вид експеримент, чиято цел е да установи до каква степен Академия Кан би могла да се обвърже с реалния образователен процес.

Учете ги на право, счетоводство и статистика

Неговите идеи са интригуващи: освен всичко останало, неговото училище няма да разделя децата според тяхната възраст - тийнейджърите биха могли да бъдат в един клас с деца от детската градина. В случай че класните стаи са добре оборудвани, децата биха могли да прекарват по-голямата част от занятията си в креативни занимания.

Той би насърчавал децата да играят шах, за да усвоят изкуството на преговорите и би преподавал история отпред- назад (например "Защо израелци и палестинци се бият? Да се върнем няколко години по-назад..."). Освен това той планира да учи децата на дисциплини, които са по-приложими в реалния живот - статистика, право, счетоводство и финанси.

"Защо учите децата на "Човек и общество"? Учете ги на право. То е по-релевантно, а по този начин ги учите за обществото по същото време". Според неговите изчисления, таксата за едно дете ще бъде 10 000 долара годишно - "достъпна цена за всяко работещо семейство".

Новините

Най-четените