Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Управлявайте семейството като бизнес

В основата на всичко стои комуникацията. Това е кислородът за всяко семейство. Не можете да постигнете нищо друго, ако не разполагате с инструментите, които изграждат комуникацията между вас Снимка: VP.com
В основата на всичко стои комуникацията. Това е кислородът за всяко семейство. Не можете да постигнете нищо друго, ако не разполагате с инструментите, които изграждат комуникацията между вас

На работното място вие вземате решението дали даден проект си струва инвестицията. В банката питате дали спестовният ви план е с достатъчно висока лихва. Какво би станало ако използвате същите принципи, за да подобрите семейния си живот?

Това проповядват двама консултанти по мениджмънт - Барбара Фегън-Смит и Лесли Джий в новия си наръчник: "Семейна възвращаемост на инвестициите: стъпка по стъпка към реализиране на оптималното семейство". Създадена въз основа на уъркшопове и специализирани семинари, които авторите провеждат от 2005 година насам, книгата очертава правилата от логиката на управлението, които родителите могат да прилагат спрямо децата си.

Лесли Джий, майка на три деца, живееща в Сан Франциско, обяснява защо концепцията за "възвращаемост на инвестициите" е добра идея за родителите така:

Лидерите на една организация винаги трябва да вземат решения за това къде ще инвестират парите и ресурсите си. За да направят най-добрите решения, те преценяват къде инвестицията ще има най-голяма възвращаемост.

По същия начин, семействата инвестират своето време, енергия и любов - понякога това е целенасочено и преднамерено, но понякога се случва и несъзнателно. Въпросът, за откриването на чийто отговор се опитваме да помагаме на семействата, е: "Къде инвестира семейството ви и дали получавате тази възвръщаемост, за която сте се надявали?"

Толкова много пъти се случва хората да се прибират от работа изтощени и да нямат възможност да дадат най-доброто от себе си за дома си, защото го пазят за работното място.

Или за куп други неща, за които се притесняват

Не бихме и помислили да бъдем толкова пасивни в други области от живота си. Аз например планирах една семейна ваканция и изведнъж се запитах: "За бога, колко време прекарах в търсене на най-добрия хотел онлайн?" Ако насочим поне малка част от тези усилия към семейството си и към това накъде сме се запътили като група, щеше да бъде идеално.

Прилагането на икономически и бизнес принципи към всекидневния ни живот е нова тенденция. Миналата година например се появи книгата "Икономика на интимните партньори"

Има много хора, които вече са запознати с теорията и инструментите за възвращаемост на инвестициите от работното си място. Когато четем книги за самопомощ и представяме идеите пред партньорите си, всичко изглежда по-леко и безобидно. Пример за това са семейните срещи: всеки има опит със срещите на работното място, затова не става въпрос за нещо непознато. Същото е и с мисията и визията на семейството - или с други думи посоката, към която се е запътило. Постепенно развивате споделена визия. Всички са правили това на работното си място по един или друг начин. Това наистина са просто едни практични, конкретни и напълно приложими инструменти, които се възприемат и от двата пола.

С други думи, съпрузите са включени в цялото изживяване. Има много мъже, които искат да осигурят такъв живот на семейството си.

Децата също са "стейкхолдъри", ако използваме бизнес жаргона. Отдавна са отминали дните, в които мама и татко бяха шефовете, а децата нямаха право на мнение.

Когато гласът им не се чува, има съпротива, те вече не са толкова отдадени и семейството не е като сплотен отбор. Но кой може да ги вини? По време на цялото изграждане на семейството има дейности, в които могат да се включат деца от всички възрасти.

От къде трябва да се започне?

В основата на всичко стои комуникацията. Това е кислородът за всяко семейство. Не можете да постигнете нищо друго, ако не разполагате с инструментите, които изграждат комуникацията между вас. Как да общувате ясно и със съчувствие помежду си? Фокусирайте се върху нуждите си. Когато детето ви крещи, не говорете с него за самото крещене. Попитайте го от какво има нужда то. Когато сме способни да разберем нечии нужди, вместо факта на неадекватното държание, това ни помага да изградим много по-отворена комуникация. Освен това тук отново говорим за практични инструменти - като семейните срещи например. За всеки е различно. Някои хора общуват на семейната вечеря, но за други времето преди сън е по-подходящо.

Значи не е нужно да използваме "говореща пръчка"?

Тук става въпрос за това да откриете нещо специално и уникално за собственото си семейство. Просто трябва да изберете какво е то. Едно семейство веднъж ми каза, че си купили маса за билярд, когато децата им били по-малки - и че всичките им разговори с тийнейджърите им се случват до нея. Точно там децата се разкриват най-много. За тях например една формализирана семейна среща не би била добра идея.

Семейства от чакали и жирафи

В книгата си Лесли Джий използва двама анимационни герои. Ето какво означават те:

Чакалът е критикуващ, агресивен и атакуващ - символизира тази част от нас, която е лоша. Начин на говорене като "Никога не можеш да постигнеш това", или "Трябва да избереш това", или "Защо винаги правиш така?" и "Защо поне малко не приличаш на сестра си?"

Жирафът, от друга страна, е символ на състраданието. Той е един от сухоземните бозайници с най-голям размер на сърцето. Освен това е висок и може да гледа на нещата "отгоре" и има големи уши.

Питаме семействата: "Това твърдение на чакала ли е, или на жирафа?"

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените