Видимо недоволни

Голямо недоволство падна тези дни. Поводът беше едно парче, посветено на "доволството" и вече седмица дискусията около него не стихва. Стожерите на морала негодуват от долнопробния му характер, а апологетите на либерализма защитават правото всеки да е долнопробен колкото си ще. В крайна сметка и двете страни са видимо доволни от патардията - едните показват, че бдят над ефирната чистота, пък макар и с известно закъснение, а за другите е добре дошла ненадейната реклама, която скрива лигавото позьорство зад фасадата на лошо момче.

Ако някой отдавна трябваше да е изразил загриженост за излъчването на парчето „Видимо доволни", то това не е СЕМ, а Главна дирекция „Пожарна безопасност". Шестнадесет пъти повторение на заканата „палим", при това някои от тях произнесени с маниакално заекване, не са шега работа. Композицията автоматично се превръща в химна на пироманите.

Доколкото разбираме обаче от медийния регулатор изтъкват други причини за притеснение. Главната опасност идвала от цинизма в отношението към секса, на който свиквали младите слушатели.

В интерес на истината изобщо не ни беше хрумвало, че в композицията става дума за реален коитус. Дори така да е, Криско и Мария Илиева са толкова еротично несъвместими (включително и в представата на тийнейджърите), че цялата история по-скоро е мокрият блян на ръкоблудеца, отколкото описание на възможен акт между двамата.

Ако се замислите, нито в един момент лирическата героиня не потвърждава разказа, споменава единствено, че пребивава в някакво фикционално измерение, в което протагонистът я „вижда редовно". А и това „палим" не се явява нищо повече от евфемизъм за самотното търкане (в такъв случай „Пожарна безопасност" да не бърза с реакцията, достатъчно е само едно напомняне от страна на Катедрата по урология).

Дано горните думи не се сторят на някого цинични спрямо секса. Дяволът не е в буквализмите, а във възможността за интерпретация. В един художествен текст (каквито и спорни качества да притежава), биха могли да се открият невероятна палитра от възможни прочити и това е най-важният урок, на който можем да научим потомците си.

Ако ги свикнем, че именно Криско е пророкът на еднопосочното послание и главният фактор върху менталното им развитие, вече сме извършили непростима услуга на посредствеността и сме завишили незначителната му лидерска роля до чудовищност. Да не говорим, че очевидно смятаме децата си за глупаци.

А иначе, ако будната общественост се чувства отпочинала след отпуската и е готова да запретне морализаторски ръкави, държим да напомним, че сексуална девиация и завоалиран цинизъм биха могли при желание да се открият във всяка песен, независимо от авторовата интенция.

Например в хита на Атлас „Кукла" се говори за обречената любов на самотника към неговата неодушевена (надуваема?) компаньонка и психозата по невъзможното й съживяване. Цяло едно поколение живя с идеята, че е напълно в реда на нещата да си интимен с пластмасов трикотажен манекен.

В „Колело" на ПИФ има намек за сексуално похищение; пряко насърчение за разговор с непознати и следването им в безименни улички заради нереални обещания („със мен ела, аз правя чудеса" е много по-опасно послание към подрастващите, отколкото крископодобните биха могли да измислят).

Хитът на D2 „Не мога да спра да те обичам" може да бъде разглеждан като алюзия за изнасилването („ти недей да плачеш, знам че те боли").

Рокаджиите от Конкурент възпяха твърде лековато проблема на еректилната дисфункция в „За любов ти дай ми време", а Щурците имат открит хомосексуален намек в „Среща" („аз те чакам, но моля те - ти да минеш по другия бряг").

И преди СЕМ, Светия Синод, Центъра за сексуално здраве или Ловно-рибарския съюз да са самосезирали по случая, нека напомним, че способността да мислиш адекватно и да формираш вкус и мнение на базата на предлаганото ти многообразие е най-важният урок не само за тийнейджъри и той (за добро или лошо) не се преподава само с песни.

#1 TheNomad 04.09.2014 в 09:45:30

Драго, даже не си и оригинален. По-принцип една песен може да бъде изтълкувана по различни начини, но все пак преди да я анализираш е добре да си запознат точно с текста, а не да цитираш по памет от преди 30 години. Освен това изваждането на една фраза от контекста може да ти изиграе лоша шега, особенно ако си глух и не чуваш, за какво точно се пее. Текста на щурците е: "Аз не чакам за среща, аз не чакам, но моля те, ти да минеш по другия бряг." Тук лирическият герой, както би се изразил ти, се надява да срещне обекта на своята отминала любов, с надеждата та зипита отново забравената стара тръпка... Парчето на Криско е вулгарно и просташко, СЕМ има пълното основание да забрани излъчването му в определени часове. Повечети от познатите ми са възмутени от постоянното му въртене по радията. Друг е въпроса, че самите радиостанции могат да го пускат само в подходящи часове.

#5 AZ 04.09.2014 в 10:27:12

Драго, забравил си да споменеш и "Топъл дъжд" на LZ Той си направо е "по Буковски". "Топъл дъжд, чакан дъжд, ПЛИСНА В МИГ и отшумя" ...и светът стана по-чист и (най-важното) БЯЛ!

#9 паяка 04.09.2014 в 12:22:55

https://www.youtube.com/watch?v=Y4aB9Lx4CAY

#16 Svelini 04.09.2014 в 18:15:01

На вниманието на Драгомир Симеонов и Мануела Цитати за размисъл: " Само да те гепна, дънките щи цепна" и "Ще онемее утрото, когато разбере, че само с теб във нощите било ми е добре".

#18 Svelini 04.09.2014 в 18:57:28

Във връзка с чалга текстовете, които пеят децата и такива изпълнители като Криско и Мария илиева.

#21 Абе 04.09.2014 в 22:48:00

Ману, не мога да се съглася с последното ти твърдение. Или поне не съвсем. Да, музиката не е средство за възпитание, в смисъл, че никой не си поставя за цел да възпитава чрез нея. А всъщност е! Това е изкуството (макар да ми е трудно да причисля някои произведeния в тази категория), което де факто оказва най-голямо влияние на подрастващите. То предизвиква възникването на цели субкултури. През познатите ми поколения преминава една нишка на разграничение между индивидите, особено в тинейджърска възраст, по поведение, стил на обличане, начин на говорене, отношение към света и обществото и прочее. Всичко това, определяно от различните, господстващи в момента музикални стилове. Някога са се делили на бийтълси и стоунсмени, помня, ние се деляхме на метълисти, дискари, нюуейфаджии, пънкари, брейкаджии. Сега има понятия като чалгаджии, хаустъри, рападжии, все още дори са останали рокаджии (предимно пораснали, че и вече остаряли деца). И след всичко това да твърдиш, че много, много рядко оказва влияние върху възпитанието... Така че, понеже виждам как тинейджърския мозък много лесно се влияе от това как изглеждат, как се държат изпълнителите, за какво се пее в песните, какво има в клиповете, то смятам че всъщност музиката възпитава. И съответно трябва да внимаваме в какво! И да не си затваряме очите за меркантилността, простащината, вулгаризмите, сексизма, насилието в тях. И да, има песни, че даже и изпълнители, които не трябва да се допускат до ефир!

#22 maleficent 05.09.2014 в 03:43:19

Каква ефирна чистота бре Как па от цялото бунище точно тази песен ще изберат? Що не забранят Криско? Цялата работа може да е много по-проста - Мария е разбрала, че много се е окепазила и продуцентите й са уредили премахването на песеничката. Така си спомням как пак за няма нищо е забранили албума на Хиподил "Надървени въглища" https://www.youtube.com/watch?v=1RQlo8WMWvM Поздрави

#24 maleficent 05.09.2014 в 12:04:55

Е, да, имаше и тез червени домати, и дърт козел млада върба лющеше и ръгай чушки в боба... и се хилихме като репи, ама не ги одобрявахме и не им станахме фенове, щото имахме здрав фундамент. Щото имаше преобладаващо здрави семейства, имаше коректно образование, много повече качествена музика и пр. А сега подрастващите и младите стъпват директно на тая помия и я възприемат за свой гуру, като подражават на всичко което виждат и чуят. За едно си права, Мануела, няма никакъв смисъл да се забраняват - забраненият плод е още по-сладък. Но е дълг на всеки родите да запълне основата за младите, а не да ревем и питаме "кой ни сра в гащите".

Новините

Най-четените