Комисията за защита на потребителите (КЗП) ошамари един от мобилните оператори. Служители на телекома (чието променящо се отвреме навреме име ще се направим, че не знаем, макар че други го разпознаха като Vivacom) звънели на абонатите, за да предлагат нови условия. Отговорът от другата страна на слушалката не бил от особено значение - договорът с новите тарифи и месечни такси се оказвал сключен. Ужким, поради грешка в системата.
Любопитна подробност в съобщението на КЗП е, че повечето хора не знаели, че договор може да се сключи от разстояние и обажданията привидно били само запитвания за това дали биха използвали и в бъдеще услугите на мобилния оператор. Според комисията в схемата на телекома специално място вземали по-уязвимите потребители от третата възраст, голяма част от които са с разклатено здраве.
Телефонни измамници. Този образ изниква в съзнанието, когато си представим цялата стройно организирана схема, по която компания със стотици магазини, хиляди служители и милионен рекламен бюджет съвсем целенасочено подлъгва хората, за да си плащат като попове, заплашени от огромни финансови неустойки. Ако някоя институция реши да проверява записа на фаталния телефонен разговор - "Извинете, имате грешка".
Цели махали в Левски, Горна Оряховица и другаде се изхранват, като с комбинация от хлипане и прокурорска твърдост в гласа скъсяват с по някоя година живота на лековерни (стари) хора. Техните колеги от пъпа на София не носят ланци и не са толкова добри актьори, но вероятно са заграбили много повече пари
Защото ще е повече от наивно да твърдим, че само един мобилен оператор лъже клиентите си в очите. Практически няма човек, който поне веднъж да не е гледал с невярващи очи наедрялата си месечна сметка. Извинения винаги има - дали ще са грешки в системата или пък поставеният рекорд за най-дребен шрифт в бележките под линия на договора.
А у нас възможности за шмекеруване има. Макар да са налице Закон за защита на потребителя и Комисия със същата цел, ефективността им е далеч под желаната. Това е особено очевидно в случаите, в които не става въпрос за дефектни китайски играчки, разлепящи се обувки или някой друг подобен елемент от реалността на Женския пазар.
Колкото повече навлизат технологиите и електронните услуги в живота ни, толкова по-голямо предизвикателство става защитата на потребителя. Същевременно, на нарушенията на телекомите се обръща внимание по-скоро около отделни случаи, вместо да се проследят и разкрият конкретни лоши практики и от това да следват необходимите за дисциплинирането на една голяма компания солени глоби.
Когато потребителите не са защитени, даже и най-възпитаната световна корпорация започва да се държи все едно оперира в бананова република - а всъщност действа на пазара на страна-член на ЕС. Усещаме го не само по телефона, но и чрез токовите удари, които нанасят електроразпределителните дружества на семейния бюджет. Така добре го усещаме, че чак премиерът ги помоли учтиво да се държат като в собствените си страни (друга тема е дали някой му обърна внимание).
На Запад наглото подвеждане на потребителите обикновено е равносилно на това да се сбориш с влака. А телефонните измамници се разкайват доста повече от тези в Горна, Левски...и центъра на София.
Има ли защо да я казваш? Те почти всички са се сетили, че е ВИВКОМ, не че и другите не го правят, но тия ... за тях подмамването на клиента е основна фирмена политика. Освен очевидното прилагат и доста други подмолни номера - хората в техните магазини (офиси) се въртят и рядко можеш да попаднеш на един и същи служител. Отчасти заради инструктажа, отчасти заради съзнателна политика в техен офис се чувстваш все едно, че плащаш не при тях, а в някой от магазините, които приемат сметки - цялата атмосфера е някак си като, че ли тия хора не са част от компанията, ами външни обслужващи само частична дейност - да ти вземат парите. Има ли нужда да казвам, че всичките им планове са с поне една идиотщина, която звучи примамливо, но е всъщност някакъв изчанчен начин да се каже истината, така че да я помислиш за друга истина (ако мога така да се изразя) - например "еди колко си хиляди минути", без думата безплатни, без обяснения, че това са минути по десетина различни пера, от които всеки отделен потребител има интерес само към 2-3 най-много... Имат и едни странни схеми да ти вземат повече пари отколкото очакваш - една такса напред или някаква специална такса договор и после да се окаже, че следващия месец (обикновено 2-3-тия) едва ли не нямаш сметка - дар! В същото време предлагат доста услуги и с прилично, но не идеално качество в пакети, в които изглеждат изгодни, а ако не изглеждат предлагат отстъпка за ограничен период и рекламират тая временна по-ниска цена. Впрочем поради високото си проникване като Интернет провайдъри в късен период и главно с комбинирани пакети, те на практика прескочиха "тежките" потребители и имат несиметрично голямо число "доволни", които просто не са от тия дето смъкват с десетки гигабайти на ден, а и не им е фатално малко прекъсване и лоша връзка. Първата стъпка им даде възможност да направят втора и да предложат ниски цени и сега да засмукват още хора - абонамет за бъдещо бедствие - някой ден ще привлекат достатъчно "пиявици" и ще се наложи да променят плановете (най-вероятния ход за практиките на ВИВАКОМ). Нещо, което сигурно не сте забелязали - имат планове за внимаващи потребители и техните абонати не биват притеснявани с телефонни оферти! Аз съм такъв и единственото обаждане беше грешка, предполагам отправено към предишния собственик на номера (преди година и нещо го взех). Питах и други хора и определено изглежда като да има нещо вярно в това наблюдение - това (сега поне) са ония планове, където си избираш от няколко услуги, кои точно да има по предварително определена точно цена. В общи линии така са нагласени и така ти отговарят в офисите, че само човек, който знае точно какво иска ще ги вземе, другите веднага биват изкушени с някой друг силно "комбиниран" план, който е "страшно" изгоден... Казвам го всичкото туй, за да "намекна", че имат очевидно силен маркетингов отдел, който играе висш пилотаж по отношение на замотаването на клиенти и не се срамуват да ползват и тънки трикове, които повечето хора си представят като научна фантастика. Те просто не знаят какви чудеса може да те научи статистиката, ако умееш да събираш данни правилно. Това, че сключват договори по телефона и тук не сме готови за това е възползване от незабраненото. Пред вид особеностите на гражданите и липста на готовност за влизане в подобни договорености (вкл. и онлайн) вместо полу-беззъби изцепки на КЗП нашите държавни мъже трябва да направят практиката незаконна и сериозно наказуема поно до тогава, докато хората не започнат сами да я искат. За момента само ние заклетите Интернет потребители имаме шанса да се опазим от подобни номера - не забравяйте, че компаниите може да са доста изобретателни. Широкото портфолио от услуги пък намалява загубите на ядосани клиенти до там, че има печалба и практиката да се експлоатира всеки трик, който им хрумне продължава и ще продължава. Наше задължение е да се пазим и част от това пазене се извършва, чрез законодателна защита, която ... ех по-важно е да се прокарват фикс идеи за здравето, законни със странни 5 и 6 цифрени глоби за продажби на антикварни предмети струващи да кажем 5 лева (не археологически находки), да се изслушват в парламента очевидни измамници (знаете за кои глобални лица става въпрос), да се усложнява живота на малките и средни фирми с все повече изисквания, но другото не носи приходи в бюджета. Разбира се факта, че най-лесно се лъжат хора работещи или работели цял живот на държавна заплата се изпуска от внимание - има ги доста, социализма ей го - вчера беше - всички са овце, това че приходите спечелени така са най-вече завъртяни държавни пари и никакъв реален приход за цялата икономика ... какво значение има щом не се вижда в счетоводните отчети? Ааа забравих, сега са тръгнали да искат едни пари за стари сметки към БТК. Ако сте си закрили телефон или сте спрели да го плащате някога ще сметнат колко месеца БТК е съществувала във вече останалия давностен период и ще ви поискат с червен плик сметките все едно, че не сте го спрели да речем преди 10 години. Аз имах такъв и не ми се занимаваше да си вадя актуално състояние на неработеща фирма (останала от не знам кога), за да го закрия ... това стана някъде пред повече от 5 години, не помня точно кога, но въпреки, че е бил спрян и номера даден на друг някой се е сетил, че може да пробва! Имайте го пред вид!