Какъв би бил светът без авторски права

Дискусията за авторските права, подета във всички медии, без изключение, рискуваше да остане еднополова. Допреди Откритото писмо на Профон и другите организации за колективно управление на авторски права. Иска се доста голям кураж да напишеш такова писмо и да го публикуваш във време, в което тълпата крещи задъхано НЕ НА АСТА! Мнението на тези организации си остава мнение на силно засегната от реформата в авторските права, страна. Малцината, които се осмелиха да заяват открито позицията си, която не е непременно  НЕ НА АСТА! бяха подложени на сериозен обстрел с камъни и освиркване по форумите. Страстите здравата се нагорещиха. 

НЕ НА АСТА!  означава ли ДА НА ПИРАТСТВОТО!?

Няма ли някой най-сетне да каже какво да правим с авторските права? Край. Смърт на авторските права! Какво ще каже младежът от първия ред в демонстрацията? Ако утре създаде музикален шедьовър, най-страхотния албум, който можем да си представим, ще се откаже ли от правото си светът да узнае, че именно той, Георги от Троян, в неизвестна за много туристи държава е създал този masterpiece? Настина ли искаме да се лишим от приходите, които се полагат за творческия ни труд? Сигурни ли сме, че точно това искаме? 

Да има или да няма авторски права?

Какви да бъдат тези права? Ограничени? За 100, за 200 години, до двадесет и девето коляно? Неограничени? Нека някой от фронтмените на негативната кампания да обясни смислено, на разбираем за всеки юридически език, какви закони за интелектуалната собственост в Интернет да се създадат, които да не обиждат достойнството и суверенитета ни?

Всичко, което виждаме около нас си е извоювало, по един или друг начин правото да съществува.  Магнатите и пиратите са две страни на една и съща монета. Винаги ги е имало. Нищо ново под старата луна (Шекспир). Да не забравяме за шумните публични процеси и бесилките с пирати по пазарните площади във времената, когато корабоплаването е било точно толкова важно за бизнеса, колкото е Интернет днес. По ирония на съдбата, Холивудската филмова индустрия,  спечелила огромни приходи от истории за пирати, в момента страда от непоносимо главоболие, причинено от един съвременен пиратски пристан (thepiratebay.org).   

Колко важно е усещането за справедливост в социалния живот?

Да поразсъждаваме малко.

„Не е честно гадните пирати да ни крадат филмите без да стават от стола си дори." - крещят едни.

„Не е честно алчните продуценти да ни измъкват всяка стотинка от джоба, всеки път щом си включим компютъра." - възмущават се други.

Не е честно да си честен, а другите да не са. Кое е честно и кое не? 

Не е честно с copy and paste да вземеш нечий чужд разказ и поставяйки своето име най-отдолу да го публикуваш в личния си блог, перчейки се с творчески заложби в областта на съвременната проза. Нали така?

Не е честно да даваш изявления за пресата от частния си самолет и в същото време в затвора да бъде хвърлена една самотна майка затова, че е дръпнала от торент сайтовете два детски филма, за да зарадва хлапетата си. Ти имаш хиляди, много хиляди филми и милиарди в банките, а те нямат дори джобни, но могат да забравят за час-два колко смазващо бедни са като се посмеят с Шрек и Скуби Ду. Господинът с частния самолет би могъл да понесе тази нищожна загуба (не стига дори за нов стик за голф) и да остави бедната женица да поразвесели дечицата си.

Не е честно, направо е отвратително да фабрикуваш в мръсния си  гараж некачествени копия на музиката на Вивалди или Металика и после да продаваш тези долни ментета на хората, а със спечелените пари да си купиш джип и да газиш старци по пешеходните пътеки. Не е ОК, нали?

Не е честно, да ви блокират блога, както и на милиони други хора, само защото сте илюстрирали публикациите си с няколко картинки от Гугъл. Не е честно, нали? 

Има нещо, което се нарича симетрия. Или баланс. Това е онова нещо, което крепи изкусния акробат върху въжето. Ако не си акробат, нямаш място на опънатото въже. Но ако си, бъди съвършен. Овладей баланса. Контролирай дишането. Бъди господар на онова опънато въже. Иначе? За нищо на света не бихме искали да видим как акробатът се пребива и умира пред очите на децата. Уви, има и такива хора, които биха искали да видят точно това. Вие от кои сте? От тези, които искат светът да е добре уравновесен или се наслаждавате на хаоса, който помита всичко по пътя си? Винаги, във всички епохи, най-голямото предизвикателство за правото е било и си остава да намери баланса между обществения интерес и правата на Георги от Троян. Най-добрите закони са онези, в които правата и задълженията за всеки се отмерват с еднаква мярка. Колкото на теб, толкова и на мен. От историята сме научили, че под слънцето или старата луна оцелява само жизнеспособното. Същото е със законите, като социална форма на живот. Нежизнеспособните са обречени на гибел. 

Кампанията НЕ НА АСТА! няма водеща метафора.

Тя е само едно истерично отрицание. А симетрията, баланса в природата са основен закон, без който всичко изчезва. Остава споменът за него и вкаменелости, изложени в музея. Когато крещим против цензурата в Интернет, трябва да сме пределно наясно дали сме за или против хаоса. Ако сме против хаоса трябва да предложим смислени решения, да помогнем първо на правителството си да вземе мъдро решение и да му кажем какво мислим за „честното" използване на Интернет, с какви механизми могат да се осигурят приходи от публикуваното съдържание, да предложим на самите създатели и разпространители на фирми, вместо да преследват  торент сайтовете, те самите да си направят такива сайтове с платен месечен абонамент и да демонстрират разбиране и уважение към милионите си потребители в Интернет. И още много други смислени неща   можем да кажем и да предложим, за да се чуе гласът ни не само у нас, не само в Европа дори, но да стигне чак до Холивуд. 

"НЕ" НА АСТА! „ДА" НА АВТОРСКИТЕ ПРАВА! ми звучи балансирано и жизнеспособно. Без авторски права не може да има голямо изкуство. Само „copy" and „paste". А това вече не е никакво изкуство.  Ако все пак го обявят  за такова,  значи, дошло е време да измислим друга дума за изкуство.

#1 lele male 06.02.2012 в 14:53:23

ОБЩИ ДАННИ Име: СДРУЖЕНИЕ "ДРУЖЕСТВО ЗА КОЛЕКТИВНО УПРАВЛЕНИЕ В ЧАСТНА ПОЛЗА ПРАВАТА НА ПРОДУЦЕНТИТЕ НА ЗМВАИ - ПРОФОН" Правна форма: Сдружение УПРАВЛЯВАЩИ Управляващ: Име: ИНА БИСЕРОВА КИЛЕВА, Длъжност: Изпълнителен директор, Роля: Управляващ Управляващ: Име: КИРИЛ ДИМИТРОВ ВЕЛИЧКОВ, Длъжност: Председател, Роля: Управляващ Управляващ: Име: ИЛИЯ ПЕТКОВ ДИКОВ, Длъжност: Член, Роля: Член на колективен орган на управление Управляващ: Име: КИРИЛ КИРИЛОВ МАРИЧКОВ, Длъжност: Член, Роля: Член на управителен съвет Управляващ: Име: ЮЛИЯНА СТРАШИМИРОВА МАРИНОВА, Длъжност: Член, Роля: Член на управителен съвет Управляващ: Име: АТАНАС АНДРЕЕВ ЯНКУЛОВ, Длъжност: Член, Роля: Член на управителен съвет Представлява: Име на представлявания субект: ООД "ГЕГА-НЮ " Представлява: ООД "ВИРДЖИНИЯ РЕКЪРДС" Представлява: ООД "РОК ГРУПА Б.Т.Р." Представлява: ООД "СЕЛЕКТ МЮЗИК МЕДИЯ" Представлява: ЕООД ""ЮНИВЪРСЪЛ МЮЗИК БЪЛГАРИЯ" ЕООД" Представлява: ЕООД "ОРФЕЙ МЮЗИК" ______________________ Гореизброените лица са в ПРОФОН. Обърнете внимание на дружествата които също така представлява г-н Янкулов! Като същият е съдружник или едноличен собственик в още няколко дружества... определено със стопанска цел! Да си кажат направо колко ще ни струва COpy/paSTe т.е. колко им е COST-а!!!

#2 Рая Христова 06.02.2012 в 15:04:01

Слъзливата история с бедната майка и дечицата... ами първо, има телевизия за тая работа. Второ, досега не виждам някой да е оправдал крадец с аргумента "оставете го, той е беден и значи може да краде". Не мисля, че е много вероятно някой да влезе в затвора заради една мп3... айде юристите да кажат, ама...

#3 Оня Дето Го Трият 06.02.2012 в 15:24:08

Всичко щеше да е прекрасно ако авторката беше разбрала основното в протестите срещу АСТА. А то е, че това с авторските права е само за парлама.... целят се други ограничения. Света се е въртял с незаконни мп3-ки и ще се върти пак, но зад такива АСТА-и стоят други намерения Това обаче го разбират по-неограничени автори....нашата тук такава не е!

#4 Rodrigo Diaz de Vivar 06.02.2012 в 15:36:03

Много добре завоалирана самореклама. Адвокат Ганчева, ако сте толкова добре подготвена по темата авторски и сродни права, марки и географски означения, защо не чух предложения от ваша страна? За така наречения баланс, равновесие, което предлагате. Струва ме се, че темата ви е интересна дотолкова, че вие не сте на везните и някак ви убягват едни приятни възнаграждения за потенциалните ви услуги. http://jennygancheva.com/

#5 edin slep 06.02.2012 в 16:14:48

Хопа-тропа, г-жо Ганева! Объркахте проблема, никой не се бори срещу авторските права, протеста срещу АКТА е в онази част, която налага безумни ограничения на трафика на електронно съдържане, което може и да нарушава нечии права върху него. Авторските парва са предмет на употреба и злоупотреба. Една книга, снимка, дреха, картина, някакъв предмет на изкуството и т.н. мога да я купя и продавам, подарявам без ограничения. Книгата ми мога да я заема на колкото хора решат да я четат, после да я подвържа и всичко е готово. Какво става с филмите и музиката? Купуваш касета/диск, слушаш, омръзва ти, подаряваш или изхвърляш. Какво става с музиката от торент тракерите? Теглиш, слушаш, омръзва ти и триеш. Липсва само купуваш. Липсва, защото няма адекватен пазар за тази музика. Защо липсва адекватност на пазара на музика? Причините са две: 1. цени неадекватни на доходите на населението. 2. неприемливо качество спрямо цената. Цена - качество. Ако едно cd предоставя около 15% от информацията, която съдържа един мастер (студийния запис), а един висококачествен компресиран файл около 5% от нея, то е неразумно този файл да се продава на цени съотнесени към цената на диска. Диска се произвежда, диструбутира има разходи по реклама, обложка, склад, дистрибуция, заплати на продавачи, наеми на площи, където се продава и т.н. Един файл от 6-7 мб има минимални разходи за хостинг и интернет достъп на сървъра, където е хостнат, в сравнение с тези за cd. Следователно, ако искате да ни продадете легално един цифров файл, то трябва да искате минимална цена, съотносима към придобитото качество. Например цена от 10 стотинки на песен няма да стресне никого и ще бъде гордост, че си платил на артиста, при положение че цената за вход в клуб е около 10 лева за приемливо известна българска група. Както казва един експерт - тези файлове не са пиратство, а са новото радио. Те правят популярен един творец, а той се издържа от участия на живо (ако е музикант) или от продажба на книгите си на хартия ако е писател. Гледането на един филм на компютър може да те накара да идеш да го гледаш на кино с много по-добро качество. Извод: да се обвиняват в пиратство хората, които споделят музикални и видео файлове, книги и т.н. е нечестно и обидно. Просто маркетинга в 21 век има различни правила. Какво е пиратство? Пиратство е да откраднеш нечия идея и да я представиш за своя!

#6 Rodrigo Diaz de Vivar 06.02.2012 в 16:15:56

И равновесие има адвокат Ганчева, за какъв хаос говорите? Местните и чужди изпълнители, местните и чужди актьори демонстрират изключително добър начин на живот. Същевременно "пиратството" си върви в пълна сила. Това на хаос ли ви прилича? На мен ми прилича на чудесно равновесие. Много малко лекари, учители или научни работници могат да си позволят подобен начин на живот. Същевременно, завидно битие демонстрират и хора от вашето професионално съсловие. Това на какво ви прилича? На мен ... на една чудесна симбиоза между творци правещи мазна и вкусна баница и адвокати, които искат парче от нея, но им се струва много, ако простия народ се опита да топне и той филийка в тавата. Малко селска алегория сътворих, но предполагам че е ясно какво искам да кажа и какво мисля за мотивите ви за статията. Те в никой случай не са безкористни.

#10 Оня Дето Го Трият 06.02.2012 в 16:54:18

А дали ако следим строго за авторските права авторката нямаше да е в затвора вече? Използвала е имената на Металика, Вивалди, Гугъл, за собствена облага, цитирала ги е в текста за да го украси. А отчисления за тях платила ли е, м?

#11 Voin 06.02.2012 в 17:07:04

Авторката е пореднатаа драскачка, която няма идея дори каква е темата по която пише... Както по- долу ви казаха- използвайте малко гугъл, който сте споменали в мижавата си статийка, информирайте се, па млъкнете, защото явно няма какво умно да кажете.

#12 lele male 06.02.2012 в 17:07:21

@ 8 - хаха Павуре!

#13 Чинчифон 06.02.2012 в 17:18:30

Плащаме такси на лекарите.Плащаме за да изберем екип за операция. Плащаме както за прегледи,така и за предписвате на лекарства.Не мога да изброя всички извращенията на тази система!Но никой лекар,зъболекар, фармацевт а дори и ветиринарен лекар или зоотехник не плаща и стотинка за авторско право!На хилядите екпериментатори,откриватели,учени хора,който са жертвали даже живота и здравето си,за да ДАРЯТ ЗНАНИЯ на търговците, които днес обслужват медицинските МОЛ-ове.Какви авторски права трябва да има например Питагор,като се знае,че теоремата му е била известна още на строителите на Египетските пирамиди?Освен CONGRATULATIONS!

#14 Vortep 06.02.2012 в 17:37:00

Само дето не успях да разбера каква е ВАШАТА позиция? Всъщност, каква беше темата Ви?

#15 deowin 06.02.2012 в 17:42:02

Тезата на статията е просто, че авторски права трябва да има, и че е редно законът да защитава творците. Статията съвсем не твърди, че именно АКТА ще направи това, а просто цели да обърне вниманието на огромната част от населението, които не сме творчески личности, към проблемите на това малцинство, защото на нас са ни чужди, но съвсем не ни е чуждо да ползваме техните продукти, със или без заплащане. И главно второто.

#16 NannyOgg 06.02.2012 в 18:01:12

„Няма ли някой най-сетне да каже какво да правим с авторските права? Край. Смърт на авторските права! Какво ще каже младежът от първия ред в демонстрацията? Ако утре създаде музикален шедьовър, най-страхотния албум, който можем да си представим, ще се откаже ли от правото си светът да узнае, че именно той, Георги от Троян, в неизвестна за много туристи държава е създал този masterpiece? Наистина ли искаме да се лишим от приходите, които се полагат за творческия ни труд? Сигурни ли сме, че точно това искаме?” Колега, ама Вие сериозно ли или само за патос в статията? Ако утре Георги от Троян създаде невъобразим шедьовър той има правото да постави името си или псевдоним под своето произведение и липсата на ратификация на ACTA, от страна на законодателния орган на Република България, по никакъв начин няма да се отрази на това негово право. В национален мащаб това му право е гарантирано чрез разпоредбата на чл. 15, ал. 1, т. 2 и т. 4 – неотчуждими неимуществени права, във вр. с чл. 5 ЗАПСП. В световен мащаб пък, за защита на Гошо, продуцента му и останалите по хранителната верига, от доста отдавна действат следните актове: 1. Международна конвенция за закрила на артистите – изпълнители, продуцентите на звукозаписи и излъчващите организации - /ратифицирана и обвародвана в Република България през 1995 г./ - по известна като Римската конвенция от 1961 г. 2. Конвенция за закрила на продуцентите на звукозаписи срещу неразрешено използване на техните записи /ратифицирана на 19.04.1995 г., обн. ДВ, бр. 111/1995 г./ - известна като Бернска конвенция 3. Конвенция за закрила на продуцентите на звукозаписи срещу неразрешено възпроизвеждане на техните записи – известна като Женевска конвенция от 1971 г. /ратифицирана и обн. в страната ни отново през 1995 г./ 4. Директива 93/83 ЕИО 5. Директива 93/98 ЕИО 6. Директива 2001/29 ЕО 7. Директива 2004/48 ЕО 8. Директива 2006/24 ЕО 9. Директива 2006/116 ЕО и мисля да спра до тук. Нека е съвсем ясно, че умишлено не посочвам актовете, които биха защитавали Пешо от Перник, който е новия Маркес, примерно – публикуването на само на имената на тези актове би довело изложението ми до големината на горната статия, най-малко. TRIPS дали споменах, като съществуващо и действащо право? Та авторските /и сродните на тях/ права, колега, отдавна светът урежда – не се е спирал. Не опитвайте да внушавате на непредубедения читател, че ACTA eдва ли не за пръв път въвежда защита на тези права, че за първи път урежда защитата на „приходите, които се полагат за творческия ни труд” – това е манипулация, надявам се, че е без умисъл. И тъй като Вашата статия е за баланса или поне сте въвели това понятие няколко пъти – срещу това скочи масата /или поне информираните части от нея/ – срещу липсата на баланс, в посоченото търговско споразумение ACTA. Къде липсва такъв, ще посоча примерно, без да се мотивирам, поне в този момент, тъй като ме притиска времето, винаги обаче мога да продължа: Чл. 6, чл. 11, чл. 18, чл. 19, чл. 23, чл. 27 – липса на принцип на пропорционалност; липса на достатъчно гаранции при злоупотреба с информация; въвеждане на изискване за задължително изискване на информация освен от нарушителя и от т.нар. „предполагаем извършител” /границите на TRIPS отдавна са преминати – там единствено от нарушител и при диспозитивна норма – императивна в ACTA/; опит за въвеждане на единна наказателна политика – това дори ЕС не си е позволявал да прави /практически не се получават нещата/ и т.н. „Без авторски права не може да има голямо изкуство.” – редица от моите любими автори, редица от световните величини – Омир, Вергилий, Достоевски, Толстой, Джойс и т.н. са творили във времена, в които регламентация и защита на правата, в мащабите от днес, изобщо не е съществувала – това не прави произведенията им по-малко ценни, нестойностни или по-малко обичани. Това, че не знаем кой стои зад името Шекспир няма да направи и не прави „Макбет” неизкуство. Иначе – авторски права има, защитени са, регламентирани, ACTA не е защита, макар да претендира, че е това.

#17 Дракон с кисело зеле 06.02.2012 в 18:30:21

Много силно се надявам който отговаря за тоя сайт, да си оправи системата, понеже ми писна да пиша дълги постове, които да изчезват в небитието. Авторката на тоя текст мислила ли е? Така де... Мислила ли е? АСТА не е само, нито дори предимно срещу интернет-пиратството. Госпожо/госпожице авторке, да бяхте прочела статията на Григор Гачев за АСТА, преди да омърсите уебкайвето с помийката си. Да видите, тъй да се каже, до какво води АСТА. Не сте ли? Еми, браво... НЕ НА АСТА! ДА, много дебело ДАААААААААААА на пиратството, обаче. Помага. Ето линк: http://torrentfreak.com/internet-piracy-boosts-anime-sales-study-concludes-110203/ От друга страна, защитата на авторското право не защитава авторите, а продуцентите и друга паплач. Понякога дори от самите автори: http://katehizis.com/news/shNews.php?id=11997& Нека има авторско право. Нека, никой не е против. Само че да защитава АВТОРИТЕ - от плагиатство, от алчни прекупвачи, обиращи печалбата и тъй нататък. Авторите могат само да спечелят от безплатната реклама, която торентите им правят. Ако са кадърни, де. Най-сваляните са и най-купуваните. Нещо, което лесно може да се провери, между другото. А ако искат разпространителите да лапат повече пари и да намалят пиратството, нека да си променят малко издателската политика. Поне тук. Искам да си купя филма "Ип Ман", преведен на български, с обложка на български и т.н. От къде? Искам ако отида лятото да почивам в някое малко градче, да мога да отида на кино. Кой ще ми го построи? Искам да гледам нашумелия сериал на ВВС "Шерлок". По коя телевизия? Искам да гледам "Доктор Хаус" навреме, за да го обсъждам по чуждестранните форуми. Как? Искам легално и срещу адекватно заплащане да си сваля някой филм, който да гледам на вечеря? От кой достатъчно добре зареден сайт? Искам да гледам на кино всеки възможен филм навреме. Защо не излизат? И така нататък. Не искате да има интернет-пиратство. Разкарайте условията за него. Няма друг начин.

#19 deowin 06.02.2012 в 20:25:17

>Не е много сложно. То за простите хора нищо не е сложно. За теб сигурно и мозъчни операции се правят тривиално - цепиш черепа, резваш със скалпела, и готово! >И авторските права да важат за до 10 години, след което да се счита че защитени с патенти технологии, филми, музика, изкуство и т.н. са вече "свободни" за ползване. Що 10 години? Що не 10 години, 1 месец и 3 дни? Що не 5 години за филми, а 100 години за музика? Що не 23.6% по-дълъг срок за произведения в класически реализъм, а -15.2% за нео-поп? А да, щото ти каза така. Само дето ти не си творец, никога не си бил, и няма да бъдеш. Няма как да имаш представа за проблемите на тези хора. Откъде знам ли? Ами и аз не съм, но за разлика от теб не се пъна да изразявам 'експертно' мнение, когато трябва с известно смирение да чета мненията на истинските експерти и на самите творци, след като не съм нито едното, нито другото.

Новините

Най-четените