Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пачанга с паркингите

Липсата на паркинги и на детски градини, на нова визия за Славейков и Женския пазар брадясаха като нерешени проблеми Снимка: Галя Йотова - Една седмица в София
Липсата на паркинги и на детски градини, на нова визия за Славейков и Женския пазар брадясаха като нерешени проблеми

Строителна фирма, вдигнала спретнато блокче зад нашето соцтухлено, се кани да отреже половината от зелената трева, дървета и цветя зад блока, за да си прави паркинг. По този случай трите входа правим подписка, за да спрем узурпаторите.

Готови сме и на седящ протест да излезем, но да не се лишим от двата кестена, кръговете със здравец и другата зеления, която виждаме от задните си тераси. Със сигурност на още по-здрав отпор е готова и фирмата отсреща, обещала паркинг на новодомците си, след като не им е направила подземен.

Защо да го прави - по-лесно е да си отреже парче от едно зелено задно дворче - къде по-евтино е да циментира една площ, отколкото да прави сложни съоръжения и нови разходи.

Виж, ако общината беше задължила всички, които вдигаха нови блокове почти с едно щракване на пръсти, да представят проектите си с паркинги - външни или подземни, нещата нямаше да са така.

А ако някъде в района ни - Стрелбище, Мотописта, Бели Брези, Гоце Делчев, имаше някакъв квартален/квартални паркинги, това нямаше да се случи.

Но паркингите в София, както и помиярите, детските градини и тук можем да причислим и рефрешваните покрай няколко кметски вота идеи за "нова визия" на "Славейков" и Женския пазар, се отлагат винаги за след местните избори. И започват да се обясняват как ще се решават малко след тях до има-няма следващите.

Конкретно за паркингите решението на Столична община е просто - паркинги няма, но пари за паркиране се събират.

Ако който и да е от кметовете на Столичната община беше тръгнал да прави НЯКАКВИ паркинги в столицата, нямаше да се стигне дотук. От предложените досега 27 подземни паркинга няма построен нито един. На сайта на Центъра за градска мобилност обаче има цяла концепция от миналата пролет за интерактивно обсъждане как да се реши организацията и проблемите с паркирането... Нека си стои.

Идеята за подземни паркинги в столицата датира още от мандатите на някогашния кмет Стефан Софиянски, отново самопредложил се за кмет. Оттогава помня безумието да има автоматизирани подземни паркинги под училищните дворове - куп родители на деца, които учеха в 133-о "А.С. Пушкин", си спомням, че подписвахме някаква петиция срещу това тогава.

Бойко Борисов, респективно ГЕРБ, управляват столицата шеста година и паркинги продължава да няма. Нито подземни, нито наземни. Но пък има общинско дружество "Паркинги и гаражи" - пардон, то се вля в Центъра за градска мобилност, което прибира пари от колите, паркирали законно върху тротоарите в синята зона, и от паяците, които вдигат тия, които са паркирали незаконно не за друго, а просто защото не са си платили.

Добрата новина е, че някакви места за паркиране все пак се строят. Започнаха се непосредствено преди изборите. Нали знаете принципа преди избори - важното е нещо да се почне, не е важно после дали ще се довърши.

Единият от тия паркинги, както ни обеща преди три месеца кметът Йорданка Фандъкова, ще е готов догодина по това време. Става въпрос за най-големия от четирите - този на "Цариградско шосе" за 1300 автомобила. За самите тях се говореше от три години и половина.

Едно от сегашните оправдания за липсата на паркинги би било, че е криза и общината няма пари. Метрото, както са ни проглушили ушите, е първи - и май последен - приоритет. Но ГЕРБ управлява София отпреди кризата, когато имаше пари и все още някакви свободни общински терени.

Как така главният архитект Петър Диков, дирекция "Архитектура и благоустройство", районните кметове и районни архитекти са разписвали разрешения за блокове, кооперации, дискотеки и какво ли не, които да обезформят столицата, но пренебрегнаха местата за паркинги и детски градини в новоизникналите - и не само там - квартали?

За сметка на това се разширява синята зона. Ефектът от уголемяването й не облекчава положението, даже напротив - хем спира хората да карат колите си, хем пречи на пешеходците в центъра, хем ошуква джоба ти.

В който и да е случай, винаги плащаш на Столична община - ако ти вдигнат колата или ако я оставиш, все тая. Парите отиват на едно и също място. Все пак от кметството се усетиха и решиха да замразят идеите си за двойно поскъпване на синята зона за час паркиране, които трябваше да са в сила от май месец. Както е кристално ясно, като не можеш да дадеш морковче на избирателя, не му го скъсявай наполовина...

Всъщност софийското кметство единствено има изгода да няма паркинги. Защото общинското му дружество прибира парите ни заради липсата им. Пак то главно ги и харчи. А междувременно Столичната община няма пари да оправи разкъртените от паркиране тротоари. Очевидно го смятат за излишен лукс. За тази година за ремонт на тротоарите в софийския бюджет има някакви смешни 2 млн. лева.

Интересно как се връзват разбитите тротоари на "Шишман" с визията на главния архитект Петър Диков да я прави арт улица? Или изкъртените плочки, дупки и стърчащи шахти ще е част от арта - нещо като street инсталация... При следващото й затваряне най-добре да се изрисуват и липсващите плочки - след оригинално нашарените трансформатори.

Нито Софиянски с мандатите си, нито Борисов/Фандъкова се справиха с паркингите. Но и от тези, които много искат да спечелят кметския стол, не чуваме как точно ще се справят.

Няма ли най-сетне за тези избори да има дебат между съперници само по три конкретни пункта: паркинги, детски градини, помияри?

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените