*** 17 души загинаха, а други 20 бяха ранени при тежък пътен инцидент с автобус, станал на 25 август, събота, в близост до град Своге;
*** Прокуратурата повдигна обвинение на шофьор на автобуса - Григор Григоров, съсобственик на фирмата превозвач "Мобилус – 5" ООД.
*** Три са версиите за случилото се: грешка на шофьора, техническа неизправност на автобуса и проблем с пътната настилка;
*** От фирмата "Трейс Груп Холдинг" АД, извършила ремонт на пътя, отричат да имат вина за инцидента и твърдят, че вече нямат отговорност по поддръжката му.
В събота, 25 август, автобус на фирма "Мобилус - 5" ООД потегля от Божурище, обл.София, към манастир "Седемте престола" намиращ се в близост до Врачанския балкан. Движи се по път II-16 през Искърското дефиле.
На връщане, на 2 км след град Своге в посока София и при разклона за село Лесковдол, по неизяснени до момента причини автобусът излиза от пътното платно. Удря два автмобила и пада на асфалтова площадка, която се намира на 20 метра под пътя. При падането се преобръща.
Сигнал за инцидента е подаден в 17:10 ч. Към мястото са насочени екипи на пожарната, 15 линейки от София, 3 от Враца и 3 от Монтана. В продължение на няколко часа пътят остава затворен. Пожарникарите се заемат да вадят пострадалите от смачкания автобус, а след това на мястото започва разследване на причините за инцидента.
Маршрутът на автобуса.
Жертвите и пострадалите
13 от пътуващите в автобуса загиват на място. Други трима почиват по-късно от получените при инцидента травми. Сред загиналите в катастрофата е дете на 13 години. 15 от починалите са от село Световрачане.
21 души са ранени, от които по-тежко пострадали са 15 души. Повечето от ранените са на възраст над 50 години. Сред ранените има такива с тежки гръдни травми, фрактура на гръбначен стълб, черепно-мозъчна травма, фрактури на крайници и др.
В понеделник почина от травмите си почина още един от ранените, с което жертвите на инцидента станаха 17.
По-леко пострадалите са транспортирани до Своге, където са прегледани и освободени.
Същевременно МВР отвори горещ телефон за връзка на близките на пострадалите - на 02 982 50 39, където те могат да потърсят информация за настанените в столичните болници за оказване на медицинска помощ.
С решение на Министерския съвет 27 август беше определен за ден на национален траур в памет на загиналите в тежкия инцидент.
Фирмата
Катастрофиралият автобус е на фирмата "Мобилус – 5 ООД". Според проверка на Министерството на транспорта тя не е имала нарушения до момента на инцидента.
Същевременно на 5 август е трябвало да бъде извършен повторен задължителен технически преглед на автобуса, но това не е било направено.
Фирмата също така не е уведомила Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" за извършването на "случаен превоз", каквото задължение има. Превозвачите трябва да информират ИААА за подобни пътувания, като дават информация за място и час на потегляне и пристигане, избран маршрут и пр.
Зад волана на автобуса в момента на инцидента е бил съсобственикът на фирмата Григор Григоров. В продължение на няколко години той е работил в партньорство с община Божурище. Григоров има два издадени акта през живота си - за неизползване на колан и за неправилно паркиране. Има и седем фиша. Няма наказания за употреба на алкохол.
При инцидентът автобусът, управляван от него, се е движел с 53 км/ч, вместо с наложените с ограничение 40 км/ч.
Късно следобяд в неделя Окръжна прокуратура-София привлича като обвиняем шофьора Григор Григоров.
Той е обвинен за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата (ограничението от 40 км/ч) и поради непредпазливост е причинил телесна повреда на повече от едно лице. Григоров, който все още е в болница с охлузвания, рани и комоцио след инцидента, е задържан за 72 часа.
Автобусът на мястото на инцидента. Снимка: МВР
Пътят
Инцидентът стана на път II-16, в урбанизираната територия на Своге. Пътят е с дължина 81 км и е алтернативен маршрут за движение от София за Видин и обратно.
На 3 август 2011 г. е възложено изпълнението на рехабилитация и реконструкция на шосето. Стойността на ремонта е 22 957 298 евро без ДДС. Заложеният срок на изпълнение е 24 месеца плюс още година за съобщаване на дефекти.
Ремонтът е възложен на ДЗЗД "Трейс Своге". Официално проектът за рехабилитация на пътя е завършен на 27 декември 2016 г. През тази година участъкът е въведен в експлоатация. Министърът на регионалното развитие Николай Нанков съобщи, че приемателната комисия от Агенция "Пътна инфраструктура" е приела пътя "без забележки".
След това обаче от "Пътна полиция" неколкратно сигнализират за увеличаване на броя на катастрофите в участъка. По думите на Нанков до 27 юли т.г. от АПИ пет пъти са уведомявали фирмата, изпълнила проекта, че по пътя има дефекти, които трябва да бъдат отстранени. Сред тях е и лошо сцепление на асфалта. Според Нанков в това време участъкът все още е бил в гаранционен срок. До ремонти обаче не се стига.
Също в неделя от фирмата "Трейс Груп Холд" АД изпратиха писмо до медиите, в което отричат да имат вина за инцидента.
Фирмата е водещ партньор в обединението ДЗЗД "Трейс Своге", което е извършило рехабилитацията на пътя.
В писмото пише, че асфалтовата настилка е била положена още през 2014-а. През същата година пътят е бил пуснат в експлоатация, въпреки че формално е приет през 2016 г. Заради това фирмата не можела да носи отговорност как е поддържан в този период, тъй като гаранционните срокове започвали да текат от датата на подписване на Акт 16.
От "Трейс Груп Холд" АД обясняват, че техният ангажимент е единствено свързан с "дефекти, които се появяват по трасето в гаранционния двугодишен срок". Установените такива от 2014-а досега не били "определящи и възпрепятстващи движението".
Пред БНР проф. Николай Михайлов, председател на надзорния съвет на холдинга "Трейс Холд Груп", също отрече некачествен ремонт на пътя да е сред причините за инцидента. По думите му цялата техническа спецификация за ремонта на пътя е била одобрена от Агенция "Пътна инфраструктура". В това число влизат типа на използвания асфалт и ценатата.
Михайлов допълни, че пътят е второкласен и "не е предвиден да носи максимално натоварване". Вече е изрязана плоча от асфалта на мястото и е дадена за лабораторен анализ. Той ще провери какви са плътността и сцеплението.
Ден преди инцидента от Института за пътна безопасност (ИПБ) публикуват становище за състоянието на път II-16, базиран на извършен на 3 август т.г. оглед. От ИПБ установяват нарушения на целостта на асфалтовата настилка на различни места по пътя, проблеми с мантинелите и скрити от растителност пътни знаци.
Разрушена асфалтова настилка при разклона за с. Скакля. Снимка: ИПБ
Нарушено асфалтово покритие в близост до г. Бов. Снимка: ИПБ
За поддръжка на пътя по отношение на почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на счупени пътни знаци и подрязването на храсти от началото на тази година са похарчени 33 906 лв. с ДДС. За тази част от поддръжката на пътя се грижи фирмата, поддържаща републиканските пътища в област София.
В близост до г. Бов. Снимка: ИПБ
В близост до гр. Своге. Снимка: ИПБ
В близост до с. Церово. Снимка: ИПБ
До г. Бов. Снимка: ИПБ
Разследването
Национална следствена служба работи по случая с инцидента край Своге. Три са основните версии за инцидента – техническа неизправност на автобуса, състоянието на пътя и шофьорска грешка.
Прокуратурата вече е започнала проверка, което ще тече в три направления.
Първото ще е да се проверят действията на шофьора Григор Григоров. Вече е установено, че автобусът се е движил с 53 км/ч при ограничение от 40 км. Ще се провери дали Григоров е отклонил вниманието си по време на шофиране. В кръвта му не са намерени алкохол или наркотици.
Второто направление на проверката ще е на самата фирма "Мобилус – 5" ООД, на която Григоров е съсобственик. Фирмата не е уведомила ИААА за извършения превоз, а самият автобус не е преминал вторият технически преглед за годината.
Третото направление на прокурорската проверка ще е състоянието на пътя – каква е настилката, как е положена, как е изпълнен договора за рехабилитация и какви са причините за катастрофите в района. По думите на главния прокурор Сотир Цацаров една от констатациите е, че в този район шофьорите губят контрол над превозното средство и навлизат в насрещното движение.
От Института за пътна безопасност започнаха свое паралелно разследване на причините за инцидента и състоянието на пътя.
Другите подобни инциденти с автобуси
Това е пореден инцидент с автобус у нас за тази година.
Автобус и линейка се удариха на пътя София-Варна рано сутринта на 10 януари. Инцидентът стана в района на село Камбурово. Тогава загина водачът на линейката, която е собственост на търговишко предприятие. Сред пътниците в автобуса - 40 души - нямаше сериозно пострадали.
На 1 април автобус с деца и лек автомобил се удариха на пътя Севлиево-Варна. Загина шофьорът на колата.
Шест души загинаха, а други 22-ма бяха ранени при катастрофа с пътнически автобус на автомагистрала "Тракия" на 13 април. Автобусът на фирма "Юнион Ивкони" е ударен странично от лек автомобил след което се обръща в канавката край магистралата.
Автобус от градския транспорт, движещ се от Долни Лозен към Гара Искър, се преобърна на 4 км от входа на София в края на месец май. До инцидента се стига след удар с камион. Загинали няма, но 11 души са ранени.
Нещо има пълна неразбория или в това, което е написано или как е сключен договорът между "Трейс Груп Холд" АД и държавата: 1. Обектът не би трябвало да се смята за завършен преди акт 16, съответно от тогава тече гаранцията; 2. След като акт 16 е от 2016 обектът е все още в гаранция; Снимките показват нарушения на настилката, но не в учатъка на аварията. Повредите по мантинелата са причинени от камъни, защото се вижда че са от вътрешната страна-отговорен ли е изпълнителят за защитата на пътя от свличащите се камъни или само за настилката. Ако държавата искаше пътят да бъде оправен, изпълнителят можеше лесно да бъде принуден. Та в крайна сметка дали става дума само за нехаещ изпълнител или за некомпетентна държавна работа-като се започне от приемането и подписването на договора, мине се през издаването на акт 16 и се приключи с нежелание за упражняване на контрол.