Щом и магаретата завършват

Официална институция на турската държава обяви, че спира да признава българските дипломи за висше образование. Затова завършилите в български висши учебни заведения да не подават молби за признаване на дипломите си. Спира се и приемането на молби за прехвърляне от български в турски университети, както и на молби за издаване на уверения, че желани от турски кандидат-студенти български университети са признати от турската страна.

Причината - натрупали се данни, че турски студенти в България фалшифицират оценки, анотации, печати, академични справки, получават по незаконен начин оценки и се дипломират без да посещават учебни занятия. Разпространението на фалшификациите вече било придобило формата на „организирана престъпна дейност".

Корупция на едро и на дребно

Новината е изненада само за българските власти, които три дни след разпространяването й мълчаха, а после успокояващо обясниха, че спирането не било „спиране", а само „замразяване". Сякаш има някаква разлика.

Всъщност, турската държава посочи в прав текст и на висок глас проблем, за който всички знаят, но не говорят, защото не могат да го докажат. А и да говорят, няма кой да ги чуе. Обучението на чуждестранни студенти в България отдавна е пропито с корупция. Тя, от една страна, е организирана „на едро" - чужденците плащат високи такси и, за да им вземат парите, учебните заведения ги „добутват" до дипломиране независимо от знанията им. „Добутването" пък отваря възможност за корупция „на дребно", при която отделно от таксата може и трябва да се купува всеки изпит, всяка оценка и всеки документ.

Вината е и на онези студенти, чиято цел е именно да си купят диплома. Те обаче идват именно в България, защото тук това е не просто възможно, а и лесно и организирано. Покрай тях „изгарят" и онези, които са дошли да учат истински, защото и към тях системата често се отнася като към „дойни крави".

Проблемът е много по-дълбок

Разбира се, далеч не всички студенти и преподаватели са въвлечени в тази „организирана престъпна дейност". Те обаче очевидно не са в състояние да й се противопоставят. През тези дни форумите под новината от Турция бяха изпълнени със стотици, повечето от които, естествено, анонимни свидетелства за това. Сред тях от време на време се чуваха и загрижени за етническата чистота на студентството патриотични гласове на задоволство, че сега турските студенти ще се махнат. Дори и да стане обаче, това няма да промени нищо.

Защото проблемът е много по-дълбок и засяга не само образованието.

Защото корупцията е разпространена не само сред чуждите, но и сред българските студенти, за които купуването на дипломи у нас е също така лесно.

Защото и без турските студенти цялостното ниво на висшето образование у нас ще си остане критично ниско. Както бе написал участник във форумите - „и магаре да вържеш, ще завърши".

Защото още по-ниско е нивото на средното образование, излъчващо бъдещите студенти.

Защото съзнаващите ползата от качествено образование са малцинство, доминирано от мнозинството на неграмотността, тъпотата и чалгата. А възцарилата се враждебност към знанието се вижда с просто око и по върховете на държавата, попъплени от всевъзможни „калинки".

Какво е решението?

Ще мине време и вероятно след съответните преговори, политически и дипломатически маневри проблемът с българските дипломи в Турция ще бъде някак замазан. За назидание може да бъде „хваната" някоя фалшива диплома и да бъдат разобличени някои и други корумпирани студенти и преподаватели, за да се демонстрира засилен контрол. Истинското решение обаче е невъзможно без дълбоки реформи, при това не само във финансирането на неизброимите български висши учебни заведения.

Турското решение е несъмнен шамар за властите в София и неприятен удар както за засегнатите студенти, така и за разчитащите на парите им.

То обаче е по-скоро добра новина за българското образование. Защото, назовавайки болезнено ясно проблема, може да помогне отвън за предоляване на вътрешното безсилие и нежелание за реформи.

Dw.de

#1 explorer 31.07.2012 в 11:05:13

Мисля, че вече има ясен отговор, на въпроса, как средностатистическия българин харчи поне 1,5 пъти над доходите си (този въпрос е отпреди 89-а). Отговорът е корупция. Тотална корупция във всички сфери, на всички нива. И да се набеждават управляващите че са по-корумпирани е грешка, защото просто повечето власт дава повече възможносит за корупция. Хората са едни и същи, независимо дали е санитарка с минимална заплата или депутат и министър сключващи сделки за милиони

#2 Georgi Marinov 31.07.2012 в 12:52:22

Че трябват дълбоки реформи, трябват. Но реформите сами по себе си няма да решат нищо понеже това не е проблем, който се решава само с админитративни реформи, тъй като това не е проблем, който е резултат само на неуредици в системата. Точно обратното, че системата е в такова окаяно състояние е следствие на много по-фундаменталната причина, че на много малко хора в България изобщо им пука за образованието само по себе си. И друг път съм писал тук по въпроса и сега ще се повторя, но това трябва да се казва пак и пак - у нас образованието не е и никога не е било ценност само по себе си и е историите за българинът даващ мило и драго за да си образова децата са пълен мит - българинът масово цени тапията, тъй като тапията традиционно е отваряла вратите към повишаване на социалния статус, но за култура, наука и познание винаги само една малка част ги е било грижа. Когато достъпът до образование е бил ограничен, и е имало някакви стандарти, системата все пак е продуцирала сравнително грамотни хора, една не малка част от които наистина са подхождали сериозно към обучението си (парашутистите по комунистическо не ги броим). Но мотивацията на мнозинството винаги е била дълбоко антиинтелектуална и в момента, в който сравнително строгият контрол върху образователния процес и ограниченията върху приема отпаднаха и законите на търсенето и предлагането почнаха да определят колко и какво образование се предлага, всичко се разпадна напълно, понеже ако можеш да придобиеш диплома без реално да учиш, и същевременно нямаш никаква вътрешна мотивация да научиш нещо, то най-естественото е да си вземеш дипломата без да си научил каквото и да било. Това означава, че каквито и реформи да се предприемат, ако проблемът с липсата на мотивация да се учи и масовите дълбоко антиинтелектуални настроения в обществото не се реши, няма да има почти никакъв резултат. Например, за да се вдигне сериозно нивото на обучението в средното училище и в университетите, ще са необходими преподаватели, които да се едновременно достатъчно компетентни за да преподават на нужното ниво и пределно мотивирани за да устоят на родителския и административен натиск да се вдигат изкуствено оценките. Това са неизпълними условия - нито комептените хора са налице, нито е реалистично да се очаква от една учителка да пише двойки при положение, че я очаква побой ако го направи. Второто условие би отпаднало ако обществото като цяло беше в състояние да разбере нуждата от това затягане на нивото, но това просто няма как да стане тъй като това са проблеми съвсем съвсем в периферията на медийната среда, а въпросната медийна среда е доминирана от същите тези антиинтелектуални тенденции, които са ни докарали дотук. Дотолкова доминирана, че невежеството, неграмотността и анти-интелектуализмът са норма в нея и вече се възпроизвеждат вътре в нея (интелектуалмото ниво на това, което българските медии бълват е ужасяващо - на практика всички вестници са жълти, а телевизионна програма, която да не изглежда като специално правена за хора с средно IQ под 80, е почти невъзможно да се намери). При това положение просто не се вижда откъде може да се инициира реална промяна в положителна посока .

#5 паяка 31.07.2012 в 14:17:27

Фалшифицирането на дипломи у нас е на мода. Лъснаха хора във властта, на влиятелни и много отговорни позиции, на които са делегирани права да управляват огромни пари. Не можем да се сърдим на никого, който се усъмни в легитимността на документ от България, щом даваме поводи за това.

#6 Оня Дето Го Трият 31.07.2012 в 16:00:16

Ъпсурт' 2005 "....Промоция в УНСС 3 изпита за 200 марки и 1 прасе..." Иначе няма корупция в университетите ни, в Турция просто са слушали наша музика и са ни разбрали грешно....

#8 pepe 31.07.2012 в 18:10:07

Georgi Marinov съгласен съм с това, което казваш, но нека не се заблуждаваме, че по света повечето хора посещават висши училища не заради дипломата а заради самото знание. В края на краищата знание може да се придобива и по други начини - дори не е задължително участието в някаква обществено организирана форма на обучение. Така че организирани форми на обучение се посещават преди всичко заради дипломите, които се издават, навсякъде е така. Това само по себеси не е чак толкова лошо. Важното е да се гарантира, че зада вземеш въпросната диплома трябва да покажеш и съответните знания - дори и да е принудително. Британската образователна система например исторически не се е престаравала в криенето на принудителния характер на образованието .

#9 Georgi Marinov 31.07.2012 в 18:22:15

Аз не съм казал, че мотивацията е различна на Запад - масово основната цел на хората е да се образоват за да си повишат социалният статус, и основната функция на дипломата е да служи на тази цел, като колкото по-лъскава, толкова по-добре. Съответно инфлацията на оценките не е проблем познат само у нас. Но поне там има някакво осъзнаване на простичкия факт, че освен ако не си икономист, мениджър или някаква друга такава лъскава псевдоспециалност, където поради псевдонаучния характер на дисциплината, компетентността изобщо не е изискване за да се просперира на професионалното поприще, все пак трябва да научиш нещо за да се получи това повишиване на социалния статус. Просто у нас това го няма и затова положението е особено гротескно.

#10 Бобо 31.07.2012 в 19:33:37

Турците имат много точен лаф: ем сики джем, ем пара вириджем! Те това е, ама не турчолята ами ние сами си намазахме вазелино и сека чекаме ем да ни го турат, ем пара да ни земат 23 години.

#11 deowin 31.07.2012 в 20:18:15

>но нека не се заблуждаваме, че по света повечето хора посещават висши училища не заради дипломата а заради самото знание Не знам от позицията на какъв личен опит и наблюдения го казваш това, но от моя гледна точка това е абсолютна неистина. Извън България е широко разпространена и масово прилагана идеята, че добрата диплома, независимо дали от Harvard, MIT или СУ, ти осигурява едно единствено нещо - достъп до интервю. На интервюто си сам, там дипломата не важи, и единственото, което има значение, е колко си умен ти самият. Тъй като хората са напълно ясно с този прост факт, в университетите всъщност се учи за знание, не за диплома. Вчера, например, интервюирахме някакъв индиец с бакалавърска по математика от UCLA, магистърска по компютри от NYU, и MBA от Cornell. Да, резюмето му беше достатъчно, за да му осигури интервю, но пък и на мен, и на шефа ми, ни бяха нужни по 10 минути, за да разберем, че тоя тип изобщо не става, защото, въпреки добрата диплома, математиката му е на ужасно ниско ниво, и аналитичното му мислене куца жестоко.

#12 Бобо 31.07.2012 в 21:05:49

А бре Сфинчо,(Индиец казваш) а не го ли попитахте от кой щат на индия е:Пунджаб, Керала, Тамил Наду, Андхра Прадеш и.т.н да не ти ги броим по ред на номерата или е от САЩ с тия висши като раджестански рикши.? Между другото, казваш математика от UCLA само да ти подскажем това е университят за кино и театър, така че не ме учудваш как той ви е лъгал или как ти ни лъжеш по стар цигански обичай. Руси че го Друси.

#13 deowin 31.07.2012 в 21:25:09

>казваш математика от UCLA само да ти подскажем това е университят за кино и театър Бобо, то хубаво, че си пълен идиот, ама не е ясно защо държиш да го доказваш. Имам двама приятели, които завършиха докторантури в UCLA, единият по физика, другият по математика. Всъщност, университетът е #8 в щатите точно по математика. И понеже не обичам да съм празнословен, ето линк: http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/best-colleges/university-of-california-los-angeles-110662/overall-rankings Съвсем отделен въпрос е, че никоя от глупостите, които изреди, няма каквото и да било общо с моето мнение, и просто звучи, все едно се опитваш да покажеш колко много знаеш. А постигаш точно обратното.

#14 post deluvian 31.07.2012 в 21:32:28

хех, пак ли безкрайният спор кой по-по-най велик у поредната тема, кой знае защо ми напомнихте един коан за монаха от най-ниско възможно ниво, който бил благодарен, че поради нищожността си има най-възвишена представа за Господ , докато висшестоящите в йерархията лесно изпадали в светотатство, увличайки се да вярват, че са по-близо до него

#15 deowin 31.07.2012 в 21:40:41

post deluvian, предположението ти е грешно. А дали ще си направиш труда да погледнеш отвъд личното си убеждение е само твой избор. Не очаквам да го сториш, почти никой в този форум не го прави.

#16 fALLEN 31.07.2012 в 22:34:24

Не очаквам да го сториш, почти никой в този форум не го прави. --- темата е затворена - свирчо го вади най-голем. макар и клитор.

#17 паяка 01.08.2012 в 10:35:29

Тоз Деуин трябва да е много значим фактор, щом участва в интервюирането на кандидат, който след запетайка след името си има ЕМ БИ ЕЙ, брей!

#18 dedogo6 01.08.2012 в 12:25:54

Ало, американецо - кротни се малко!Там всичките сте по-по и най....

Новините

Най-четените