Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Милениалите срещу Gen Z: Културната война на "младите поколения" вече започна

Нелепите обсесии с виното и "Приятели" за едните срещу торбестите гащи на другите Снимка: iStock
Нелепите обсесии с виното и "Приятели" за едните срещу торбестите гащи на другите

Едва ли е имало досега по-мразено поколение от милениалите. Свикнали сме да ги обвиняваме за всякакви злощастни тенденции, появяващи се рязко в съвременното общество.

Те са малките, лесно раними "снежинки" - постоянно обидени за нещо, вечни борци за някаква свобода или справедливост, гневно и недоволно поколение, обсебено преди всичко от себе си. Те са досадни, тъпи и скучни, казват някои.

Последните две определения идват от новия културен враг на милениалите - поколението, идващо след тях - Генерация Z или Gen Z.

Не по-малко разглезени, егоцентрични и склонни да преувеличават собственото си значение в общата картина, заливайки всичко с обилни дози излишен сарказъм, това поколение на до 25-годишни младежи е обявило война на своите батковци и каки и ги уличава в смъртния грях, че са скучни позьори.

Когато събереш две поколения от егоцентрици, чийто живот до голяма степен се развива в интернет, и ги захраниш с медийно внимание, желанието да блеснат с интелектуално превъзходство взема първенство над всичко останало. И така войната на TikTok клипчета, хапливи мемета и остри подмятания в Twitter започва.

А на предишните поколения им остава да се облегнат спокойно, да си направят пуканки и да гледат шоу.

Разбира се, подобен сблъсък изглеждаше невъзможен да се избегне. Gen Z уверено навлизат в своята активна, трудоспособна възраст и започват усилено да харчат пари, които вече сами са изкарали, а това ги прави особено симпатични за рекламисти, маркетолози и пиари.

Това съответно отнема част от вниманието от досегашното "младо поколение", което трябва да преглътне, че вече не е толкова младо, и то на фона на подигравки, че всъщност далеч не са толкова готини, за колкото се мислят.

Първите удари в тази културна война дойдоха от представители на Поколението Z в САЩ и Западна Европа някъде през миналото лято.

Отегчени от някои специфични черти в поведението на това, което можем да наречем "средния милениал" (с уточнението, че говорим все пак за западната култура), тийнейджърите започват да се подиграват в туитове и видеа в TikTok на различни обсесии на предишното поколение - като "зависимостта" от вино и кафе, прекомерната любов към "Хари Потър" и "Приятели", носталгията по 90-те, впитите дънки и дори определен сленг (например склонността на милениалите в Щатите да наричат кучетата си Doggo вместо dog).

Културното разграничаване дори стигна до използваните емоджита, като новото "младо поколение" стигна дотам да "пенсионира" емотикона "смях със сълзи" и да въведе на негово място черепчето с послание "умирам си от смях".

На това милениалите отвръщат със своите остроумни отговори, насочени към торбестите дрехи на представителите на Gen Z, шарените им прически, робуването на определени брандове и, разбира се, към най-големия грях на всяко младо поколение - това, че са млади и неопитни многознайковци.

В интерес на истината, критиките на Поколението Z понякога уцелват в десетката.

Не е толкова въпрос на това какво е "готино" и какво е "зле", колкото на това, че на милениалите трябва да се посочат някои наистина досадни черти, които се развяват като нещо положително.

Тук могат да се посочат множество неща - от мързела и постоянното "откриване на себе си", през това сякаш компулсивно желание да се покажат като борци за някаква кауза, изтъквайки някакви дълбоко всекидневни неща като едва ли не малки геройства, та до вечното възхваляне на 90-те.

От друга страна, това е и логичната смяна на поколения - така, както милениалите взеха факлата на "днешните млади" от "Поколението Х, това сега правят и Gen Z. И на никого не му е особено приятна идеята постепенно да излиза от определението "младеж".

Затова и милениалите са готови да се борят и да отговарят на предизвикателствата, обидите и заяжданията, за да продължават да си доказват, че все още са млади, та макар и не най-младите.

Парадоксалното е, че тези две най-нови генерации си приличат значително.

Социалната трансформация след навлизането на новите технологии дойде по времето на милениалите и те се адаптираха първи към тази нова среда на интернет и достъпна навсякъде информация. За Поколението Z това пък вече е базово условие.

Така и двете групи приемат интернет и социалните медии за място за себеизразяване, платформа, в която да изливат мнения, позиции, надежди и не на последно място - скрити страхове, трансформирани в саркастични и самоиронични мемета. Най-малкото това са двете поколения, които измислиха и развиха професията "инфлуенсър".

По-лошото е, че съдбата на милениалите е много възможно да се повтори и с Gen Z.

Мразени, обиждани, пренебрегвани, милениалите са известни като мрънкалниците на днешното общество, като тези, които за малко труд очакват големи похвали, които не се борят, а очакват светът да ги потупа по главата и да им даде награда за участие.

Истината е, че предишните поколения могат да винят за това само себе си. Милениалите отраснаха с анимациите на "Дисни" и с една цяла попкултура, която така и не се умори да им повтаря, че "ти си нещо уникално, значимо и достойно, независимо какво правиш". Че е достатъчно да проявиш усилия и воля, можеш да местиш планини.

И когато те се сблъскаха с реалността на порасналия живот, когнитивният дисонанс предизвика цяла вълна от страхове, тревожност, притеснения и усещане за несправяне, която трябваше да бъде удавена по някакъв начин. Начинът се оказа смесица от вино, сериали, интернет и мрънкане. Наред с много работа, опит да се запазят свежи мечтите и вяра, че светът трябва да бъде поправен от грешките, които го изпълват.

Милениалите повярваха, че светът на мечтите и очакванията може да бъде също толкова реален, колкото и заобикалящата среда. Поне докато си го повтаряш.

Изправени пред това да са първата генерация, която няма да има по-големи финансови възможности от тези на родителите си и най-вероятно няма да може самостоятелно да си купи жилище, много от представителите на тази група предпочетоха да "уловят мига" в пътувания, глезене и изживявания, вместо в спестяване на всяка свободна стотинка.

За да дойдат сега по-малките им братя, сестри, братовчеди и съседски деца, които да тръгнат да им обясняват, че с цялото си това мрънкане и позиране въобще не са готини.

С настоящата криза, причинена от коронавируса, е твърде вероятно и Gen Z да отраснат по подобен начин, както милениалите, само че със своите си обсесии, музика, стил и вярвания, но идентични по душевност.

Затова и сега тази им "културна война", толкова повърхностна и нелепа по своя характер, е толкова забавна за наблюдаване, докато милениали и Z-ове си разменят саркастични коментари онлайн, демаскирайки нелепостите, типични на другия.

Съвсем скоро и двете поколения обаче ще усетят пробождането откъм гърба на тези, които идват зад ъгъла - поколението Алфа.



Най-четените