Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Откъде идват спекулациите, че цената на "Гражданската отговорност" ще скочи

Един от последните големи спорове в 48-ото Народно събрание доведе до спекулации, караници и откровен бойкот от част от партиите Снимка: БГНЕС
Един от последните големи спорове в 48-ото Народно събрание доведе до спекулации, караници и откровен бойкот от част от партиите

"Фалшива новина е, че застраховката "Гражданска отговорност" ще скочи. Компромисът, който предложихме между първо и второ четене, е на база 80% предложения от застрахователите. Хората, които не искаха нищо да се приеме, измислиха тезата".

Това заяви пред bTV депутатът от "Демократична България" Мартин Димитров.

Той коментира казуса с проваленото заседание на икономическата комисия към Народното събрание, която трябваше да гласува ключови промени в Кодекса за застраховане, които са от значение за присъединяването на България към Еврозоната.

Промените са свързани с плащането на обезщетения при щети, нанесени от български водачи при шофиране зад граница, като според групата на ГЕРБ-СДС, ако те бъдат приети, цената на "Гражданската отговорност" ще се вдигне сериозно.

От бранша също изразиха притесненията си относно законовите промени, като дори лансираха тезата, че застраховката може да скочи до 600 лева за шофьорите и до 10 000 лева за превозвачите.

От друга страна обаче, поправките в Кодекса за застраховане целят да отстранят проблема с плащанията по международната система "Зелена карта", която урежда действието на задължителна автомобилна застраховката "Гражданска отговорност" в близо 50 държави.

Затова се смята, че уреждането на този въпрос ще бъде ключова стъпка за изчистването на пътя на България пред присъединяването към еврозоната. 

Към момента България има неплатени задължения към "Зелена карта" от миналото, като към 2021 г. те са на стойност около 9 млн. евро, заедно с лихвите, според председателя на управата на бюрото Борислав Богоев.

Той обясни също така, че натрупаните неразплатени суми през последните четири години се изчистват. През 2018 г. неплатените задължения са били на стойност около 19,6 млн. евро. По думите му също така е невярно твърдението, че само нашата страна има проблеми с плащането по "Зелена карта". 

Промените, предложени от Министерския съвет, предвиждат въвеждането на задължение за автоматично плащане на претенциите от чужбина, без значение дали има подадени документи за щети и обезщетение на пострадалите зад граница при инцидент с български шофьор.

Тази идея предизвика остра реакция от бранша, както и от българския офис на "Зелена карта". Опасенията в случая са, че при такова положение на нещата ще се стигне до "източване" на българските застрахователи и повишаване на цената на "Гражданската отговорност".

Това доведе до внасянето на две предложения за промени между двете четения - един вариант, внесен от Министерството на финансите с подкрепата на "Продължаваме промяната" и "Демократична България", и още един от представители на застрахователите, подкрепен от "ГЕРБ-СДС.

Вторият вариант предвижда българското бюро "Зелена карта" да заплаща предявените към него претенции от катастрофи в чужбина, едва когато са представени документи за валидност на щетата, включително и банково извлечение за плащане на пострадалото лице или негови наследници.

"Подобно условие не решава проблема с отказа на някои български застрахователи да изплащат обезщетения за катастрофи в чужбина с автомобил с българска регистрация и обезсмисля промените", обяви по време на заседанието служебният министър на финансите Росица Велкова. 

Тя представи и писмо от Европейския орган по застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA), който не приема поправката за работеща и предупреждава, че може да послужи като аргумент срещу влизането ни в еврозоната от 1 януари 2024 г.

Колкото до предложението за редакция, направено от Министерството на финансите, то предвижда бюрото "да заплаща при спазване условията и сроковете на Вътрешните правила на Съвета на бюрата, предявените към него гаранционни искания от други национални бюра във връзка със задължения на негови членове."

От работодателските организации, с изключение на Съюза за стопанска инициатива, подкрепят предложените промени и изтъкват, че ако се стигне до поскъпване на застраховката, то ще е единствено за водачите с нарушения на пътя в чужбина.

На практика до решение обаче все още не се стига, защото комисията по икономическа политика и иновации така и не събра кворум за заседанието си в понеделник, тъй като представителите на БСП, ДПС, "Възраждане" и "Български възход" така и не отчетоха присъствие.

Според депутата от ДБ Мартин Димитров, който е част от комисията, няма повод за притеснения от ударно поскъпване на "Гражданската отговорност", тъй като в промените, които Министерството на финансите е внесло в текстовете си, е обърнато специално внимание за това да не водят до повишаване на цените.

Той допълни, че в крайния вариант са били взети текстове, предложени от самите застрахователи в техния вариант за промени в законопроекта.

По думите му проблемът с неразбирателството по темата идва от това, че се коментира само варианта за законови изменения по темата, внесен от Министерския съвет, но не и за компромисните текстове, които са били вкарани между двете четения.

Димитров също така наблегна на факта, че големите работодателски организации са съгласни с предложенията, които трябваше да бъдат обсъдени в понеделник на комисия.

"Като мина обсъждането, обадих се на застрахователите и ги питах дали са доволни - казаха, че са. После промениха позицията си. Беше предложен текст, който го няма никъде в Европа. Тези хора 6 години искат нищо да не се приема и си постигат резултата", коментира още Димитров.

От самото бюро "Зелена карта" също не потвърждават спекулациите, че приемането на промените в Кодекса за застраховане "Гражданската отговорност" ще поскъпне.

"Дали ще се увеличи "Гражданската отговорност" - не можем да кажем, тъй като цената има много компоненти", коментира Борислав Богоев по време на заседанието в понеделник. Той все пак отправи призив депутатите да потърсят консенсус и да намерят някакво решение на казуса.

Предвид факта, че 48-ото Народно събрание е в последната си седмица на живот, преди президентът Румен Радев да го разпусне, както и откровеното нежелание на БСП, ДПС, "Възраждане" и "Български възход" да участват в дебатите по темата, твърде вероятно е този проблем да остане завещан за следващия парламент.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените