Ако има една чуждестранна традиция, която българите приемаме категорично с отворени обятия, то това е Черният петък - денят след Деня на благодарността в САЩ, на който повечето магазини правят големи намаления.
Въпреки че всички сме привлечени от идеята за пазаруване на дрехи, техника и всевъзможни други неща на по-ниски цени, една от ключовите критики към Черния петък е, че той залага твърде много на меркантилното и може да извади най-грозните черти у хората (например бой в магазин за телевизори).
Затова през 2012 г. се появява една друга традиция, която да компенсира и да балансира везните, залагайки на себеотрицанието на хората и склонността им да помагат. Това е "Щедрият вторник".
Зад идеята за този специален ден на благотворителност и доброволчество има две отделни инициативи.
Първо през 2011 г. продуцентът на некомерсиалната чикагска театрална компания "Мери-Арчи" Карло Лоренцо Гарсия отправя призив към хората през Huffington Post да направят дарение за някоя благотворителна кауза, след като са приключили с пазаруването покрай Черния петък.
В сегашния си вид идеята за Щедрия вторник се появява година по-късно, инициирана от Хенри Тимс от културния и обществен център 92nd Street Y.
Той, в колаборация с Фондацията на Обединените нации, започва кампания за благотворителност сред бизнеси и физически лица, която да ги призове да си припомнят, че не всичко е материално на този свят и трябва да си помагаме.
Кампанията е пряко свързана с Черния петък и безконтролното пазаруване по празниците и закупуване на много ненужни вещи, като цели да даде акцент върху щедростта, добротата и помощта към ближния.
Щедрият вторник дава възможност на бизнеса, благотворителните организации и местните общности да обединят усилия в подкрепа на важни за обществото благотворителни каузи и да напомнят на хората, че дарителството е неотменна част от ежедневието ни и начин да използваме парите си, за да променим нечий живот.
Към момента инициативата се развива в общо над 100 държави по целия свят, като нейни официални представители в България са от Фондация BCause, които насърчават даряването и доброволчеството сред бизнеса и гражданите у нас.
"Това е истински повод за празник, защото е много хубаво, когато хората са обединени от хубавата идея да даряват нещо от себе си за друг или за развитието на обществото", коментира пред Радио "София" Василена Найденова от фондацията.
Част от тазгодишното издание на Щедрия вторник включва инициативи като благотворителния маратон на "Бегач", който се проведе в събота, както и акция по кръводаряване във Военномедицинската академия и в болница "Света Анна".
На 28 ноември, във ВМА от 09.00 до 13.00 часа, в "Света Анна" от 10.00 до 13.00 часа, всеки може да дари кръв като част от инициативата.
Различни доброволчески дейности за подкрепа за децата също ще се случат в рамките на кампанията, организирани от "За нашите деца", "Национална мрежа за децата", "Дечица", "Дете и пространство", "Програма Генерация", "За Доброто", "Живот със синдром на Даун", "Алтернатива 55" и "Образование без раници".
И тази година сред десетките организации у нас, които се включват в Щедрия вторник, има каузи посветени на природата и опазване на околната среда.
Две платформи за набиране на средства са официални партньори на кампанията - Платформата.бг и Единен дарителски номер, като чрез тях всички желаещи могат да дарят средства на избрана от тях организация.
Сред посланиците на "Щедрия вторник" тази година са актьорът Алек Алексиев и половинката му - режисьорката Яна Титова, както и актрисата Йоана Темелкова и вентрологът и комик Димитър Иванов - Капитана.
Включват се и режисьорът и сценарист Димитър Коцев - Шошо, акрисата Елена Замяркова, влогърът Стефан Попов - Чефо, активистът Лазар Радков, създателят на подкаста "Свръхчовекът" Георги Ненов, както и известният радио и телевизионен водещ Ники Кънчев.