След години производство на пиратски кораби, състезателни коли и замъци с духове, Lego излязоха на пазара със съвсем нов продукт - момче в инвалидна количка. Дали вследствие на обществения натиск за производство на играчки, които са по-близки до реалността или на по-социално ангажирана корпоративна политика, LEGO презентира играчката на Международния панаир на играчките в Германия и тя веднага бе забелязана.
Това се случи ден, след като компанията Mattel, която произвежда куклите Barbie и е основен конкурент на LEGO, обяви че Барби вече се предлага в четири форми - стандартна, „мъничка", „висока" и „с извивки". Също така легендарните кукли могат да бъдат намерени в седем цвята на кожата, 18 цвята на очите и 18 прически.
Разбира се, приемането на другостта и различието е белег за цивилизованост, вписване в културата и висота на духа. Важно е от малки да възпитаваме децата си в толерантност и разбиране. За другите полове, цветове, раси, култури, религии, здравни статуси т.н. В набиращите скорост призиви към толерантност обаче могат да се разчетат и други знаци.
На пръв поглед, тези два хода на производителите на играчки си приличат - и двата целят доближаване на детето до реалността. Ако се вгледаме малко по-внимателно обаче, можем да видим разликите. Крайно време беше барбитата да излязат от стереотипа на анорексичните, руси красавици и да стане ясно, че не всяка жена има 1,40 м крака, 40 см талия и гладка, руса коса. В навлизането на пълнички и нисички кукли няма нищо лошо, тъй като реалните женски тела са красиви и изкуствено наложените естетически норми подлежат на промени и преосмисляне във времето.
Що се отнася до играчките с недъзи обаче, нещата не са толкова еднозначни. Въвеждането на новата играчка получи широк позитивен отзвук в почти всички социални кръгове - на възрастни. Зрелият, цивилизован, интелигентен човек знае, че хората в неравностойно положение следва да бъдат интегрирани в социума по най-безболезнения и пълноценен начин и това е безспорно.
И все пак, въпреки всенародното възмущение от премахването на „Балканджи Йово" от учебната програма по литература, където виждаме лирическия герой като труп с отрязани крайници, избодени очи, който лежи в локва кръв и не дава „хубава Яна на турска вяра", повечето хора притеснено извръщат очи при гледката на просяк без крака. Още веднъж, говорим за възрастни. В стремежа си към разбиране и толерантност, възрастните могат да не си дадат ясна сметка за това какво се случва в детската психика, която значително се различава от изградената, оформена психика на порасналия човек.
Играта е жизнено важен процес в израстването, по време на който детето преодолява трудностите и разбира нещата от живота и света. Преди навлизането на детето в пубертета обаче границите между реалност и игра са размити и мъгляви и често различи случки и герои прескачат от единия свят в другия и обратно - процес, колкото значим, толкова и рисков. Това ясно се вижда в работата с деца, преживели психологични травми. Наскоро мой приятел - психолог, който работи с деца-бежанци бе забелязал подчертана склонност на деца, които са изгубили родителите си по насилствен начин да пресъздават сцени от това, на което са станали свидетели. Например, ако баща им е бил убит с пушка, да „убиват" с пушка другите деца по време на игра. Това се случва в рамките на т.нар. травматична игра, която има терапевтичен ефект, но винаги се случва под супервизията на психолог.
В този смисъл - колкото и социално угодно да звучат стъпките на производителите на играчки, те са лекомислени и безотговорни, що се отнася до крехкостта на детската психика и нейната непредвидимост.
Колкото и важно да е, вписването на образа на различните в детското съзнание би следвало да се случва единствено под контрола на възрастните. Ако едно хлапе попадне на играчка, която представлява дете с увреждане, това може да се впише в неговата пластилинова психика по неочакван начин, създавайки благодатна почва за фобии, страхове и погрешни нагласи. Както страшните филми извикват у децата фантазии, които могат да нарушат равновесието им, така и играчките с увреждания могат да пробудят у тях страхове, за които нито един зрял човек не би се сетил. Да, сравнението е грубо, тъй като злите герои от филмите са лоши, а хората с увреждания не са. Но още веднъж - това е ясно и разбираемо за възрастния човек, но не и за детето.
Още повече - нека не забравяме, че играчките, като такива, за разлика от играта, не притежават до такава степен въздействието, което им се приписва. Децата се нуждаят от думи и смисъл. Дори един безформен парцал може да бъде най-красивото създание в очите на някое дете - защото формата на играчката няма никакво значение. Имат значение думите зад нея, значенията, които тези думи извикват , всички съзнателни и несъзнателни отправни точки.
Да се говори с децата за различията между хората може е смислено. Да им се дават играчки с инвалидни колички, акне, витилиго и липсващи крайници може да е травматично.
Програмата от 9.00 до 23.00 ни учи, че "красотата е симетрия", независимо от факта, че дори Barbie се промени и може би "узря". Но на места. На други - все пак класическите й мерки си остават класически и следва да се репликират. Показват ни го, натякват ни го. Това са лесните и твърде достъпни примери за подражание. Новите няколкодневни герои, освен ако някое следващо риалити не избърше прахта и не ги върне на сцената. Някои се примиряват, приемат и прилагат моделите, които толкова усърдно им биват натрапвани. Други изключват - телевизора, радиото, медиите, интернет, хора, които някога са смятали за приятели и съмишленици. Това правят възрастните. В себе си обаче съм убедена, че с децата е друго. Те са много чувствителни, прозорливи и притежават едно много важно качество - не усложняват безумно много нещата с излишни условности. Харесват нещо или не го харесват. Нещо е сиво и точка. Защо трябва да поясняваме колко изнемощяло черно е това или колко мръсно бяло е? Животът по начало не е розов, но може и да бъде - въпрос на нагласа. Един човек може напълно да отговаря на общоприетите разбирания за "здрав и прав", но може и да не. Това да изглеждаш физически по-различен от мнозинството не означава, че трябва да бъдеш нехаресван. Не може да те крият, защото в себе си може да криеш много повече "розово", отколкото някой може и да си представи. Аз вярвам, че децата знаят това и хич не им дреме за това дали някой е в инвалидна количка, с патерици или с протези. Ако с този някой им е забавно и могат да си играят с него, другото няма значение. Децата не робуват на обществените предразсъдъци и това е толкова прекрасно! Докато някой ден някой не започне да им вменява своите предразсъдъци, своите примери за подражание, своите модели. Програмата вече върви... И така ние създаваме едни безчувствени и агресивни същества, които не изпитват толерантност към различното, и не само това - готови са да го отритнат, да го унищожат. Но въпросът е - какво ще изградят след това същите тези същества?
Като дете съм общувала много с хора с увреждания, психически и физически; имам и такива роднини. Не сме имали проблеми помежду си, но откровено казано е имало моменти, в които някои от тях са ме плашели с външния си вид и поведението си. Моля, не ми обяснявайте, че гледката на дете болно от церебрална парализа не може да смути и уплаши едно дете и не ме убеждавайте, че всекидневните контакти с хора с увреждания за повечето детски психики няма да са травмиращи. Аз не искам детето ми да си играе с такава играчка. Приемането на различните не става с играчки, а с премерени усилия на родителите. Прекалената толерантност вече става лицемерие. Колко от вас ще заведат децата си да кажат "Здравей" на болно дете, ние напр. имахме такова приятелче с умствен недъг. п.п. На едно генетично ниво е заложено да възприемаме положително индивидите, които имат здрава физика и психика, за да продължим рода си. Подкрепям авторката и очаквам хиляди минуси от мили толерантни мами, които да ме обвинят в нечовешка жестокост...