Да се посочат предубежденията около дрехите втора употреба не е особено трудно, защото независимо от всички предразсъдъци за чистотата и търговския вид, най-тежката стигма е, че дрехите вече са носени.
При масово убеждение, че външният вид има стойност само ако е опакован по стандартите на дебелите банкови сметки, лъскавите Instagram профили и натрапчивото фалшиво самочувствие около мотото, че дрехите правят човека, а не обратното, е съвсем естествено спонтанно да се появява отвращение при споменаването на втората употреба.
Никой не иска да се чувства втора ръка, вече употребяван и намерен в коша "при останалите парцалки" - все нелицеприятни дефиниции, които отблъскват хората, определящи донякъде личността си през облеклото и възприемащи сравненията с магазините винтидж и second hand модата като обида.
Това добре отгледано социално тесногръдие у нас сее вярването, че на втората употреба се чука само ако нямате пари или не се интересувате как изглеждате. По презумпция колективното съзнание приема, че "вече носените дрехи" са равни на дрипи и се използват само по необходимост от хората, които нямат и понятие що е то лайфстайл в 21 век.
И тук масовката на обществото греши дълбоко.
Ако измерим така неприятно маркираните като "стари дрехи", по кривата качество-цена и ги сравним с новото "по модата" облекло, употребяваните артикули ще спечелят по точки.
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
На първо място, стоката във втора употреба не е стигнала дотам случайно. Този род магазини зареждат само с естествени материи - памук, лен, коприна, които са по-устойчиви на времето.
Казано с други думи - може да ги перете n на брой пъти, без водата и центрофугата да повлияят на цветовете и текстурата им. Същото не важи за голяма част от асортимента на магазините, предлагащи никога неносени пуловери, дънки и панталони например.
Може и да не са разхождани по улиците от друг човек преди вас, но тези облекла поголовно съдържат полиестер или вискоза (изкуствени тъкани, изработени на базата на найлона), които издържат няколко месеца, преди да изгубят форма под натиска на пералнята. Изглеждат най-добре в деня, в който сте ги купили и ги обличате за първи път, а максимум до година са пред разпадане, заради което трябва да се изхвърлят на боклука и да се сменят с нови.
Цикълът на купи, хвърли и пак купи обаче не действа положително върху екологичното състояние на планетата.
Човечеството създаде повече дрехи, отколкото може да носи, и то не по необходимост, а защото повсеместните артикули на пазара толкова бързо губят естетичния си вид, че се създаде навик просто да се хвърлят на боклука и да се заменят с нови.
Сами разбирате, че кратките срокове на визуално привлекателен вид предполагат обилно количество на производство на дрехи, които трудно се рециклират и често биват захвърлени в природата, където се разлагат с години.
На обратната страна на монетата са магазините за втора употреба, които подбират дрехите от естествени материи, които все още могат да се носят. Няма какво да се лъжем, те не изглеждат като нови, но за сметка на това повечето от тях нямат дефекти, а дори и да имат - лесно могат да се поправят при шивач.
В дългосрочен план и облеклата от магазините second hand са по-добрата инвестиция заради издръжливостта на тъканта им.
Отделно от това, при втората ръка могат да се намерят модели на рокли, блузи или конфекция, каквито към момента не се произвеждат, защото масовата търговия следва настоящите тенденции.
Както при всяко пазаруване на дрехи, независимо дали говорим за мол или за бутик в центъра на София, при обектите втора употреба също се иска търпение в търсенето на артикули. Напълно е възможно да не намерите нещо от раз, но е нереалистично да мислите, че при разнообразието на магазините - и физически, и онлайн, няма да откриете нещо, което ще ви хареса.
И обектите за дрехи втора употреба са търговци, което означава, че имат стимул да зареждат с достатъчно разнообразна стока, за да привличат разнообразни клиенти.
Манията, че всичко трябва е ново, да живеем за момента и когато моментът се смени да сменяме дрехите, за да сме актуални, не оставя хубаво наследство. Нито краткосрочно - на сметката ни в банката, нито дългосрочно - на планетата, която ще обитаваме и след като модата се смени.