През миналата седмица лично премиерът Бойко Борисов разкри огромна далавера с горивата: системата с пломбирането на сондите по бензиностанциите се оказа напълно неработеща; проверяващите попаднали на обекти, при които горивото се разреждало с терпентин, а целият ресурс на Агенцията по метрология беше изпратен да сменя пломби.
Накрая всичко се оказа, типично по български, буря в чаша вода.
Да започнем с терпентина. Идеята за сместването на терпентин с дизел е просто абсурдна. Както от химическа, така и от икономическа гледна точка. Думите на премиера Бойко Борисов, че има бензиностанции, където 40% от горивото е терпентин, силно се разминават с реалността.
От химическа гледна точка, терпентинът не става за разреждане на горива. Може би грешката идва от това, че той се използва като разредител за бои и лакове, тъй като се изпарява бързо и ускорява тяхното изсъхване. Но като субстанция терпентинът има много по-ниска температура на горене от бензина. Това означава, че изгаря по-бързо.
Ако 40% от горивото в резервоара е терпентин, колата просто ще се запали.
От икономическа гледна точка терпентинът също не е добър заместител нито на дизела, нито на бензина.
Цената на едро започва от около 4 лв. за литър без ДДС. За сравнение дизелът в България без данъци и акцизи струва около 1.26 лв. и е най-скъпият в Европейския съюз.
Объркването на премиера обаче не стигна само дотук. Мащабната проверка на бензиностанциите в страната, при която бяха сменени пломбите на близо 7 хил. колонки, не показа почти никакви нарушения.
Проблеми бяха засечени в 10 колонки и 58 разходомера, което е в рамките на статистическата грешка спрямо броя на инспектираните обекти.
Всъщност локалните проверки, които се правят регулярно, разкриват далеч повече нарушения. За сравнение при последната такава, която обхвана 95% от бензиностанциите в Силистренско, бяха открити отклонения в 8.7% от взетите проби. А при 20% от проверените обекти пък бяха констатирани документни нарушения.
С други думи, могъщото усилие на държавата в лицето на данъчните, полицията и Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, да се пребори със спекулантите на горива, приключи без резултат.
Въпреки това не може да се отрече, че горивата в България поевтиняха много по-малко от петрола през последните месеци.
Цената на търгуваните в Лондон контракти за краткосрочна доставка на еталонния за Европа петрол сорт Брент падна с 35% от началото на май насам до 45.46 долара за барел.
В същото време бензинът A95 леко поскъпваше до миналата седмица, а дизелът поевтиняваше само с 2.5%.
Разминаването в тренда е доста сериозно.
Но гневът на премиера, макар и да не беше подкрепен от резултатите от проверките на бензиностанциите, постигна резултати.
Само за ден в петък цената на бензина в бензиностанциите падна с 2% или 5 ст., до 2.25 лв. за литър. Дизелът също поевтиня приблизително с толкова през миналата седмица.
Това говори доста за пазара на горива в България, щом с едно свое изказване премиерът може да свали цените, те едва ли са пазарни.
Тоест, не се определят от търсенето и предлагането.
Реално цените на дребно в нашата страна не са сред най-високите в Европа. Както дизелът, така и бензинът се търгуват на стойности, близки до средните за Европейския съюз.
Не така стоят нещата обаче, ако от сметката извадим данъците и акцизите, т.е. държавният дял от цените на горивата.
Тогава и дизелът и бензинът се нареждат сред най-скъпите в ЕС, въпреки че страната ни е най-бедната в общността. И този феномен не е от вчера.
Делът на държавата е близо 40%, останалата част от крайната стойност на горивата се формира по веригата производител - продавач. С оглед на това, че цената на петрола падна с 35% за последните 4 месеца, като отчетем надценката на дребно и разходите за транспорт,
дизелът и бензинът по бензиностанциите в България трябваше да поевтинеят с 15%. Това не се случи.
Тук трябва да отчетем няколко фактора. Първо, когато говорим за петрола, става въпрос за фючърсни договори, като най-краткият срок за доставка е след месец. Т.е. цената на бензина и дизела може да се формира на база количества закупени преди месец или дори преди година, при съвсем различни котировки.
Ето защо конкуренцията и по-важното, диверсификацията на източниците на доставка, е основен фактор за определянето на пазарната стойност на дизела и бензина.
За последния месец контрактите за сорт Брент поевтиняха с 18% в Лондон, което вероятно ще се отрази на цените на горивата в България през септември и октомври. Но може и да не се отрази.
Друг важен фактор се явява рафинерията на Лукойл в Бургас. Руската компания държи около 60% от пазара на горива на едро и чрез веригата си бензиностанции, близо 30% от този на дребно.
Приказките за картел в сектора за излишни. Реално на пазара на горива в България има монопол.
При това монополистът работи на загуба. Още един абсурд, тъй като Лукойл реално определя цените на горивата в страната.
Въпреки това българското поделение на руската компания отчете загуба от 532 млн. лв. за миналата година и не е регистрирало положителен финансов резултат от 2007 г. насам, което означава, че най-големият данъкоплатец в страната не плаща данък печалба, тъй като няма такава.
Тук обясненията са различни - от поевтиняването на горивата, което, както видяхме, изостава от това при петрола, до огромната инвестиция от общо близо 1.3 млрд. евро, която Лукойл прави в модернизиране на рафинерията в Бургас през последните 3 години.
Все пак, независимо от финансовите резултати на дружеството, заради неговото монополно положение може да се каже, че цените на горивата в България се определят в Русия.
В края на миналата седмица на стоковата борса в Лондон спот цената на петрола сорт Брент с незабавна доставка беше 46.33 долара за барел, а руският сорт Urals за износ струваше 45.29 долара за барел.
От началото на май до средата на миналата седмица масовият бензин А95 поскъпна с 3 ст. в България, до 2.29 лв. за литър. А дизелът поевтиня с 5 ст., до 2.28 лв. за литър. В същото време цената на петрола сорт Urals падна с 32%.
Разбира се, възможно е рафинерията в Бургас да работи със суровина, закупена преди повече месеци, така че падането на цените на горивата в България да предстои.
Едно обаче е сигурно, Бойко Борисов не трябва да се гневи на дистрибуторите на горива в страната за това, че бензинът и дизелът са скъпи на фона на срива на цените на петрола.
Причините за този феномен той трябва да търси в Москва.
скъпи горива,причините трябва да търсят в Москва отлив на руски туристи провалени газови коридори… ЗАЩО РЕВЕТЕ БЕ, ДЖАНЪМ? нали започва поредното мащабно учение на НАТО в България което ша докара една дебела,корава инвестиция за българския рашлякан от е*не задник
Заплатите са ни ниски не, че горивата били скъпи!
За справка цената на така наречения терпентин http://www.bpr-bg.com/bg/ceni_2.htm моля автора да поправи тезата за скъпия терпентин
Ами направили са си рафинерия руснаците и ни цакат. Що не се намери някой да внася бензин и дизел и цената да му излиза по-ниска от тази на изхода на "Лукойл"? Или да инвестира в рафинерия. Саудитци, иранци, иракчани, нигерийци, да инвестират и да сринат руснаците от трона на производител N1 в България. Допуснали сме монопол през 1999 г. и сега му берем плодовете. Едва ли Бойко Борисов има нещо общо с това. Не е без значение обаче, че от него момент до сега са се сменили седем правителства, включително и две на Бойко Борисов и никой нищо не е направил срещу монопола. Лукойл работи на загуба по документи, което ще рече, че не плаща данъци. Да, осигурява работа на над 3 000 човека, но едва ли това е причината политическият ни елит да е толкова благосклонен към тях. Има и нещо друго, под повърхността, и точно там е проблемът. И сега правим някакви предизборни малки вълнички, колкото за отвличане на вниманието на това под повърхността.
Вой на ощипаните от правилата на пазарната икономика.Колкото хора толкова тълкувания за правилата на пазарната икономика.Изберете между диктатура на планова и пазарна икономика.Недоволни винаги ще има.Затова народе–псувай,бори се и оцелявай.
Поредната нескопосана пропагандна акция на Борисов с две целиМ 1 Удар по РБ. 2 Бетониране монопола на Лукойл със шефче приятеля на Борисов. А не може да има едри вносители на горива, защото доминираният от ГЕРБ парламент прие правило, според което за да можеш да продаваш горива в България трябва да имаш продуктова база. Затова са ни и скъпи горивата. Лукойл ни обира здраво. Пристанище Росенец де факто е руски анклав в Българиял Някой да знае да има информация какво точно превозват танкерите от Русия, дали готови горива или петрол???
Това ми е любимото, правим сучим, накрая пак руснаците виновни. Е добре де, ако Лукойл продава на неразумно високи цени, не е ли логично западните конкуренти (ОМВ, Шел, Еко.....) що не сложат нормални цени и да изтикат Лукойл от пазара. Явно всички дружно папкат, айде стига с тия пишман анализи.
Дали са руснаци или не няма разлика, но в случая са руснаци. Обясних че със закон е забранена на фирми да продават горива в България ако нямат продуктова база тук. Продуктовите бази почти на 100% са в ръцете на Лукойл, ОМВ и те имат и това е. Условията за монопол се създават от тези, които управляват държавата. От години монопола на руските компании в енергетиката се пази от държавата и то не само в търговията с горива.
@TheRock Лошото е, че все ги избираме такива, че и да не са приятели с "шефчето на Лукойл", бързо се сприятеляват. Ние сме кофти порода, не "Лукойл", това ми е идеята.
Когато руснаци ни цакат - това е пазарна икономика и нищо лично, просто руснаците били умни и се възползвали както си му е редът. Когато европейци или американци ни цакат - това вече е зъл капитализъм, икономическо робство, политически натиск и подривна дейност на евреите, илюминатите, евроатлантизма, Сорос, Костов и прочие.
Отговори си сам! Нали си умен!!?? Или не си,а!?
Борис Бойков за пореден път доказа че е тъпак на тъпаците. Обаче фактът че цените на горивата паднаха с едни 5 стинки показва що за държава е Булгария.
Причината е в София, а не в Москва. И виновните за тези цени са ония изроди и крадци, дето си мислите, че ги сменяте през 4 години, пък те са си едни и същи. Схемата на подкупите се наследява от всяка следваща власт и така си тече от 1999 г., когато "десния и западен" Костов продаде Нефтохим за жълти стотинки, но навярно за як подкуп, на руснаците. По същия начин си ни цакат и ония мошеници-канадци от Дънди прешъс, дето ни изнасят златото и плащат по-ниска концесия отколкото в Бурукина Фасо.
За знаещите руски език: Сможет ли Россия поучаствовать в «сланцевой революции»? Подробнее на РБК: http://daily.rbc.ru/opinions/economics/04/08/2015/55c05b729a794756fb36210e
Има и друго странно нещо. В нормалните компании, когато нещата вървят към загуби сменят СЕОта и бордове, а бургаската рафинерията явно се управлява добре в този ред на мисли.