Производителите на електромобили Tesla Motors започват публично да търгуват акциите си от днес.
В знак на инвеститорски ентусиазъм към първоначалното предлагане - едно от най-обсъжданите от времето на първата продажба на акции на Google и първото за американски производител на автомобили от 1956-а, когато Ford пускат акции на пазара - фирмата оповести, че ще продаде 20% повече акции, отколкото е възнамерявала. А цената на ценните книжа е определена на $17 за акция, над стойностите, оповестени преди от компанията.
"Това е рискова фирма, но Tesla вече са се справили с препятствията", коментира ветеранът на технологичните прогнози Пол Сафо. "Те стават публична компания по правилните причини - нуждаят се от пари, за да изведат компанията на следващото ниво."
По случай на IPO-то 38-годишният изпълнителен директор Елън Мъск ще удари камбаната за откриването на продажбите на фондовата борса NASDAQ в Ню Йорк, а електрическите автомобили на фирмата - Roadster и предстоящият Model S седан - ще бъдат демонстрирани на площад "Таймс" в Ню Йорк. Tesla ще се търгуват на борсата под абревиатурата TSLA.
По-рано този месец компанията обяви, че се надява да набере до $178 млн. като предложи 11,1 милиона обикновени акции на цени между $14 и $16. Фирмата обаче увеличи първоначалното предлагане в понеделник до 13,3 млн. акции, очаквайки да набере $226 млн. След първоначалното предлагане, Toyota ще закупят допълнителни $50 млн. акции от Tesla като частна сделка.
Мъск ще продаде повече от 909 000 акции, които ще му донесат около $15,5 млн. Въпреки това той остава основен акционер с 28,4-процентен дял във фирмата. Най-големият рисков инвеститор - VantagePoint Venture Partners, ще продаде близо 239 000 акции.
"Търсенето за първоначално предлагане изглежда силно", казва Мат Териан, изследовател в Renaissance Capital. "Те вече имат партньорство с Daimler и Toyota инвестират в тях, така че те имат един вид пофлрепа от основни автопроизводители."
Daimler използват акумулаторната технология на Tesla в изпитанията на своята електрическа кола Smart ForTwo.
Не само Уолстрийт е въодушевен от появата на акциите на фирмата на пазара.
72-годишният Дъг Чийзман е пенсиониран преподавател и еколог. Той е изтеглил от спестяванията си за пенсия, за да си купи "Roadster" срещу $109 000 през март 2009 г., ставайки купувач номер 322. Досега Tesla са продали 1063 броя "Roadster" до 31 март.
"От всички хора, които притежават "Roadster", аз съм вероятно най-бедният", казва Чийзман, който живее в Саратога и редовно организира сафарита в Танзания. "Но съм един от по-фанатичните клиенти."
Чийзман планира да купи около $10 000 от акциите на Tesla тази седмица.
"Искам да спечеля пари, но повече от това искам да помогна на Tesla да наберат средствата, от които се нуждаят", казва той. "Колата е толкова приятна за управление - и обичам това, че нямам никаква миризма от ауспуха. Това е въодушевяваща кола и въодушевяваща фирма - и искам те да постигнат успех."
Tesla са минали през много предизвикателства от основаването си през юли 2003 г. Мартин Еберхард, един от първоначалните основатели, е свален от поста изпълнителен директор и съди Мъск за клевета. Спорът им в крайна сметка е уреден по извънсъдебен път.
През февруари трима от служителите на Tesla загиват, когато малък самолет "Чесна 310", пилотиран от инженер от Tesla, се разбива в квартал в източно Пало Алто скоро след излитането.
Електрическият "Tesla Roadster" като цяло се възприема за новаторска играчка за свръхбогати холивудски звезди и рискови капиталисти. Но фирмата, която никога досега не е излизала на печалба, е сред първите автопроизводители, които получават нисколихвен заем по Advanced Technology Vehicle Manufacturing Program на американското министерство на енергетиката. Те предоставят своя заем от $465 млн. на Tesla през януари.
Адвокатът в Montgomery & Hanson Джон Монтгомъри коментира, че Силициевата долина гори от нетърпение да види успешно първоначално публично предлагане.
"Имахме голямо изобилие от публични предлагания през последните 10 години - и наистина е важно за цялата екосистема на долината да изграждаме жизнеспособни фирми", казва Монтгомъри. "Tesla не е просто поредната нова фирма - транспортът е узрял за нова парадигма. Съществува цяла нова индустрия и цяла нова инфраструктура на акумулаторни батерии и зарядни станции, която върви заедно с нея."
Tesla възлагат огромни надежди на "Model S", седан за $50 000, който се надяват да пуснат в производство през 2012 г. Плановете им са да произвеждат "Model S" в бившата фабрика на New United Motor Manufacturing (NUMMI) във Фриймонт, но засега все още само се подготвят плановете за реконструиране на сградата.
От фирмата полагат сериозни усилия да насърчават близо 2200 души, които вече са си поръчали предварително "Model S". Този уикенд част от тях получиха специален подарък, който включваше минимодел на автомобила, чаша за пътуване и фирмена тениска.