Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

5 ключови съвета при пазаруване на "Черен петък"

Какво е важно да знаят потребителите, за да не се окажат измамени или подведени Снимка: Pixabay
Какво е важно да знаят потребителите, за да не се окажат измамени или подведени

Голямата истерия с намаленията, наречена "Черен петък" официално тази година се пада на 27 ноември, но редица магазини и онлайн сайтове за пазаруване вече започнаха своите големи кампании по повода.

Множеството големи промоции стимулират потребителите предколедно да отворят портфейлите си и да пазаруват редица стоки за бита, дрехи, техника, или дори бижута. Важна е идеята, че покупката е изгодна и се спестяват пари.

Въпросът е, че не всички търговци, които се заиграват с идеята за "Черен петък" са лоялни. Някои, дори напротив, виждат в тази вълна от намаления възможност да вкарат малко измама. Така например от българския офис на Европейския потребителски център са отчели, че основният тип жалби, подавани от потребители към Центъра около "Черния петък" през 2019 г., се фокусират върху две основни неща - доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени.

Третият най-чест случай на жалби пък е за това, че потребителят е получил само част от желаните стоки.

Изхождайки от опита си в работата по всички тези жалби и от заявените от потребители проблеми на пазара по време на вълната от промоции, от ЕПЦ тази година изготвят кратък наръчник с няколко полезни съвета за това как да подхождаме при пазаруване по време на "Черен петък".

Ето 5 важни съвета, които да спазвате при пазаруване по време на големите промоции, ако не искате да се окажете измамени или подведени: 

Малко проучване може да ви спести много проблеми

Масово в седмиците преди намаленията и промоциите вероятността да попаднете на реклами от разни непознати и странно звучащи онлайн магазини и марки, е сериозен. В тях, разбира се, може да няма нищо нередно.

И все пак, ако решите да се възползвате от отворилата се изгодна възможност, предложена от сайт, за който знаете малко или нищо, добра идея е да отделите малко време за предварително проучване. Важно е да се знае, че данни като името на фирмата, адреса й и посочен контакти за връзка с търговеца трябва да фигурират посочени на сайта, като това е изискване по закон, ако търговецът оперира в рамките на ЕС.

Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например, посочват от ЕПЦ. Така че внимавайте.

Търсете скритите разходи

По принцип търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка, ДДС и т.н. Понякога обаче това или се пропуска, или се прави в "дребния шрифт". Затова си заслужава да проверите дали намалението не важи само при определени условия - например покупка над дадена стойност или на определено количество.

И като стана въпрос за "дребния шрифт"

Веднъж натиснал бутона "плати", потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време на самия Черен петък и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях, за да не се окажете накрая неприятно изненадани.

При връщане на продукти

Ако стоката, която сте поръчали, по някакъв начин не ви удовлетворява, имате законов срок от 14 дни да я върнете на търговеца. Някои фирми допълнително удължават този срок, но това трябва да се провери.

Важен момент в случая е да проверите къде точно трябва да върнете покупката, ако решите да се възползвате от правото си на рекламация. В противен случай рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца.

Комуникацията с продавача - какво е ключово тук

Всеки етап на отношенията потребител - продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и имейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера. По този начин ако нещо се обърка, разполагате с всичко необходимо, за да ви възстановят парите.

"При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна - да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай - може да се свърже с нас", уточнява Соня Спасова от ЕПЦ България.

Повече информация за правата ви като потребители или възможност да подадете жалба, можете да намерите на сайта на ЕПЦ за България

 

Най-четените