Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Историята на успеха, която Унгария и Германия съградиха, е в опасност"

Орбан подема поход срещу германските бизнеси в страната Снимка: iStock
Орбан подема поход срещу германските бизнеси в страната

"Унгария на унгарците!"

Обещанието на Виктор Орбан е още от 2015 г., когато се противопоставя на мигрантската политика на Германия и тогавашния канцлер - Ангела Меркел. Въпреки това през годините бизнес взаимоотношенията между Унгария и Германия само се задълбочиха.

На унгарска територия в момента функционират редица немски компании, сред които телекоми, банкови услуги, фабрики за строителни материали и други.

"Историята на успеха, която Унгария и Германия съградиха, е в опасност", заявява обаче Филип Хаусман.

Той е начело на Комисията за източноевропейски икономически отношения и още от ноември миналата година предупреждава, че германските фирми, опериращи в Унгария, са застрашени от политиките на Орбан.

Хаусман посочва още, че премиерът се е прицелил именно в компаниите, работещи в стратегически сектори като банкиране и комуникации. На същия икономически форум, състоял се в Берлин, той допълва, че все повече германски компании чувстват, че не са "Добре дошли" в Унгария и това усещане само се засилва.

Сред затрудненията, които немските предприемачи срещат, са по-високи данъци и такси, бавно и мудно получаване на разрешения за опериране в страната и непрозрачност при участието в обществените поръчки.

На същия форум премиерът Орбан изтъкна предимствата на унгарската икономика като стабилност и предвидимост и гарантира подкрепа за германските бизнеси. "Мога да уверя немските фирми да разчитат на нас", категоричен беше той.

Сега обаче Виктор Орбан прави не особено изненадващ завой и заявява, че по-голямата част от индустриалния сектор трябва да е изцяло в ръцете на унгарски компании.

Разбира се, на общия европейски пазар, от който са част и Унгария, и Германия, Орбан не може да действа толкова директно, колкото му се иска. Затова той започва да налага някои методи, които до една или друга степен да затрудняват чуждестранните фирми, които искат да развиват дейността си в Унгария.

Така например Указ 402 забранява дъщерни дружества да изнасят продукция, добита на унгарска територия, без предварително одобрение от държавата. Указ 404 пък налага допълнителна такса компании, които добиват строителни материали, и тя може да достигне до 90 на сто от приходите им.

От гледна точка на немските производители изглежда така, сякаш Будапеща се опитва да принуди чуждите фирми да продадат бизнеса си и да се махнат веднъж завинаги от държавата.

Орбан вече открито говори на няколко пъти, че делът на чуждестранните и особено на германските бизнеси в стратегическите сектори на Унгария е "над желателните нива" и се закани да преобърне тази тенденция.

Немските инвеститори вече усещат как премиерът изпълнява своята закана, защото на всяка своя крачка срещат бюрократични спънки и прекомерно много регулации.

Пред Spiegel един производител на павета, който предпочита да остане анонимен, се оплаква, че откакто правителството на Орбан налага новите си политики, спира да печели обществени поръчки и новите укази, въведени срещу чуждестранните фирми, постепенно стопяват приходите.

Междувременно производителя забелязва, че обществените поръчки се печелят от едни и същи унгарски фирми, често не без намесата на корупционни практики. И въпреки че е от 30 години на унгарския пазар, бизнесменът обмисля да продаде бизнеса си и да се оттегли.

В същото време има сектори, в които Будапеща не иска да се меси и да притиска, защото носят ценни международни партньорства. Едно от тези начинания е създаването на електромобили на територията на Унгария.

В страната вече се произвежда богат набор от оборудване - катоди, аноди, окабеляване, сепаратори и други - което отива за имена като Mercedes-Benz, BMW и Volkswagen. Инвестиции идват и от Samsung и Sony, които също поддържат фабрики там.

По изчисления на "Ройтерс" Унгария вече е получила 14 милиарда евро инвестиции само за разработката на батерии за електромобили.

Към това се прибавят и работните места, които тези заводи предоставят, както и желанието на Будапеща да се превърне в достоен конкурент на Китай в производството на части за електромобили и цели електрически автомобили.

Затова и Орбан трябва да е много внимателен какви ходове предприема срещу чуждестранните инвестиции и бизнеси в Унгария.

Засега на мушката му могат да са фирми за строителни материали и банкиране, но не и производства, които не могат да бъдат изместени от унгарски конкуренти.

 

Най-четените