Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мегасделката за 7,5 милиарда долара, която разклати света на игрите

Мегасделката за 7,5 милиарда долара, която разклати света на игрите Снимка: Bethesda

Гейминг индустрията е бизнес за милиарди долари, а "Майкрософт" (Microsoft) доказаха това с последния си ход.

Компанията зад конзолата Xbox обяви, че планира да закупи ZemiMax Inc., собственик на разпространителя на игри Bethesda Softworks.

Ако отдавна сте спрели да ползвате компютъра си за игри, а конзола нямате, поясняваме, че Bethesda са разпространителят, който държи правата над успешни франчайзи като екшъна Doom и RPG поредиците Fallout и The Elder Scrolls.

Става дума за поредици, които в някои случаи имат десетилетия история и милиони фенове по света, което прави новата придобивка на Microsoft още по-сладка.

Мегасделката е на впечатляващата стойност от 7,5 милиарда долара, което я превръща в най-голямата подобна покупко-продажба в индустрията.

Тя поставя под контрола на Microsoft всички досегашни и бъдещи игри, излизащи или излезли под шапката на Bethesda. Освен това собственост на компанията, основана от Бил Гейтс, вече са и 23 студия-разработчици, които досега бяха част от Bethesda - MachineGames (поредицата Wolfenstein), id Software (поредицата Doom), Arkane (игрите Dishonored) и др.

Покупката се случва седмици преди премиерата на две нови конзоли на Microsoft - Xbox Series X и неговата "олекотена" версия Xbox Series S. Новото поколение устройства ще се появят на пазара на 10 ноември и ще влязат в пряка конкуренция с дебютиращия дни по-късно PlayStation 5 на Sony.

И именно тук - като изключим огромната стойност - стои най-интересният момент около сделката за закупуване на Bethesda - как тя ще се отрази на борбата за вниманието на конзолния геймър, която Sony и Microsoft водят от години.

Bethesda наскоро обяви две нови игри, които ще са ексклузивни за PlayStation 5 и PC - Deathloоp и Ghostwire: Tokyo. Шефът на Xbox Фил Спенсър коментира, че Microsoft ще уважи тези вече направени договорки.

Нещата обаче може би ще са доста различни що се отнася до бъдещите игри, които ще бъдат разпространявани от Bethesda. За всяка поотделно ще се решават как и дали ще се появи за платформи, различни от Xbox - да се разбира PC или PlayStation.

Т.е. любителите на конзолата на Sony може би ще трябва да се сбогуват със следващия Doom или Dishonored.

Doom е една от легендарните поредици, които вече са собственост на Microsoft.
Doom е една от легендарните поредици, които вече са собственост на Microsoft.

Или поне това е голямото притеснение около продажбата на Bethesda - че има голям шанс много от следващите игри на Bethesda, някои от които поредни части в обичани поредици, да станат изключителна част от каталога на новия Xbox, което да остави PC и най-вече PlayStation геймърите на сухо.

От The Verge обаче посочват, че Microsoft в последните три години не търси подобна ексклузивност. Дават пример с това, че един от най-успешните франчайзи за Xbox - Halo, вече може да се играе и на телефон с Android. Следващата игра от поредицата, Halo: Infinite, ще се появи и за PC през 2021 г.

Целта на Microsoft може би е свързана с това чрез богатия архив на Bethesda и следващите игри на компанията да засили интереса към абонаментната услуга Xbox Game Pass, която срещу месечна такса дава нови игри на абонатите си.

Microsoft е силен играч на пазара за игри, макар често да бива подценявана в сравнение със Sony. Притежава най-добре продаваната игра в историята Minecraft, както и поредици като Halo, Gears of War, Forza. Новата покупка добавя в този списък Doom, Dishonored, Wolfenstein, Fallout и The Elder Scrolls.

С такъв богат каталог от поредици Microsoft няма защо да търси ексклузивност на игри за Xbox конзолата си, посочват от The Verge. Просто сега ще има един силен коз, за да осигури повече абонати за Xbox Game Pass, където някои от тези бъдещи заглавия - независимо дали се появяват за PC, Xbox или PlayStation - ще бъдат безплатни за играчите.

Към момента Microsoft посочват, че Xbox Game Pass има 15 милиона абонати. В зависимост от различните възможности за абонамент, компанията може да си осигурява по повече от 1 милиард долара приходи годишно.

Към това могат да се добавят и всички приходи от продажбата на новите игри от посочените франчайзи (и не само) за всякакви платформи.

Ето защо Microsoft може вече да не се интересуват от това дали една игра е ексклузивна за Xbox. Важното е те да притежават студиото, което я създава, а абонатите, които плащат всеки месец за Xbox Game Pass, да стават все повече.

Най-четените