Тази седмица определено не беше добра за Марк Зукърбърг. Основателят на Facebook има от какво да се притеснява, след като акциите на компанията майка на социалната мрежа и на Instagram, се сринаха с около 20% на фона на лошите резултати на технологичния гигант по отношение на приходите и печалбите.
Спадът на акциите се очаква да изтрие 78 милиарда долара от пазарната стойност на Meta.
Това идва на фона на увеличаващите се съмнения сред инвеститорите относно визията на Марк Зукърбърг за бъдещето, което според него изисква големи инвестиции в "метавселената" и в изкуствения интелект.
Къде обаче може да бъде търсена причината за спада в цените на акциите на Meta?
В конферентен разговор с анализатори и инвеститори Зукърбърг призна, че компанията е изправена пред "краткосрочни предизвикателства".
В момента Meta е изправена пред по-ниски постъпления на фона на свитите рекламни бюджети на рекламодателите заради икономическата несигурност. Проблеми идват и от новите настройки за поверителност на Apple, които пречат на таргетирането на реклами сред ползвателите на iPhone, както и от повишената конкуренция от платформи като TikTok.
По думите на Зукърбърг компанията в момента е фокусирана върху това да стане по-ефективна. Той намекна за съкращения на работни места, като заяви, че Meta може да бъде "по-малка организация" през следващата година.
"Има много неща, които се случват в момента в бизнеса и в света. Ще разрешим всяко от тези неща... Мисля, че тези, които са търпеливи и инвестират с нас, в крайна сметка ще бъдат възнаградени", заяви той.
Въпреки това обаче доверието на инвеститорите в компанията продължава да намалява.
Първо дойдоха през февруари докладите за загуба на ежедневните потребители. През юли пък Meta за пръв път отчете загуба на приходи в доклада си за второто тримесечие на 2022 г., а причината за това беше страхът на много компании да рекламират заради негативните икономически перспективи.
Въпреки че приходите на Meta за третото тримесечие от 27,7 милиарда долара надминаха средната прогноза на анализаторите с около 300 млн. долара, компанията все още бележи значителен спад от 4% на годишна база. Нещо повече спадът на годишна база се увеличава спрямо второто тримесечие на 2022 г., когато той беше около 1%.
Може би обаче най-сериозната причина за спада на акциите на Meta дойде от декларираните очаквания за още по-сериозен спад през четвъртото тримесечие на годината. Тогава се очаква приходите на компанията да се свият със 7% спрямо същия период на 2021 г.
На фона на това притеснения идват и от повишаващите се разходи на технологичния гигант. Те са се увеличили с 19% на годишна база през третото тримесечие на годината.
Като се вземат предвид тези два фактора - свиващите се приходи и разширените разходи, оперативният марж на Meta се намалял от 36% през третото тримесечие на 2021 г. на 20% през третото тримесечие на тази година. Това доведе и до 52% спад на печалбата на акция спрямо предходната година.
Анализаторът Дебра Ахо Уилямсън от Insider Intelligence коментира, че компанията стои на "нестабилни основи, що се отнася до текущото състояние на нейния бизнес".
"Решението на Марк Зукърбърг да съсредоточи компанията си върху бъдещото обещание на метавселената отвлече вниманието му от злощастните реалности на днешния ден: Meta е под невероятен натиск", обяснява тя.
Трябва да се отчете все пак, че Meta продължава да генерира огромни печалби - близо 4,4 млрд. долара за третото тримесечие на 2022 г.
Ръководството ѝ също така успя да пресече тенденцията в спада на потребителите. Според актуалния доклад сега общият брой на ежедневните потребители се е повишил от 2,88 млрд. души през второто тримесечие на 2,93 млрд. през третото.
Въпреки че основната платформа на компанията - Facebook, не добавя потребители в САЩ или Европа, тя продължава да расте в други части на света.
И все пак много инвеститори се опасяват, че компанията е загубила пътя си. В отворено писмо Брад Герстнър, главен изпълнителен директор на инвестиционният фонд Altimeter Capital, пише, че Meta е станала твърде голяма, разпилява се в твърде много идеи и проява твърде малко настойчивост.
Според него макар тази липса на фокус да не се усеща като такъв проблем в моментите на растеж, в моментите на забавяне и променящи се технологии това може да се окаже смъртоносно за технологична компания.
Герстнър призова Meta да съкрати част от персонала си и да намали инвестициите си в изкуствен интелект и виртуална реалност - точно това, което Марк Зукърбърг вижда като бъдещето на компанията.
И ако шефът на Meta е готов да извади брадвата и да съкрати част от персонала, по-големият проблем идва именно в частта с виртуалната реалност.
Подразделението на компанията, което се грижи за метавселената - Reality Labs, остава изключително нерентабилно, отчитайки оперативна загуба от 3,7 милиарда долара при приходи от 285 милиона долара през последното тримесечие.
Ситуацията става още по-сложна заради факта, че приходите на Reality Labs са почти наполовина по-малко в сравнение с предходната година.
Очакванията за бъдещето също включват още повече разходи за Meta. Според собствените анализи на компанията заложените за 2023 г. разходи се очаква да бъдат между 96 и 101 милиарда долара, спрямо прогнозата на компанията за 85 до 87 милиарда долара разходи през тази година.
Въпросът е дали това, което се получава срещу тези космически суми, ще е добра инвестиция.
Част от текущите предизвикателства пред компанията са временни и вероятно ще бъдат преодолени. Но комбинацията от намаляващи печалби, увеличаващи се разходи и нестабилност по отношение на инвестициите във вирутална реалност дават лош сигнал.
Meta изглежда така, сякаш е управлявана от недисциплиниран мениджърски екип.
Може би компанията на Марк Зукърбърг ще докаже, че това е било само временно отстъпление и в дългосрочен план нещата ще поемат във възходяща посока. Но е лесно да се разбере защо някои инвеститори явно губят вяра в технологичния гигант.