Сред опасностите, които застрашават колата ви, са и... плъховете

Ако двигателят на сравнително новата ви кола не пали, последното ви предположение би било, че става въпрос за плъхове, нали?!

Такъв е случаят и на американката Тес Клингенстайн. Когато завърта ключа на своята Honda Fit в мек януарски ден, двигателят спира веднага. Когато опитва пак, "всички възможни предупреждаващи индикатори" светят. Колата е относително нова, затова тя е доста неприятно изненадана.

Но автотехникът, който след няколко дни поглежда под капака, не е толкова изненадан. И веднага заключава: "Имали сте плъхове". Оказва се, че гризачите са сдъвкали жици и са оставили изпражнения във въздушните филтри, като са причинили щети за около 300 долара. Според него собственичката е извадила късмет и се е разминала леко.

Плъховете, по-известни с обитаването на канализацията и контейнерите за смет, също така обичат да се разполагат във вътрешността на возилата в студените месеци. Топлината и закътаните места ги привличат, а кабелите и маркучите им доставят особено удоволствие. Зъбите на плъховете растат постоянно и те дъвчат неща, за да ги поддържат остри. В двигателя те могат да дадат накъсо предпазителите, да предизвикат пожари и дори да съсипят автомобили до степен да не могат да се движат.

Никой не следи данните за щетите от плъхове по автомобилите, но има признаци, че това е нарастващ проблем насред цялостен бум на популацията на плъхове, който според някои експерти се дължи на затоплящия се климат.

През есента плъхове предизвикаха пожар на седан в Манхатън. Пак те съсипаха колите на студенти в колеж във Флорида. В последните години са внесени половин дузина колективни искове срещу автопроизводители по обвинения, че съвременните по-екологични кабели са неустоимо привлекателни за гризачите. Американската асоциация на автомобилистите (AAA) предупреждава, че съвременните коли предлагат "пиршество от лакомства" за плъховете.

"Когато сте купували автомобила си преди 20-30 години, той не е имал толкова много кабели", заявява Брус Дженкинс, управител на сервизен парк на AAA за средноатлантическия регион. "Сега има кабели за всичко. Има огромен брой различни сензори, компютри и модули."

По липса на официални статистики, най-добрият барометър за мащабите на този проблем вероятно е жителят на Сан Диего Дейвид Олбин, който нарича себе си "Цар Плъх Дейв". Преди три години той е бил просто обикновен човек, работещ в бранша на финансовите услуги и притежаващ къща в жилищен район. После плъховете атакували автомобилите на семейството и причинили щети за 2500 долара на неговата Honda Civic, и щети за 9300 долара на Hyundai Sonata на съпругата му.

Това ядосало Олбин до степен да се вманиачи по спирането на нашествието на плъховете. Той описал стратегията си на уеб сайт (HowToPreventRatsFromEatingCarWires.com) и в електронна книга ("Let's Get Them Rats!").

"Изглежда, че всяка година все повече хора имат този проблем. И плъховете продължават да се множат", пише Олбин.

Плъховете не са единствените животни, способни да разфасоват автомобили. Известно е, че мармотите предизвикват щети по колите на посетителите в националните паркове Секвоя и Кингс Каньон в Калифорния. Невестулки принудиха автопроизводителите в Германия да финансират изследвания за защита на колите от тях. Лешояди късат гума от возилата, а колективен иск срещу Honda описва как заек "продължава да дъвче кабелите, докато колата е в сервиз" за ремонт. А миналата година медиите съобщиха за катерици, складирали ядки под капака на автомобил в Пенсилвания.

Плъховете обаче са основните виновници за щетите в градове като Дистрикт, който Доналд Тръмп определя като "блато", но по-често изглежда като голямо свърталище на плъхове. Оплакванията до градските власти за плъховете са нараснали в последните години, най-вече в квартала Парк Вю на Клингенстайн, и общината води борба срещу тях чрез кофи за боклук със соларно захранване и сух лед.

Плъховете обаче изглежда печелят.

Те са пропъдили 35-годишната Ерика Спенсър от партерен апартамент в Дюпон Съркъл, където тя плащала допълнително за паркомясто на алеята близо до пълни с храна контейнери за смет. След като открила миризма на изгорено, докато карала своя Ford Explorer 2003, тя намерила гнездо на плъхове под капака, направено от "дамски превръзки и отвратителни, отвратителни неща".

Отровата за плъхове не помогнала, нито пакетите с репелент с мирис на мента, които гризачите просто са използвали, за да уплътнят следващото си гнездо. След като плъховете нанесли щети на стойност над 3000 долара, Спенсър развяла бялото знаме.

"В един момент осъзнах, че не бива да живея на място с толкова много плъхове. Бих могла да си позволя по-добро качество на живот", казва Спенсър, която е юрист. Тя се преместила в жилищен блок с гаражи. Но запазила злополучния Ford Explorer и се шегува, че го нарича "плъхомобил", защото на практика никакви фабрични части не останали в двигателя му".

Има и други случаи - плъх умрял под капака на колата на Морган Финкелстайн, а возилото на неин приятел било съсипано. Въпросният приятел отказва да бъде интервюиран, защото работи в политическите среди и не иска търсения по името му в Google да водят до резултати за плъхове. Той паркирал своя Ford Focus зад апартамента си в продължение на месеци по време на избори извън щата през 2018 г. Когато се върнал, колата не искала да запали. "Трупът" на колата е стоял там повече от година, разказва Финкелстайн, защото влекачи не са можели да минат през тясно място, за да я откарат.

"Не мисля, че съзнавахме сериозността на ситуацията. Колата беше като дворец на плъховете. Те напълно я бяха превзели и контролираха положението отвътре", казва 29-годишната Морган Финкелстайн, която работи в мозъчен тръст.

Често вината за инвазията на плъхове и щетите се приписва на базираната на соя изолация на кабелите, която много автопроизводители използват в момента и се счита за екологично по-безопасна от предишната, която беше базирана на петролни продукти. Искове твърдят, че тя е и по-вкусна за гризачите и поради това дефектна, и че автомобилната гаранция трябва да покрива щети от гризачи.

Юристите, защитаващи интересите на автопроизводителите, контрират, че гаранциите не покриват щети от "природни условия" и, както Toyota пишат в подадени пред съда документи, "гризачите са склонни да гризат неща, независимо дали те са с вкус на соя или не". Съдиите засега застават на страната на компаниите.

Изчерпателните авто-застраховки обикновено покриват и такива щети, след като се анализират приспаднатите разходи. За да помогнат на шофьорите да избегнат тази фаза, има някои продукти, които претендират да възпират гризачите. Съществува т.нар. RatMat, електрифицирана система от плочки, която може да бъде поставена под автомобила.

Устройство е с "ултразвукови" вълни и LED светлини и получава солидни позитивни отзиви в Amazon. Маслото от мента, което се смята, че отблъсква плъховете, също се продава масово. Honda дори предлагат "лента срещу плъхове", обработена с екстракт от лют пипер, която да се увива около кабелите за защита - продукт, който в делата се представя като признание за вина на компанията.

Самоопределящият се като "Цар Плъх" Олбин казва, че трескаво е проучвал всякакви варианти, след като плъховете обсадили автомобилите на семейството му. Той опитвал да проучи „как мислят плъховете" и да проверява поставените клопки за тях посред нощ. След доста проби и грешки той открил многостранен метод, който по неговите думи върши работа.

Освен другите мерки, Олбин оставял капака на автомобилите си вдигнат всяка нощ през зимата. Ежедневно проверявал за изпражнения на плъхове и при първи признаци на такива поставял клопки с примамка от фъстъчено масло в основата, понякога и над гумите. Пръскал в двигателя със спрей с ментов аромат. В отчаяни моменти той поставял силно осветление под колата, защото плъховете предпочитат мрака. "Черешката на тортата" по негови думи е разполагането на плашило под формата на сова наблизо.

Но предупреждава, че плъховете бързо се учат: "Всеки плъх е различен. И се размножават толкова бързо, че постоянно се появяват нови семейства".

Член на екип на предизборна кампания, който разговаря с медиите при условие, че се използва само първото му име - Аднре, тъй като работодателят му не иска той да говори публично по тази тема, смята, че е попаднал на плъх, който е бил в процес на размножаване в хибридната му Honda Civic. Това било в края на 2016 г. и Андре споделя, че една сутрин планувал да прекара деня в изнасяне от апартамента си в Кълъмбия Хайтс.

Колата му не искала да запали и той логично проверил под капака: "И там, върху двигателя, се намираше най-големият плъх, който съм виждал в живота си. Голям, изглеждаше бременен и издаваше някакъв съскащ звук".

Колата била "дигитално съсипана", както заявил автотехникът, който видял колата по-късно - ремонтът би струвал 7000 долара. Андре добавя, че е убедил застрахователната си компания да го покрие като "проява на Божията воля".

Ако бременният плъх е история, с която потърпевшият да печели внимание на партита, той все пак се радва, че не е открил малки плъхчета. Защото по думите му това "щеше да бъде и по-отвратително, и много по-тъжно". И застава на страната на плъховете: "Ние сме тези, които са построили този град на това глупаво място и после сме го напълнили с хранителни отпадъци. Плъхът не е избирал мястото, където аз да паркирам".

Но за разлика от неговите сантименти към животните, то повечето пострадали не са така благоприятно настроени.

Новините

Най-четените