Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как една обикновена оса може да свали самолет - това е сериозен проблем

Осата се превръща в заплаха за безопасността на самолетите на летище Бризбейн Снимка: Колаж на Ирена Игнатова, Webcafe.bg
Осата се превръща в заплаха за безопасността на самолетите на летище Бризбейн

Може ли малко насекомо като осата да саботира огромно въздухоплавателно средство като самолета? Оказва се, че да. И въпросът не е в размера, а в упоритостта и броя на крилатите гадини.

Избегнала строгия контрол на Австралия за биосигурност, осата се размножава бързо и се превръща в заплаха за безопасността на самолетите на летище Бризбейн. За първи път насекомото създава проблеми на летището през 2013 г., когато принуждава Etihad Airways A330 да отпътува за Сингапур с няколко минути закъснение.

Работниците по поддръжката откриват, че пилотната питова тръба (кухият инструмент от външната страна на самолета, който измерва скоростта на въздуха) е почти напълно блокирана от кал, пише по-късно в доклада на австралийското Бюро за безопасност на транспорта.

За осите тези тръби са идеални, за да си направят гнездо. И го правят за кратките два часа, в които самолетът е на пистата между два полета.

"Имаме забавни съобщения от наземния екипаж в Бризбейн, че при пристигането на самолета след две или три минути оса летяла около носа на самолета, оглеждайки сондата", разказва Алън Хаус, еколог от Eco Logical Australia.

Той е работил с експерти от летището в Бризбейн, австралийската авиокомпания Qantas и екологичната консултантска компания Ecosure, за да изготви едно от първите изследвания в света за въздействието на осите върху питовите тръби.

Поръчан от Летищнатата корпорация в Бризбейн, докладът наскоро беше публикуван в научното списание PLOS ONE.

Изследователите казват, че без подходящи насоки има риск осите да пътуват не само между австралийските летища, но и до близки страни с подходящи полутропически условия.

"Когато направихме някои проучвания, разбрахме, че не е просто неудобството да почистите калта и да махнете осите, но това може да доведе и до големи аварии", обяснява Хаус.

Монтирани в предната част на самолетите, питовите тръби изпълняват важната задача да изпращат информация обратно в пилотската кабина за това колко бързо въздухът минава през тях. Това показва колко бързо самолетът се движи.

Когато тези тръби не работят, A330 автоматично превключва на ръчен режим, принуждавайки пилотите да поемат контрол над самолета. Както става и с полета на Etihad, заради което пилотите се връщат на изходната писта.

На летището в Бризбейн не е имало големи инциденти заради оси, но на други места вече са ставали инциденти.

Например, полет 301 на Birgenair катастрофира край бреговете на Доминиканската република през февруари 1996 г., убивайки 189 пътници и екипажа.

В доклада за произшествието се казва, че "вероятната причина" за запушването на питовата тръба е "кал и/или отломки от малко насекомо", които са влезли в нея, докато самолетът е бил на земята.

През 2018 г. Австралийският орган за безопасност на гражданската авиация (CASA) сигнализира до пилотите, авиокомпаниите и летищата в страната за опасностите от осите. В предупредителния бюлетин пише, че блокирането на тръбите може да доведе до пълна загуба на въздушните скоростни и височинни показатели, което би било "опасно".

CASA посъветва авиокомпаниите да покриват питовите тръби, докато чакат на летището в Бризбейн. Това обаче не е задължително, поради което все още се появяват блокажи.

Общо 26 инцидента са докладвани между ноември 2013 г. и април 2019 г., според проучването на летището в Бризбейн.

Осите (от вида keyhole wasp), които тормозят авиационните власти в Австралия, живеят обичайно в Централна и Южна Америка и Карибите. За първи път са забелязани на пристанището на Бризбейн през 2010 г., въпреки че е възможно да са пристигнали още през 2006 г. според проучването. Не е известно как точно са стигнали до Австралия, но се предполага, че с някой товарен кораб - осите често правят гнезда в транспортни контейнери. 

Смята се, че са се настанили на летище Бризбейн през 2012 г. и изглежда не са се разпространили в друг австралийски град, въпреки че са били забелязвани на летище Emerald, малък регионален център на повече от 800 километра.

Изследователите използвали 3D принтери за да направят реплики на питовите тръби на Boeing 737s и 747s, Airbus A330s и по-малки авиокомпании Dash 8, често използвани от регионалните авиокомпании. Разположили ги на четири места на летището и наблюдавани в продължение на 39 месеца.

За това време имало 93 случая на напълно блокирани тръби и почти всички - през по-топлите месеци между ноември и май.

Повечето от гнездата са били в близост до тревната зона на летището. Осите събират гъсеници от тревата и ги пъхат в тръбите на питовата тръба като храна за тяхното потомство, обяснява съавтора на проучването Джаксън Ринг - координатор по управление на дивата природа и планиране на летище Бризбейн.

Колегите му обичайно използват органични пестициди, за да унищожат гъсениците и досега са успели да намалят активността на осите в близост до международните и вътрешни терминали с 50%, обяснява той.

"Обработваме около 1,2 квадратни километра от летището, което е селективен начин да премахнем източника на храна и да превърнем зоните, в които самолетите паркират, в нежелани за осата", обяснява Ринг.

Да бъдат оставени птици да се справят и с гъсениците, и с осите, не е опция по очевидни причини. Ринг е прекарал по-голямата част от времето си, опитвайки се да отдалечи дивата природа, за да избегне сблъсъци с птици и други опасни срещи между животни и самолети.

Тъй като осата не е класифицирана като селскостопански вредител и не е преносител на човешки болести, няма официален правителствен план за нейното унищожаване. А в същото време е много изобретателна и може да се размножава на много места.

"Може да си построи собствено гнездо, ако иска може да използва стари гнезда на други кални оси и може да използва всякакви кътчета. Има ужасно много такива места по цялото летище. И са много упорити - трябва само да намерят гнездо, да снесат яйце и да запечатат гнездото", обяснява каза Хаус.

Подобно на повечето летища по света, трафикът значително намаля на летището в Бризбейн по време на пандемията. От юли международните полети до Австралия са ограничени. Самолетите са паркирани в продължение на месеци и разбира се, питовите тръби са покрити, за да се предотврати нашествието от оси.

Отскоро обаче трафикът на летището се повиши след като вътрешните граници бяха отворени, което означава, че ще има повече самолети, които идват и си отиват, създавайки повече възможности на осите да създават проблеми.

"Има ужасно много места по цялото летище, на които осите могат да си направят гнезда", казват експертите. Снимка: Колаж на Ирена Игнатова, Webcafe.bg
"Има ужасно много места по цялото летище, на които осите могат да си направят гнезда", казват експертите.

Според проучването тези оси се срещат и в южната част на САЩ и в редица тихоокеански острови, включително Хавай, Полинезия, Микронезия и Япония.

Изследователите работят с летищни оператори в Папуа Нова Гвинея и Фиджи, където също са докладвани подобни инциденти. Те също са изпратили 3D отпечатани тръби и компоненти до Хонолулу за подобни изследвания.

Изследователите искат да уточнят обаче, техният доклад не означава, че не е безопасно да се излети от Бризбейн. Напротив, сега, когато знаят повече за насекомото, е по-безопасно от преди.

Но макар и малка, заплахата за авиацията от тази оса не може да бъде пренебрегната.

"По цял свят се обръща много внимание на други проблеми на управлението на дивата природа на летищата, особено на птиците, особено защото очевидно се разглеждат като основна опасност за летене. Нещо като оса се разглежда по-скоро като риск от ниско ниво. Шансовете нещо да се случи са доста малки, но все пак ги има", казва още еколог от Eco Logical Australia.

Най-четените