Дизайнът на Япония между минимализма на Изтока и технологиите на Запада

Японската естетика, мода и дизайн са сред онези магнетични феномени на източната култура, които винаги са привличали интереса на външните наблюдатели. Отличителните черти на културата им са идеалите, които дефинират разбирането за красота и добър вкус - минимализъм и елиминиране на излишните елементи, асиметрия, връзка с природата и естествената красота, фини черти, отклонение от рутината и стереотипите, лекота и аскетичност.

Затова японската модна индустрия понякога се отличава радикално по своите форми и детайли. Най-известните дизайнери се вдъхновяват едновременно от Изтока и от Запада, като смесват традиционните мотиви с ултрамодерни технологични решения по примера на Исей Мияке.

Днес творенията на японските стилисти имат значително влияние върху целия облик на съвременния стил - от семплата бърза мода, олицетворявана от брандове като Uniqlo, до артистичните визии на Канзаи Ямамото. Кои са някои най-силните и утвърдени имена в японската мода? Ето само малка част от големите моделиери от Страната на изгряващото слънце:

Рей Кавакубо и Comme des Garcons

Comme des Garcons прави дебюта си през 1984 г. и оттогава непрекъснато провокира общите представи за цветовете, формите и нормите за модата. Едва ли има съвременен дизайнер, който да може да твърди, че не е повлиян от Рей Кавакубо и нейния бранд.

Разнообразните колекции на дизайнерката са определящи за вкуса на мъжете, които харесват комбинацията между стилните дрехи и лекотата на прилагането им във всекидневния живот - от спортно-елегантните ризи до официалните костюми. Сред протежетата на Кавакубо е дизайнерът Джуня Уатанабе.

Comme des Garcons са един от първите оригинални брандове, които привличат вниманието към японската мода, като продължава да доминира на всички нива на индустрията. В продължение на повече от 30 години те са в основата на всеки разговор за мъжка мода.

Исей Мияке

Исей Мияке е един от най-уважаваните и утвърдени японски дизайнери в света. Списание Time пише за него: "В трите десетилетия, които посвещава на дизайна, Мияке работи с пресечните точки на изкуството и модата, природата и технологиите, иновацията и традицията, и най-вече - Изтока и Запада". Дрехите му въплъщават всички тези понятия по интелигентен начин, който не се среща често.

Майсторското разбране на Мияке за свойствата на материите и тяхното производство му дава възможност да създаде серия от сложни модели с лекота. Той успява да създаде луксозни дрехи с използването на платове, предназначени за работно облекло. Резултатът представлява комплекс от материи и пластове, какъвто никой преди него не е успял да постигне.

Мияке и известен с това, че е един от първите дизайнери, които започват да надграждат стила си с помощта на технологиите. През 80-те години японският дизайнер въвеждане иновативен метод за плисиране на текстила, което улеснява както производството на дрехите, така и многообразните стилове за носенето им и поддръжката им.

Мияке продължава да работи по най-различни артистични проекти, един от които е създаването на облекла от единично парче плат. Кензо Такада обобщава изключително влиятелната кариера на своя съвременник по следния начин: "Исей променя идеята за облеклото. Той запазва японското в себе си, но го прави много модерно, много семпло и по-футуристично".

Кансаи Ямамото

Дрехите му са толкова авангардни, че понякога изглеждат невъзможни за носене от повечето хора. Въпреки това работата на Канзаи Ямамото през 70-те и 80-те години е толкова ценна, че поставя основите за развитието на съвременната японска мода и възникването на брандове като Comme des Garcons и асиметричните линии и пластове при дизайнера Йоджи Ямамото.

През 1971 г. Ямамото става първият японски дизайнер, който показва моделите си в Лондон. Нестандартните му щампи и силуети са повлияни от изкуството от периода Момояма (1568-1615) и ярките костюми в театъра Кабуки.

Дейвид Боуи е един от артистите, които забелязват стила на Ямамото. Впоследствие британският музикант го наема за създаването на гардероба на сценичното му алтер-его Зиги Стардъст, като поставя началото на едно от най-известните партньорства в глем-рока.

Екстравагантните му модели и ревюта в пика на 70-те години поставят Япония на картата на световната мода.

Kenzo

Кензо Такада е роден и възпитан в Япония, но създава едноименния си бранд в Париж през 1964 г. Без да разполага със средства за закупуване на топове платове, Кензо започва да поръчва отделни парчета текстил от оказиони и базари, като ги комбинира и създава нови модели. Шест години след първите му опити в модния дизайн, дрехите на Кензо се появяват на корицата на Elle. Японският моделиер отваря собствен парижки бутик, наречен "Jungle Jap". Това е първият моден бранд, който успява да съчетае по свой собствен начин лукса на френската столица с интелигентния дизайн на Япония.

Ярките цветове и дръзките принтове на Кензо се превръщат в запазена марка за естестиката му. Както при Кансаи Ямамото, вдъхновението му от традиционното японско кимоно стават определящ фактор за новия национален стил през 70-те и 80-те.

Мъжката линия на Kenzo е пусната през 1983 г. и се отличава силно от монохроматичния минимализъм на останалите японски брандове в същия период. През последните години компанията вече се управлява от Умберто Леон и Карол Лим, които препозиционират стила й към попкултурата.

Хироши Фудживара

Музикант, продуцент, дизайнер и "кръстник на streetwear-културата", Хироши Фудживара е креативният гений зад цяла серия успешни японски брандове. Създава линията Good Enough, които по-късно вдъхновяват стила на A Bathing Ape; през 1998 г. пуска бранда SOPH.NET, десет години по-късно заедно с Хирофуми Кийонага основава Uniform Experiment.

Сред проектите в списъка на Фудживара е марката за чанти и аксесоари Head Porter, която си сътрудничи с множество японски модни бизнеси като Mastermind Japan, Comme des Garcons и Undercover.

Uniqlo

Uniqlo успява там, където много други компании за бърза мода се сблъскват с неуспехи. Компанията е създадена още през 1949 г., но истинският й възход започва през 1984 г. Оттогава Uniqlo никога не разочарова почитателите на стилни и качествени модели на достъпни цени.

След като открива 100 магазина на територията на Япония и влиза в сърцето на младежката модна сцена в Токио - Хараджуки - през 2004 г. Uniqlo започва и похода си към успеха зад граница. След дълго партньорство с Новак Джокович, брандът привлече за свой посланик Роджър Федерер през лятото на 2018 г.

Компанията работи по общи проекти с Jil Sander и Undercover, като никога не изоставя японската стилистика във философията си.

Това, което отличава Uniqlo от всички останали, е идеята за предлагането на базови облекла със съвременна визия, които да отразяват новите идеи в дизайна и изкуството, но без да се експлоатират трендове-еднодневки.

Философията на Uniqlo е дрехите да се представят по "организиран и рационален маниер", типично за модерната японска култура. Това е едно от предимствата, заради които брандът е харесван както от професионалисти с високи изисквания за стила си, така и от млади хора, търсещи най-актуалните нови модели.

Onitsuka Tiger

Една от най-старите компании за обувки в Япония е създадена през 1949 г., когато бившият офицер от армията Кихатиро Оницука решава да използва спорта за повишаване на самочувствието на младото следвоенно поколение.

През 1953 г. компанията започва сътрудничество със състезателя Тору Терасава за разработването на обувка, която предпазва краката на бегачите на дълги разстояния от разранявания. Легендарният етиопец Абебе Бикила, който предпочита да тича бос, печели маратона в Осака през 1961 г., обут с Onitsuka Tiger и признава, че са му помогнали за по-добро "сцепление" с пътя от ходилата му.

Onitsuka Tiger (част от групата ASICS от 1977 г.) остават популярни не само в Япония, но и по цял свят, като техните иновативни обувки се ползват от атлети на няколко издания на Олимпийските игри. Моделите им са пригодени за разнообразни спортове - от футбол и бягане, през бойни изкуства, баскетбол, волейбол, голф, крикет, фехтовка и тенис. Най-известният модел на обувките им остава Mexico 66, който все още се продава от ASICS.

През 60-те години един от бившите американски представители на Onitsuka в САЩ Blue Ribbon Sports започва да продава свои обувки, наречени Cortez и вдъхновени от дизайна на Onitsuka Corsair. Името на собственика на тази фирма е Фил Найт, а бизнесът му впоследствие се превръща в основата на империята Nike.

Новините

Най-четените