Създателите на Fortnite разпалиха войната на дигиталните платформи в гейминга

На крилете на своя мегахит Fortnite, преди около месец студиото Epic Games хвърли ръкавицата на Valve в опит да разбие може би най-големия монопол в РС гейминга: този на дигиталната платформа Steam.

За това кратко време, новият дигитален магазин Epic Games Store привлече няколко малки и големи видеоигри, които да се продават ексклузивно там и да не присъстват в Steam.

След най-очакваните заглавия, получили ексклуизвност за Epic Store са онлайн шутърът The Division 2 на Ubisoft и Metro: Exodus, независимо от това, че играта по вселената на руския писател Дмитрий Глуховски вече бе достъпна за предварителни поръчки в Steam. Реакциите на фенове, разработчици и издатели не закъсняха, поставяйки началото на невиждана от много време полемика в гейминга.

Основното оръжие в арсенала на създателите на Fortnite са наглед по-добрите финансови условия, които издателите и създателите получават.

Комисионната на Epic Games ще бъде само 12 процента, докато Valve взима цели 30 процента. Това със сигурност е съблазнително предложение и е добре за гейм индустрията като цяло, като дава на по-малките разработчици по-голям шанс да припечелят от продуктите си.

Именно "отмъкването" на Metro: Exodus накара Valve да изплаче, че това "не е честно". Това всъщност звучи като мрънкане от страна на компанията, която от години е властелин в дигиталната продажба на игри. На теория, Valve има конкуренти като GOG и Humble Store, но те винаги са били маргинализирани на фона на титан като Steam. Сега обаче е различно, защото и големи, и малки игри сменят магазина си.

Ако не друго, фактът, че има такава гласовита реакция срещу тази ситуация, подсказва точно защо агресивният ход на Epic на пазара е толкова важен. Хватката на Steam не е просто търговска; в очите на много потребители, платформата - независимо от всичките си неуспехи и всички многобройни оплаквания, наложени от създателите на игри - е просто по подразбиране подходящ канал за дистрибуция на компютърни игри, така че всеки агресивен ход на конкурент почти автоматично се разглежда като враждебен към потребителите.

Когато компания е подложена на критика, защото оспорва господството на Valve (да не говорим, че един издател бе атакуван заради смелостта си да избере различен метод за разпространение на играта си), това изглежда като симптом на неработещ пазар, който отчаяно се нуждае от разклащане.

Истинският проблем обаче е, че ексклузивите са ужасна идея, когато става въпрос за компютърни игри.

Поне при конзолите имаме реални платформи - Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch - конкуриращи се едно срещу друго. Разбираемо е за Microsoft, Sony и Nintendo да искат ексклузивни продукти, които да помогнат да привлекат геймърите към тези платформи. При PC игрите няма платформи. Ние всички играем на компютри; единствената разлика е колко мощни са нашите системи.

Преди EA да направи Origin и Activision да мигрира към Battle.net на своята половинка Blizzard, Steam беше място, където можехте да намерите почти всяка игра. Това е платформа, която мнозина с право критикуват заради изобилието от софтуер със съмнителни качества, но тя също е платформа, която се въздържа от цензура и дава на геймърите достъп до огромен каталог от игри. Steam днес е напълно функционален и достъпен магазин.

В много отношения Steam е емблематичен за Дивия Запад на PC гейминга. Той е по-отворен и по-свободен от затворените екосистеми на конзолите. Може да има монопол, но поне този монопол остава сравнително приятелски настроен към потребителите през годините. Конкуренцията е почти винаги добра, разбира се, но стратегията на Epic търпи критика. Правейки някои заглавия ексклузивни, Epic ограничава избора на потребителите, принуждавайки ги да играят в магазин за компютърни игри, към който може да не искат да бъдат включени по определени причини, от цените до липсата на някои функции. В този смисъл, Valve е права да каже, че е несправедливо към клиентите и особено в случая с Metro: Exodus, като се има предвид, че предварителните поръчки вече бяха отворени през Steam.

Що се отнася до самата платформа, Epic Games Store изглежда предлага добро начало, но все още е крайно скромен в сравнение със Steam.

Потребителският интерфейс е привлекателен, въпреки че не можем да сме сигурни колко добре ще се разгъне, след като в магазина се появят повече от няколко десетки игри.

Някои от нещата, които Steam (и други платформи) са стандартизирали досега, все още липсват в Epic Store, като например запазване на прогреса ви в игрите чрез облачно съхранение. Още по-важно е, че не са запазени някои от научените уроци на Steam, по-специално около игрите с ранен достъп. Реално няма никакви предупреждения, планове за актуализация или други подробности, с които Steam защитава клиентите от закупуване на некачествена игра. Имате раздела "Често задавани въпроси за ранен достъп", но ги няма ясните, структурирани отговори, които Steam налага и като резултат липсва голяма част от реалната информация.

Тъй като хитовата Fortnite на практика е в постоянен стадий на ъпдейти, не е изненадващо, че компанията не се притеснява толкова, но когато вече предлагаш не една, а много игри, необходимо е да мислиш повече за потребителите и техните пари.

Не можем да кажем, че Steam със сигурност е обречен и дори ако Epic успее да го свали от върха, това определено ще отнеме много време, вероятно години. Но този нов магазин е в уникална позиция да го направи. Благодарение на Fortnite има милиони играчи, които вече са инсталирали магазина под формата на Epic Games Launcher, а Epic не трябва да убеждава или принуждава играчите да използват този магазин по същия начин, по който са направили други издатели с платформи като Origin и Uplay.

Освен това, Epic вече се радва на огромна лоялност от хора, играещи Fortnite на мобилни устройства.

Тази публика е много по-млада и сериозна част от тях най-вероятно нямат дори компютър за игри. Но няколко години по-късно, ако Fortnite е все още толкова голям хит, какъвто е сега (което изглежда вероятно), Epic Games Launcher без съмнение ще бъде първото нещо, което същите тези геймъри ще инсталират на своите нови компютри.

Милиони малки неща могат да се променят или да се объркат за Epic и вероятно няма да знаем със сигурност дали платформата ще се развива сериозно пред следващата година. В миналото безброй магазини са се появявали или са изчезнали (или поне са забравени) и платформата на Epic може лесно да бъде следващата.

Но с огромно количество от играчи и разработчици, заедно с по-млада аудитория, която бързо расте, не е неразумно да се мисли, че Epic Games Store може постепенно да се утвърди, за да бъде нова алтернатива.

Дори ако това се случи, Steam вероятно няма да „умре" в резултат на този успех, но Epic Store е почти сигурно е най-истинската заплаха за Valve досега.

Новините

Най-четените