През септември 2011 г. в Epic Games празнуват завършването на Gears of War 3.
Купонът тече както си му е реда - с тематична торта, разрязана с меч, вместо с нож, и с много усмивки. Скоро обаче вниманието в офисите на компанията ще бъде изместено от един прототип, който разработчиците разцъкват помежду си.
Много преди Fortnite да се превърне в световен феномен, служителите на Epic Games я използват, за да се разтоварват. Заглавието е оформено по примера на друга игра с отворен свят - Minecraft, която също излиза през 2011 г. На Fortnite ще ѝ отнеме още шест години, за да види бял свят.
Първоначално играта далеч не е тази шарена вселена, която познаваме и днес.
И изпълнителният директор на Epic Games - Тим Суийни, и шефът на дизайнерския отдел - Доналд Мъстард, си представят далеч по-мрачен геймплей. Прототипът на Fortnite, който те изпробват, е богато обагрен с кървища и населен с кошмарни създания като вампири, върколаци, зомбита и какво ли още не.
Впоследствие Мъстард решава, че мрачният тон рано или късно ще стане демоде, а заедно с това и цялата игра и нейният геймплей.
В подкаста на Game Informer той не крие и че стилът като от анимационно филмче за него е бил далеч по-лесен за разработка. В същото време Мъстард е убеден, че шарените пейзажи и весело изглеждащи герои ще изглеждат съвременно както през 2011 г., така и 10, че и 20 години по-късно.
Докато служителите на Epic Games експериментират с прототипа, Мъстард пуска и имейл до всичките си колеги, в който да измислят име на играта.
Той разказва, че и до днес не може да си спомни кой точно измисля наименованието Fortnite и откъде е идеята за него.
Факт е, че в края на 2011 г. заглавието вече си има официален трейлър, показан на наградите за видеоигри Spike. В следващите три седмици под ръководството на Мъстард Fortnite е напълно завършен или поне гейм дизайнерът и продуцент така предполага. И е в огромна грешка.
В следващите три години новината, че заглавието излиза на пазара, се появява периодично, но Fortnite така и не стига до устройствата на геймърите.
Годината е 2014-а и играта е обект на тежки вътрешни спорове в Epic Games, които Мъстард нарича "ада на разработчика".
Идеята обстановката да е мрачна и в основата ѝ да е борбата със зомбитата постепенно остава на заден план. Всички в компанията виждат колко по-добре се приемат заглавия, в които потребителят може освен да трепе, и да гради и да контролира света около себе си. Започват да се създават разнообразни демота в нова насока.
Текат и разгорещени дискусии дали заглавието да излезе за десктоп, за конзола или за мобилни устройства.
Така изминават още три години, като Мъстард споделя, че ту има моменти на силни спорове, ту такива, в които в Epic Games никой не се сеща за Fortnite.
В голяма част от времето си разработчиците са заети с други заглавия като например Paragon - подобна на Fortnite онлайн мултиплеър игра.
Само че докато Paragon се оказва провал, Fortnite след десетки перипетии все пак стига по пазара през юли 2017 г., налична е за десктоп, PlayStation и Xbox и веднага става хит.
Едва за месец играта има 1 млн. абонати, а Epic Games събират отзиви, за да подобряват геймплея в движение. Именно така вселената на играта става все по-богата и по-богата на оръжия, на инструменти, на опции и на какво ли още не.
В рамките само на година играчите стават 125 милиона, а в следващите години Fortnite генерира няколко милиарда долара приходи.
В момента геймърите могат да се фокусират както върху мисии срещу други играчи, така и върху собствени задачи и мисии. "Мисълта ни винаги е била да създадем истински разнообразно и мащабно развлечение", уточнява Доналд Мъстард за The Verge.
За него най-големият плюс на Fortnite е, че всеки геймър кара събитията да се случват около него, вместо да е само зрител, и всичко се случва на момента.
Мъстард признава, че следи внимателно не само какво се случва в гейминг света, но и как се екранизират някои от най-популярните игри като The Last of Us, Super Mario Bros., Assassin's Creed и други.
Той заявява за The Verge, че за момента не се предвижда адаптация на Fortnite за голям или малък екран, само че подобна възможност въобще не е изключена.
"Всъщност, знам как точно да филмирам играта. Знам каква история искам да разкажа и знам върху какво бих искал да се фокусирам при една евентуална екранизация. В момента просто нямам времето за такова нещо", обяснява Мъстард, който уточнява, че не обича да разделя вниманието си между много проекти едновременно.
Въпреки това той е убеден, че всяко филмово студио би искало да адаптира Fortnite и би дало зелена светлина на такъв проект веднага.