Webcafe и международният моден лидер YSL ви представят най-успешните, атрактивни и амбициозни млади български мъже, променили не само собствената си съдба, но и тази на останалите около тях. Хора, които не само управляват екип, но и самите те са част от него. Младежи, прокарващи нови пътища в модерните професии и заобикалящата ни среда. Жизненост, дисциплина, заинтересованост и иновативност - качествата на новите лидери, представени с подкрепата на YSL.
Приказката на Борис Христов започва на 5-и декември 1989 година, когато се появява на бял свят. Родителите му мечтаят да стане цигулар, но съдбата има други планове.
Вманиачен по баскетбола, запленен от компютрите и информационните технологии, към днешна дата Борис е пример за успешен млад човек, създал собствена фирма за презентации - 356labs, и направил име като топ лектор у нас и в чужбина.
Той е и първият гост на специалния проект на Webcafe с YSL, който има за цел да популяриза успешните и амбициозни млади българи, вдъхновяващи и предаващи опита си, без да губят широката усмивка на лицето си дори в трудните моменти. Питаме го за изборите, които прави, за препятствията и първия провал, който е пометен от успеха.
Борис Христов е от тези хора, които в ранните си 20 години са се качвали на международна сцена в над 20 държави като лектори на мащабни световни събития. В голямата игра на думи Борис влиза, когато е още студент в университета. Именно тогава претърпява първия си провал.
"Трябваше да представям гостите на една поредица от събития, които аз организирах. Забелязах, че в тази само една минута, в която трябваше да кажа няколко изречения за всеки един от лекторите ни, публиката не ме слушаше. Просто не искаше. Работеха си на компютрите и аз сякаш не съществувах. Ставаше дума за 1 минута, в която не успях да привлека вниманието на аудиторията за няколко секунди. Тогава разбрах, че има проблем и той не е в тях, а в мен".
Това първо препятствие не демотивира бъдещия лектор, който е свикнал да се учи от опита.
"Най-големият мит за мен е, че компютърните специалисти не могат да бъдат добри комуникатори и презентатори. Ефективната комуникация и това да бъдеш добър презентатор е умение и ако всеки един от нас се фокусира и положи целенасочени усилия да подобри тези си умения, то неминуемо ще види резултат. Хванете за пример Стив Джобс.
Когато започва, има видеа с него как е толкова нервен, че е на път да напусне ТВ интервю, защото му се повдига от напрежението. Същият този Джобс! Същият този, за когото днес говорим като за един от най - великите презентатори! Как е станал това, което е станал? Приоритети!".
И така Борис измисля план как да подобри собствените си умения. Решава да организира курс за презентатори само с една цел - да може сам да се запише в него.
Огранизира всичко сам - от залата до лекторите и публиката. Там се научава как да печели вниманието на слушателите си за по-малко от минута.
Свикнал е сам да сбъдва мечтите си - с много труд и хъс създава подобрена версия на себе си почти постоянно. Сравнително бързо започва мечтаната работа - експерт "база данни" в компания.
"Няколко години по-късно достигнах и следващото стъпало - ИТ консултант. И точно тогава едно онлайн обучение, което провеждах за свои колеги от САЩ на тема дизайн на слайдове, промени живота ми".
Въпросният уебинар дава идеята за презентационната му компания. Някои хора от публиката се свързват с Борис с обратна връзка не след дълго. Съобщават му, че всъщност са приложили наученото и са постигнали интересни резултати.
Оттогава Борис заживява още по-вълнуващо - обграден от страхотни хора и изправен пред интересни предизвикателства.
"Веднага след курса, който реално организирах сам за себе си, прочетох и двете книги на Гар Рейнолдс за дизайн на слайдове. В този момент вече чувствах, че знаех достатъчно, за да се появя и да презентирам наученото. Правех го отново и отново, и отново, и отново! Единственото, което исках, е да презентирам колкото мога - повече, за да се уча още повече - да се "изцапам" с опит, за да стана още по-добър. Нямаше значение къде е. Нямаше значение за кого е. Просто исках опита", казва развълнувано Борис.
Тайната на добрата презентация е като в stand-up comedy жанра, казва още експертът. И за двете ключът е да познаваш публиката и да говориш на нейния език.
Въпреки че успехът го сполита изведнъж и към момента птичето не е отлетяло от рамото му, Борис не е от хората, които се смятат за перфектни. Търси грешката в себе си.
"Винаги започвам от себе си - дали аз съм направил нещо неправилно. Може би не е трябвало да приемам някоя среща. А може би е трябвало да стана по-рано тази сутрин и така да имам време и за спорт например?"
В края на пролетта на 2015 година, Борис създава компанията си с 1000 лева капитал. Защото е от онези хора, които се хвърлят на момента, за да не се обвиняват за пропуснатия шанс след време.
"Дадох си едно лято за размисъл и регистрирах компанията през есента на същата година".
Първият клиент идва на 10-я ден.
"Е, след това 6 месеца нямахме друг, но това е история за друга статия".
Въпреки трудното начало, Борис решава да остане в България. Защото няма и не вижда нужда да емигрира. Има щастието да пътува много и е винаги готов да обори онези, които твърдят, че другаде е по-добре, без да са били там.
Смята, че всяка публика си заслужава усилието да задържиш вниманието й.
Когато си забрави мисълта - продължава напред сякаш нищо не е станало, защото публиката няма представа, какво е пропуснал. Или директно се заиграва със слушателите и ги моли да му припомнят за какво е говорил преди секунди.
Своята суперсила вижда в лаконичността.
"Опростявам сложното до такава степен, че публиката ми или тази на нашите клиенти да може да разбере съответната материя без да се напряга, измъчва и травматизира", казва Борис.
"Разбира се и аз имам някои интересни случки. На една лекция на Майкрософт България бях забравил водата си отворена близо до компютъра, от който презентирах, и без да искам я бутнах. Разля се, но проблемът беше, че точно под мястото, където беше компютъра всъщност бяха и електрическите контакти. Изтръпнах за секунда, но за щастие не стане грандиозно късо", смее се презентаторът.
Борис разбира, че успехът е вече с него едва няколко месеца след създаването на компанията си.
Започва да бъде търсен от големи международни компаннии като KPMG, Publicis Group, Telenor, Bosch, Roche, TELUS International, BIODERMA, Microsoft.
"Бих могъл да кажа, че се припознавам в думата "успял", защото аз и екипът ми стоим зад критични презентации като тези за IPO-то на Градус, в която те обявиха продажбата на акции на стойност 100 млн. лева. Нещо повече, ние не просто стоим зад всички презентации в този изключително критичен за тях момент, но и всъщност бяхме "поканени" да бъдем експертите, които да помогнат с презентационната част. Това за мен е едно от най-големите признания, които можем да получим, а пък признанието като такова е равно на успех".
Въпреки силното начало на кариерата си, Борис стъпва леко, с малки крачки.
"Изнасял съм и продължавам да изнасям всевъзможни като тип, продължителност и критичност презентации пред аудитории от ученици и студенти до C-level хора. Това, към което гледам смело в момента, е да бъда избран за трета поредна година да презентирам на най-голямата годишна конференция на Microsoft - Ignite. Предишните две години ме одобряваха за една или две двадесетминутни презентации.
Тази година ми се иска да кача още повече адреналина. Напрежението е до небето, защото бях допуснат да "играя" за 75-минутна сесия. Простичко казано - мечтана следваща ситуация е топ събитието Microsoft Ignite 2018, в което мога да бъда допуснат до две 75-минутни и две 20-минутни презентации".
В личен план мечтите му са като на всеки друг нормален човек. Може би с разликата, че там някъде го чака едно Porsche.
"Да, това е единствената ми материална мечта още от дете. Съдете ме, ако щете".
Целият този успех му струва доста лишения, но гледа те да не са в зоната на забавления. Когато слуша музика - предпочита да е усилена почти докрай. Поддържа усмивката си с абсолютен позитивзъм, припомняйки, че чашата е наполовина пълна и нещо по-добро е на път.
"Не харесвам негативизма и хората, които реагират на всяко нещо първо виждайки отрицателното в него"
И тъй като не е робот има своите "тайнички удоволствия"...
"Има два бранда - COS и Nike, които проверявам през няколко месеца. Така де, поглеждам какво има в магазините и обикновено си го купувам".
За него да допусне грешка не е проблем. Даже напротив - поощрява това някой да сбърка. Това, което не би подкрепил обаче, е да сбъркаш едно и също нещо два пъти. Затова винаги се подготвя старателно преди да застане пред публиката си.
"Трябва винаги да имаш едно на ум пред кого точно ще говориш, кой стои пред теб. Ако пропуснеш да помислиш за това и съответно да адаптираш презентацията спрямо тях, имаш и ще имаш проблем".
Понякога се страхува от провал. Но не когато е пред аудиторията, а когато взима решения за компанията си.
"Когато съм изправен пред такава ситуация, по-скоро се мотивирам, отколкото да се страхувам. Като спортна злоба искам да се преборя с нея. Сякаш страхът е импулсивната ми и първа реакция и след това идва: Така ли? Хайде да видим! Let's play! (в превод от англ. - "Хайде да играем!")
СЕТ Дизайн: Вера Георгиева