Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Град върху рушащи се основи: Амстердам има наистина голям проблем

Ситуацията съвсем не е от вчера, но сега градските власти са принудени да действат, ако не искат да се случи най-страшното. Снимка: Getty Images
Ситуацията съвсем не е от вчера, но сега градските власти са принудени да действат, ако не искат да се случи най-страшното.

Пукнатините и дупките покрай водните канали на Амстердам вече не са нещо необичайно. Рушащите се кейове и мостове се превръщат в ежедневна гледка за жителите на града, която чертае не особено светлото му бъдеще.

Въпреки че пандемията от коронавирус позволи на холандската столица да си поеме дълбоко дъх от свръхтуризма, пред нея се изправи друга много по-тежка криза, чиито ненавременни мерки могат да оставят Амстердам под водата, върху която е изграден.

За щастие все още няма пострадали, но ако не се измисли начин как да бъдат извършени деликатните ремонти, струващи милиони евро, част от красивата средновековна инфраструктура, правеща града толкова популярна дестинация, може да бъде наистина изгубена.

В периода между XII и XVI век, когато Амстердам започва да се разраства, за основа на постройките му са използвани дървени стълбове (по-късно заменени с такива от бетон), осигуряващи им стабилна опора в блатистата земя около река Амстел. В същата мека почва са изкопани каналите и техните подпорни стени, с които градът е известен и днес.

Като се има предвид, че много от тези структури са на повече от 500 години, е абсолютно задължително те да бъдат проверявани поне веднъж годишно. С течение на времето обаче изглежда, че управата на града е пренебрегнала това свое задължение. Добавете към това и огромния поток от туристи и печалните резултати са налице. 

Това е и причината сега значителен брой от 1600-те моста, както и част от 200-тe километра канали се нуждаят спешно от щателно преглеждане от специалисти и при нужда да бъдат ремонтирани.

Според местния новинарски канал АТ5 служители, отговарящи за поддръжката на тази особено специфична инфраструктура, в продължение на пет години са предупреждавали за пагубното състояние на водните канали. Медията представя също и притесненията на водолаз, отказващ да извърши проверка на един от мостовете, защото се страхува от срутване.

Снимка: Getty Images

В отговор на това местната управа обяснява как се извършват ремонти, когато това се налага спешно. Въпреки че се правят проверки за оценка на състоянието на всяка подпорна стена, безопасността не може да бъде гарантирана на 100%.

След няколко инциденти, свързани със срутвания на стени, сега Амстердам няма друг избор и се налага да се изправи пред едно от най-големите инфраструктурни предизвикателства, с които някога се е сблъсквал.

Резултатите от направената експертиза заключват, че пет процента от всички канали са в лошо състояние и се нуждаят от спешен ремонт. В противен случай съществува голям риск да пропаднат, застрашавайки живота на местните.

В изготвения доклад към експертизата се дават препоръки, които поне през следващите няколко години могат коренно да променят начина, по който градът съществува. Според него където е необходимо, могат да бъдат изсечени дървета, да се премахнат част от местата за паркиране, а някои от пътищата да се забранят за превозни средства, тежащи над 3,5 тона.

Като за начало специалистите са изготвили списък с каналите, намиращи се в най-лошо състояние, за да може да бъдат ремонтирани в най-скоро време. Освен това вече ще се следят отблизо критичните места и ако се установи, че те не са достатъчно безопасни, ще бъдат взети незабавни мерки.

За осъществяването на тези цели и на добра поддръжка на инфраструктурата, от бюджета на града всяка година ще бъдат заделяни по 22,5 млн. евро.

Вече шест от мостовете в критично състояние са частично или изцяло затворени, а целта е до 2023 г. 27 от тях да бъдат напълно реновирани. В тригодишния план също влиза обновяването на приблизително 800 метра стени и пълната подмяна на още 3800 метра. За този ремонт сумата, която Амстердам ще трябва да плати, възлиза на 450 млн. евро.

Снимка: Getty Images

Процесът обаче се усложнява заради ограниченото работно пространство по суша и вода, обикновено претоварено от присъствието на лодки, използвани за жилища. В миналото това е забавяло дори малки ремонтни дейности, но с времето властите на града са успели да ги ускорят.

"Ако са необходими спешни действия, ние вече не чакаме резултатите от обширните проучвания", казва Алберт Йонгсма - ръководител на новия проект за качеството и поддръжката на кейовете и мостовете в Амстердам.

За да се печели време, този тип оценки ще бъдат правени като се проверяват строителните чертежи и бъдат разглеждани подробности от предишни проверки. След което се взима предвид експертното мнение на водолази, а екологична оценка определя дали дадената конструкция трябва да бъде затворена напълно и незабавно поправена.

Освен ремонтите, Амстердам трябва да преосмисли как да направи така, че да улесни нуждите на бизнеса, тъй като някога градът е бил строен не за тежкотоварни автомобили, а за коне и карети. Това е и причината управата на града да вземе това сериозно решение, за да могат да бъдат предотвратени много по-сериозни щети в бъдеще.

"Това означава, че трябва да разгледаме и преработим начина, по който градът работи логистично. Например вместо стоката да бъде карана с товарни превозни средства из града, да се изгради мрежа от складове в неговите покрайнини, откъдето тя да се транспортирана в Амстердам с по-лек и чист транспорт", обяснява Йонгсма.

Дори тогава е малко вероятно проблемът да бъде решен напълно, тъй като градските власти се опитват да удължат живота на старата част от инфраструктурата си с още век.

Но в момента холандската столица има по-важна задача и тя е буквално да укрепи основите си. За да се случи това до 2023 година, по мнение на Йонгсма около осем до девет моста и близо два километра подпорни стени ще трябва да се подновяват всяка година.

Ако планът бъде изпълнен, възможността Амстердам да остане в същия си вид още 100 години значително се увеличава.

Най-четените