Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Очакваме най-лошото" - Мавриций се бори с времето, за да избегне пълната еко катастрофа

От заседналия в кораловия риф японски танкер вече са изтекли около 1000 тона мазут, а опасността е в морето да се изсипе още поне два пъти по толкова Снимка: БГНЕС
От заседналия в кораловия риф японски танкер вече са изтекли около 1000 тона мазут, а опасността е в морето да се изсипе още поне два пъти по толкова
Бедствието край остров Мавриций, показано от въздуха Снимка: БГНЕС
Бедствието край остров Мавриций, показано от въздуха
Усилията на официалните власти да се справят с разлива, засега не дават кой знае какви резултати Снимка: БГНЕС
Усилията на официалните власти да се справят с разлива, засега не дават кой знае какви резултати
В момента важната задача пред тях е да източат колкото се може повече гориво от заседналия в кораловия риф танкер, за да се избегне истинското бедствие, което би опустошило екосистемата край Мавриций за десетилетия наред Снимка: БГНЕС
В момента важната задача пред тях е да източат колкото се може повече гориво от заседналия в кораловия риф танкер, за да се избегне истинското бедствие, което би опустошило екосистемата край Мавриций за десетилетия наред
Местните също помагат с каквото могат - чували с листа, захарна тръстика и човешка коса се разполагат в морето, за да може те да поемат част от разлелия се мазут Снимка: БГНЕС
Местните също помагат с каквото могат - чували с листа, захарна тръстика и човешка коса се разполагат в морето, за да може те да поемат част от разлелия се мазут

Надпревара с времето, за да се избегне пълна екологична катастрофа. Така може да бъде описана ситуацията по бреговете на остров Мавриций, където на 25 юли дни японският петролен танкер MV Wakashio заседна насред кораловия риф.

Местните власти на островната държава в Индийския океан вече предупреждават, че корабът има опасност да се разцепи на две, което ще освободи още повече нефт в океана. По корпуса на плавателния съд вече са забелязани сериозни пукнатини, което поставя ситуацията твърде близо до екологична катастрофа.

Изтичането на гориво във водите започна още от 25 юли, като оттогава вече над 1000 тона гориво се е разляло в района на заседналия танкер, който пренася общо около 4000 тона мазут. Според различните оценки на борда на MV Wakashio има все още между 2000 и 2500 тона мазут.

Допълнителна опасност за разпространение на мазното петно представляват и силните ветрове и големите вълни, които в момента заобикалят танкера.

Снимка: БГНЕС

"Очакваме най-лошото", заяви мениджърът на Фондация за дива природа на Мавриций Жан Хюз Гарден.

"Корабът показва наистина големи, големи пукнатини. Вярваме, че ще се разпадне на две по всяко време, максимум в рамките на два дни. Толкова много петрол остава в кораба, така че бедствието може да стане много по-лошо. Важно е да се източни колкото се може повече мазут. Хеликоптерите отделят горивото малко по малко, тон по тон", коментира Гарден.

Френски експерти пристигнаха от близкия остров Реюнион и разгърнаха плаващи баражи, за да се опитат да спрат всякакви нефтени разливи.

Франция, която е бивш колониален господар на острова, изпрати военноморски кораб, военни самолети и технически съветници, след като в петък Мавриций отправи апел за международна помощ.

"Баражите трябва да бъдат поставени в рамките на часове, което се надяваме да помогне за предпазването на бреговата ивица от по-нататъшни щети", допълва Гарден. Идеята е те да засилят импровизираните бариери, които хиляди доброволци от платнени чували пълни с листа, слама, захарна тръстика и дори човешка коса.

Усилията на местните в тази насока имат смисъл. Косата например може да абсорбира определени количества петрол и затова мавританците са започнали сериозна кампания за събирана на човешка коса. Клипове, публикувани в интернет, показват как доброволци пришиват коса и листа към рибарски мрежи, така че те да се носят по повърхността и да абсорбират мазните петна по водата.

Бизнеси, които по принцип са заети с туризма, сега предлагат безплатно настаняване за доброволци по почистването, а фризьорските салони подстригват голямо намаление всеки, който е готов да дари косата си за каузата.

Снимка: БГНЕС

Заради бурното море обаче тези усилия трябва да бъдат удвоени, като на място се изпращат и още кораби, които да помагат с изпомпването на големи количества нефт от MV Wakashio.

"Опасността корабът да се разцепи на две се увеличава с всеки изминал час", заяви екологичният консултант Сунил Доуаркасинг, бивш член на парламента в Мавриций.

"Пукнатините вече са достигнали основата на кораба, а там продължава да има все още твърде много гориво. Два кораба се отправят към обекта, за да може да се изпомпва гориво в тях, но е много трудно", допълва още той.

По негови думи, макар корабът да е заседнал в кораловия риф още от 25 юли, работата по изпомпването на мазута от него е започнала едва миналата седмица, когато са се появили и първите пропуквания по корпуса му и в морето започна да се излива много повече гориво.

Правителството на Мавриций въведе извънредно положение още миналата седмица, а призивът за международна помощ привлече сериозно внимание към инцидента и опасността, която представлява той.

Междувременно в понеделник собственикът на MV Wakashio - японската компания "Нагасаки Шипинг" излезе с официална позиция, че на мястото са пристигнали два нейни кораба, които да изпомпват петрол от заседналия танкер.

"Връзката с маркуч е успешно установена и прехвърлянето на мазут е в ход", се казва в публикуваното изявление на компанията. Там също така се допълва, че служителите на "Нагасаки Шипинг" на терен работят в тясна връзка с мавританските власти "за смекчаване на разливите".

"Основният фокус в този момент е намаляването на ефектите от разлива и опазването на околната среда", допълват още от морския превозвач.

Паралелно с това японското правителство заяви в неделя, че ще изпрати шестчлен експертен екип за съдействие на мавританските власти в борбата за почистване на района.

Засега все още е трудно да се направят оценки за това какъв е мащабът на бедствието. Сателитните снимки показват голямо нефтено петно в крайбрежната зона, но по-точни изчисления за това какво ще означава този разлив като ефект за природата и риболова в района все още няма.

Туризмът е основен принос за икономиката на Мавриций, генерирайки 63 милиарда рупии (2,2 милиарда долара) в БВП на страната за миналата година. Той, както и риболовният сектор на страната, са поставени пред сериозен риск заради създалата се ситуация.

Снимка: БГНЕС

"Започваме да виждаме мъртва риба", каза Викаш Татайя, директор по опазване на Фондация за дива природа Мавриций, неправителствена организация. По думите му много от местните животински видове като раци и морски птици са жестоко засегнати вече от разлива, като голяма част от тях няма как да бъдат спасени.

Съседният морски парк Блу Бей, известен с големите си коралови и огромно разнообразие от видове риби, засега успява да избегне щетите, но лагуната Ил о Агриет, където се намира и местния природен резерват, вече е покрита с мазут.

Това допълнително натегна натиска върху правителството на премиера Правинд Джуно, който трябваше да обяснява защо не са били предприети незабавни действия, които да предотвратят тази екологична катастрофа, вместо сега да бъдат впрегнати всички усилия катастрофата да бъде ограничена колкото се може повече.

Опозицията и активистите призовават за оставка на министрите на околната среда и рибарството. Реално работата на доброволците в момента е в разрез с правителствената заповед да се остави операцията по почистване на брега на официалните лица от гражданската защита.

Въпреки това обаче мавританските власти могат да използват всяка предоставена им помощ, ако не искат да бъдат изправени пред ужаса на това да унищожат прекрасната си крайбрежна природа за десетилетия напред.

Снимки от бедствието можете да видите в нашата галерия. 

Най-четените