Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Инфлуенсърите, които искат децата ви да ядат боклуци

Те завоалирано рекламират храна и то не от най-полезната... Снимка: iStock
Те завоалирано рекламират храна и то не от най-полезната...

Един от признаците, че живеете в XXI век е, че децата ви не искат да ядат храна, която не е танцувала по телевизията.

Само че светът на рекламата се променя изключително бързо и следващия път, в който детето ви започне да плаче, защото му е жизненоважно да яде бургери, може би виновен е някой инфлуенсър, който е горе-долу на същата невръстна възраст.

Един чудесен пример за това е 10-годишният Райън Каджи, който има собствен канал в YouTube и над 27 млн. последователи.

В по-голямата си част Райън показва на своите фенове невинни детски забавления - разопаковане и изпробване на играчки, стрелба с водни пистолети, игра в басейн с пяна.

Сред тези клипове обаче има и такива, които са завоалирана или не чак толкова реклама на откровено вредни храни и безалкохолни напитки.

Сред спорните продукти попада шарена зърнена закуска, която всъщност има изключително високо съдържание за захар, десертен крем, както и безалкохолно, което не е препоръчително за деца заради захарта и консервантите в него.

Наглед няма нищо нередно, нито пък пряка реклама или поне един възрастен би си помислил така. Всъщност начинът, по който Райън апетитно си похапва шоколадов крем, щедро поръсен със захарни пръчици, или прелива в чаши цветната безалкохолна напитка, може да накара всяко дете да спретне истински цирк в супермаркета.

Да, децата инфлуенсъри успешно продават на своите връстници и то предимно боклучава храна.

Големите компании за бърза храна и сладки напитки често се целят приоритетно в детската аудитория. "Си Ен Ен" цитира проучване, което разглежда видеа на деца, популярни в социалните мрежи, и стига до заключението, че от 420 клипа 180 съдържат консумация на хранителни продукти.

Райън Каджи Снимка: YouTube
Райън Каджи

90 на сто от тези храни спадат в графата "Нездравословни", а е важно да се отбележи, че самите инфлуенсъри са на възраст между 3 и 14 години.

Родителите рядко осъзнават, че зад желанията на децата им за този или онзи вреден продукт стои някое хлапе, което е придобило известност в YouTube, и то хлапе, което най-вероятно прави милиони от договорите си. Причината е, че винаги ще има ново детско меню или нов джъмбо бургер за рекламиране.

Така например Райън се снима как играе с играчка - подарък от такова промоционално меню, но не пропуска да покаже и как похапва. Около него ясно се виждат пликовете и кутиите с логото на марката.

София Грейс е малко по-голяма от Каджи и, както си личи от канала ѝ в YouTube, вече се интересува от тийнейджърски неща.

Аудиторията ѝ обаче е разнообразна и сред последователите на София има и съвсем малки потребители. На тях може би не им е интересно да гледат как Грейс пробва различни гримове и мазила, но най-вероятно им е любопитно какво прави инфлуенсърката през уикенда, когато е свободна от училище.

А навиците ѝ включват силно подсладени напитки от точно определена марка, бърза храна от веригата, която и Райън уж случайно похапва, и за десерт - голяма кофичка сладолед, чиито етикет някак си успява да се вижда кристално ясно.

София Грейс (вдясно) Снимка: YouTube
София Грейс (вдясно)

София има над 3,3 млн. последователи, които с желание гледат всеки неин клип и се влияят от всяка нейна дума или действие. Сред безбройните видеа с тестове на козметика почти недоловимо се промъкват такива от определени вериги за бързо хранене, с определени марки сладкиши или сладки напитки.

Нищо от това Грейс не е отбелязала изрично като спонсорирано съдържание и не е обявила като официално партньорство с конкретния бранд. Въпреки това в повечето случаи логата и слоганите на марките са ясни различими.

Инфлуенсъри като София и Райън карат специалистите да искат почти невъзможното - регулации поне за невръстните знаменитости, които рекламират вредни храни и напитки.

В САЩ, където затлъстяването сред децата възприема застрашителни размери, инициативата непълнолетни да спрат да вдъхновяват други непълнолетни да консумират бърза храна и захаросани безалкохолни е най-силна и амбициозна.

В доклад на Нюйоркския университет се посочва, че голям процент от практиките на децата инфлуенсъри да промотират храна могат директно да се определят като "нечестни и неетични". Заключението на експертите е, че трябва да се направи всичко възможно малките потребители да бъдат защитени от "маркетинговите стратегии, които приемат нови и нови форми".

Докладът отбелязва и че децата обикновено са по-чувствителни към рекламни послания и трудно забелязват скритите реклами, които някои от любимците им онлайн им пробутват.

Децата инфлуенсъри или поне родителите им са наясно с ефекта, който видеата им могат да окажат, затова стават все по-изобретателни. Директните послания като "Изяж ме" и "Изпий ме" си остават запазени за света на Алиса и Страната на чудесата, защото в реалния свят не действат.

За сметка на това рекламата на вредна храна умело се прикрива в клипове с разопаковане на продукти или, в случая на София Грейс, в своеобразен видео-дневник.

Пред "Си Ен Ен" Джош Голин, изпълнителен директор на Кампанията за детство без реклами в САЩ, е категоричен - малолетни не бива да имат достъп до никакво съдържание на инфлуенсъри, дори и последните също да са на невръстна възраст.

"Помогнете на децата си да са по-взискателни и им обяснете, че почти всичко, което гледат в социалните мрежи, е реклама", казва в заключение Голин.

 

Най-четените