Един от най-ранните спомени на нидерландския модел Джил Кортлев е как майка ѝ разглежда списания за мода от 90-те и се сравнява с всеки от моделите по страниците. По това време трудно се намира жена, която да не фантазира за "перфектен" външен вид и затова и всички масово са на диета.
Като дете Джил също се е впечатлявала от идеалното изглеждащите момичета, рекламиращи парфюми, спирала или бански костюми. Не е можела да откъсне очи и от риалити предавания като I Want a Famous Face на MTV, което насърчава млади жени да заприличат на Бритни Спиърс.
Стандартите за красота тогава са удивително конкретни - слабо тяло, руса коса и бяла кожа, а тези, които не се побирали в рамката, носели клеймото на непривлекателност с примирение.
"Нищо чудно, че толкова жени от моето поколение израснаха с вярата, че са грозни. Наскоро гледах стари филми с Барбара Стрейзънд. Тя е разкошна, но често е влизала в роли на нелицеприятната и неомъжена по-възрастна сестра. Сякаш чрез нея мълчешком се даваше сигнал, че трябва да прекарваме часове пред огледалото, ако не искаме да останем сами", казва Джил за Harper's Bazaar.
Когато стартира кариерата си на модел, тя е вътрешно убедена, че трябва да играе по правилата на красотата. Още на първите кастинги ѝ казват, че ако не се побира в размерите от 0 до 4, бъдещето ѝ в модата ще е кратко и безславно.
А Кортлев иска обратното - да се задържи възможно най-дълго и да се превърне в търсено лице от марките в бранша.
"Спазвах диети 24/7. Храната беше единственото, за което можех да мисля. Стараех се да не вечерям, не пиех заедно с приятелите си. И докато на физическо ниво успявах да догоня критериите на модната индустрия, в психическо отношение усещах, че тази норма ще ме смаже. Така че реших да мина към плюс сайз категорията, където клиентите не се плашат от малко повече извивки", разказва моделът.
Когато се решава на този преход, плюс сайз моделите са все още парии на световната сцена. Предлагат им се основно реклами за сладолед, кроасани и продукти за жени, които току-що са родили.
Настъпва обаче 2018 г. и пейзажът чувствително се променя. Набиращите скорост социални мрежи и призиви за body positive в индустрията за дрехи и козметика налага трансформиране на сектора, каквото в началото на десетилетието никой не си е представял.
Жените в Instagram и TikTok поставят ултиматум за повече закръглени модели, за да не прехвърлят парите и интереса съм към марките с по-голямо разнообразие от фигури, а Victoria's Secret научиха по трудния начин, че не се шегуват.
С преместването на границите и в духа на пищните извивки, агенцията, която доскоро е правела забележки на Джил за теглото, започва да ѝ звъни с предложения за снимки, които не включват промотирането на висококалорични продукти.
През 2019 г. моделът е нает за първото си ревю по време на Седмицата на модата. Дефилира за Alexander McQueen, Michael Kors, NIke и Fenty Beauty, но големият ѝ пробив идва при представянето на колекцията на Chanel, които обратно на традициите си, ангажират Джил като първия закръглен модел за марката.
Французите, известни със своето тесногръдие относно външния вид, се решават на едно изключение и това е именно нидерландката с индонезийски и индийски произход.
По-късно Джил се появява и върху корицата на френския Vogue, откъдето призовава за повече толерантност в модата.
След интервюто кариерата ѝ рязко тръгва нагоре. Избрана е за един от новите "ангели" на Victoria's Secret, които се ребрандират в посоката на реалистичните стандарти за красота, става лице за марките-гиганти Zara и H&M, но най-вече - продължава да олицетворява силата на движението за body positive.
"Здравето е по-важно от формата, потенциалът е по-важен от цвета на кожата, а идентичността - по-важна от биологичния пол. Кой казва, че трябва да спазваме изтощителни диети, за да се чувстваме красиви? Красотата може да се открие на неочаквани места. Понякога тя е странна и различна. Понякога се разбира само начина, по който се грижим за себе си. Щастлива съм, че съм част от тази промяна, която доказва, че не е нужно да си слаб, за да си успешен", смята още нидерландката.