Увреденото поколение на прехода

Учениците се провалиха с националното си бягство от училище на 3 януари. Само 10% не отидоха на училище и сигурно всички ще представят бележки от лекар или от родителите, за да си извинят отсъствията.

Мнозина вече злорадстват по форумите: "протестът на наглите пишлегари се провали, сега ще отидат с махмурлук на училище, ужас"; "страхливци дребни непотребни,
такива си бяха и бащите ви, и дядовците ви, такива сте си и вие"...

Ако загърбим злорадството, констатациите до голяма степен са верни. Въпросът е - защо.

Протестът беше нелегитимен. Защото бе тясно-съсловен - срещу скъсена (с цял един ден!) зимна ваканция, което не може да събере широко обществено съчувствие, особено при една доста анархична образователна система.

Защото беше популистки - а как така депутатите почиват по-дълго. (Та нали депутатите, както и футболните съдии, по определение са еди какви си.)

И защото беше лицемерен - след като се усетиха, че нямат кауза, учениците си лепнаха към простото желание за бягство от училище високопарния лозунг (пардон - слоган) за "бягство от зациклилото образование".

Протестът беше импотентен за социално действие. Защото социалната мрежа Фейсбук сама по себе си не произвежда действена социална солидарност. Едно е да се изокаш виртуално, анонимно, и с мишка в ръка, друго е да протестираш реално, със собствено лице и крака. Това прекрасно се видя и от рехавите улични протести на учениците в София и други градове през декември.

Оптимистите ще кажат, че все пак това е само началото, че най-младото поколение вече заявява своя граждански глас в изтерзаното от безкрайния преход българско общество.

Добре би било да е именно така. Но за съжаление се чува все същия изтерзан, и даже още по-увреден от прехода, глас. Още по-безпътен, още по-егоистичен и още по-страхлив.

Дали поколението на прехода няма да се окаже по-увредено от поколението на своите родители, живели и при социализма, и при демокрацията?

На родителите с безгрижно социалистическо детство, романтична демократична младост и несигурна от безкрайните кризи на прехода зрялост.

Родителите, които в голямата си маса не успяха да понесат върху плещите си разпада на дисциплинарните институти на комунистическата държава, в която семейството беше само последният придатък на едно всеобщо и централизирано възпитание.

Родителите, които изведнъж се оказаха единствени и безпомощни възпитатели в едно почти напълно лишено от ценности и порядки полуобщество на прехода.

Протестите срещу фалша и несвободата в комунистическото общество бяха и поколенчески, насочени срещу родителите. Децата на прехода обаче не протестират срещу своите родители - родителите на прехода са безучастни или дори съучастници във виртуалните протести на децата си. Така децата са лишени от възможността да надскочат родителите си.

Защото едно ново поколение не може да бъде носител на нещо ново, ако сблъсъкът му със старото не е поколенчески. Само тогава той може да е жив и личен сблъсък, срещу реални хора, срещу най-близките хора.

Когато родители и деца са от едната страна на барикадата - срещу държавата, тогава и барикадата е ефимерна, а държавата - все по-отчуждена и абстрактна.

Тогава изобщо не е ясно какво отричаш и какво утвърждаваш - дали некачественото образование или всякакво образование, като само се раздават дипломи, без да се ходи на училище.

Тогава лицата на фалшивия социален конфликт са самоцелното бунтарство и поединичното оцеляване. Тогава масовият краен резултат е все по-закоравял конформизъм още в най-ранните младежки години на студенстване и работа.

Ако е вярно, че революциите изяждат децата си, то родителите на демокрацията вече са изяли децата на прехода.

#1 boris 03.01.2011 в 17:29:40

Като за деца, не е зле и това, не знам защо авторът се оплаква.

#5 Оня Дето Го Трият 03.01.2011 в 22:10:20

То и ние бихме предпочели да си седим вкъщи вместо на работа, щото системата е зле измислена и ни карат да работиме някакви глупости ;-) А как ще прецениш сама кои уроци и предмети ти трябват? Нека позная - рисуване и пеене за момичетата и физическо за момчетата.... И да....ЧНГ все пак

#6 pueblo 03.01.2011 в 23:53:11

баси...толкова много редове за нищо? стачка? щото им била къса ваканцията?хахххаха кви са тия глупости бе хора? това ли е най-важното нещо в бг сега? провалената стачка......ами който не иска да ходи на даскало,той просто не отива бе хора! вие къде живеете? много тъпо............

#7 Ateista 03.01.2011 в 23:56:34

Оня дето го трият ,нямаш милост към у4ени4ката,а? Прав си де,дано да може да ти отговори смислено... И да - 4НГ!

#8 vanko1 04.01.2011 в 00:24:01

Ловя се на бас, че всички, дето каканижете срещу децата тука, нямате деца. Или повечето поне със сигурност. Естествено, че трява да се разреши подготовката в къщи и който иска да се явява като частен ученик. В Германия имаше такъв опит, но системата се стегна и го отхвърли. Децата учат пълни простотии, а не успяха да изпротестират, щото както става в тая държавица 90 на сто са стадо, страх ги е, освен това са още малки, умрем да слушам как се наставляват от страна на големите умници по форумите, дето едно хлапе не са успели да отгледат

#9 Rowan 04.01.2011 в 01:01:15

Я, какъв цитат от статията си намерих: "най-младото поколение вече заявява своя граждански глас ". Граждански глас младото поколение, ще заявява, когато индивидите му станат граждани на тази държава. Когато започнат да си вадят сами хляба, да си плащат данъците, осигуровките, станат способни да отговарят сами за себе си. И ще искат от държавата, когато са дали нещо за нея. До този момент са си част от семействата на родителите си и нямат право на глас. Ще правят каквото им кажат родителите. А образователнната система ще я критикуват, когато имат капацитета, да я оценят. То остава и децата да започнат да командват парада, голям смях ще падне.

#10 Rowan 04.01.2011 в 01:14:06

@ (4) Yana Borisova | 03.01.2011 21:05 Ако искаш да направиш нещо от себе си, училището може те насочи само. Знанията не са в учебниците, а в библиотеките. Учебниците не са написани конкретно за тебе, а за всички, и са съобразени с нивото на по-трудно възприемащите деца. И предметите не са подбрани да ти дадат професионална подготовка, а да те докоснат до различните области на човешкото познание.

#11 Rowan 04.01.2011 в 01:27:04

@ ( vanko1 | 04.01.2011 00:24 Ходенето на училище за мен има страничната, но много важна функция да социализира децата, да ги научи да контактуват лице в лице с другите хора. Дали ще се бият или ще се влюбват, все са си житейски уроци. Не стига дето след училище повечето киснат в нета, остава и на училище да не ходят. Кога ще се научат да са личности, а не аватари или профили? Те така съвсем ще се затрием като нация, когато пораснат.

#13 ot4eto 04.01.2011 в 08:37:58

До Rowan, от цитата ви "учебниците не са написани конкретно за тебе, а за всички, и са съобразени с нивото на по-трудно възприемащите деца.", разбирам че не сте отваряли учебник скоро. Моля направете го и вижте че това твърдение няма нищо общо с реалността. Учебниците са написани изключително зле и академично на нивото на студентски материал. Вместо материала да е представен на нивото на децата на които се преподава, вътре има една хаотична въртележка от академичен език, често недостъпен и за някои възрастни. Предполагам че това е продукт на милата ни родна система за обществени поръчки, където "моя човек" печели, за сметка на способния човек.

#14 Radost_Radost 04.01.2011 в 08:46:14

Не мисля, че протеста на Нашите деца е срещу съкратената с един ден ваканция. Това е само повод. Децата ни протестират срещу идеята системата да прави каквото си иска без да поиска тяхното мнение. Аз съм почти убедена, че ако класните ръководители бяха обяснили на учениците защо се налага този ден да се учи, огромна част от тях щяха да разберат и да се съгласят. Естествено, че щеше да има недоволни - няма начин. Децата ни не искат да ходят на училище - това е страшно. Не искат защото протестират - не срещу идеята да учат и да се трудят /сигурно има и такива, но те са малцинство/. Протестират срещу мелачката на системата, която се опитва да ги сложи под един знаменател, срещу академичните и никому ненужни термини в учебниците за пети клас, срещу липсата на провокация и истинска конкуренция за знания и умения в училище, срещу бюрократичното отношение на учителите към тях, срещу липсата на съвременна база в училище... Протестират срещу факта, че след половин ден прекаран в училище, където всички изискват от тях дисциплина и съсредоточеност, без да ги научат на това, а само изискват, те се прибират у дома, за да продължат още половин ден да учат, да се подготвят, да ходат на уроци и школи, и така до вечерта, и така всеки ден. Кой от вас, уважаеми родители, би бил съгласен и би успял, да прекара 10 - 12 часа в пълна концентрация и дисцплина, за да повтаря едни и същи уроци, когато има толкова други интересни неща за правене? Защото ние това искаме от тях, а то е невъзможно. За много годин!

#15 Лични финанси 04.01.2011 в 09:21:58

Господин Стойнев (автора), Обикновено внимавам да не звуча рязко и да не засегна някого лично с коментара си, но този път ще поема риска. Опитът ви да обвините Прехода за неуспеха на "протеста" и отгоре на това да правите препратки към комунизма е нелеп точно колкото и повода за същия този "протест". Този материал демонстрира основни пропуски по история, право, философия и литература. Може би и вие навремето сте "протестирали" твърде активно извън класните стаи, което би обяснило въпросните пропуски

#17 strawsPulledAtRandom 04.01.2011 в 10:17:34

Като изключим точната забележка на Отчето, съм напълно съгласен с мнението на Роуан, с всичките му три поста - децата имат права, но имат и задължения и все още се изграждат като личности, така че все още не могат да бъдат пълноценни граждани; идеята на училището е да създаде една по-широка обща култура, а по-тясната специализация идва от университетите и самообучението; социализацията - нея щях да я пропусна, а е доста важна функция - все пак училището освен обучение, цели и възпитание. Не мога да повярвам, че съм толкова съгласен с теб, сигурно е следствие на големите количества алкохол по празниците. Казах ли за много години на всички ?

#18 Лични финанси 04.01.2011 в 10:26:29

А, да, за Rowan -

#19 Май 1ви 04.01.2011 в 11:11:53

който казва че учебниците са на академично ниво ,за да не го засегна твърде директно ще му кажа, че най-вероятно не е помирисвал академична комуникация. Тва че малките са тъпички , и тва че нивото на интелигентност на средностатистическите родители включва в речника им не повече от двусрични думи , не означава че учебника трябва да е написан като симпъл уикипедия. Училището не е бира и белот е така, който не може да схване не е за там.

#20 Rowan 04.01.2011 в 11:35:52

@ ( 13 ) ot4eto | 04.01.2011 08:37 Приемам коментара, и при възможност ще се поразровя в учебниците за 5 и нагоре клас. За сега съм до ниво 4-ти и до там не съм видял нищо "академично". @ ( 14 ) Radost_Radost | 04.01.2011 08:46 Силната част на вашия коментар я намерих в последния абзац. Тази заетост на децата която описвате, е точно продукт на болните амбиции и незаинтересованоста на родителите. За да си осигурят повече лично време, хората записват децата си на каквото им падне, само и само някой друг да се занимава с тях. И си плащат при това, вместо те да вложат усилия и време, да предадат на човечетата които са създали своите уроци, опит и знания. И въобще не се усещат, че така губят обратната връзка с тях и се отчуждават. То бива егоизъм, но пък и спрямо детето което си създал...

Новините

Най-четените