Каква е картината на електоралните нагласи в края на предизборната кампания? Всички социологически агенции вече публикуваха финалните си проучвания преди вота 2 в 1 на 9 юни.
Тези изследвания на общественото мнение имат своите слабости, но толкова близо преди самата дата на вота ни дават интересен поглед към тенденциите, които се оформят.
Тъй като отделните проучвания може да правят отклонения в резултатите си - дали заради проблем с извадката, или заради стохастична грешка, решихме да съберем данните от няколко проучвания на най-уважаваните агенции.
По този начин ще се даде по-пълна картина на електоралните нагласи за предстоящите парламентарни избори.
Ето и какво показват проучванията на "Алфа рисърч" (1000 респонденти, терен на изследването между 1 и 4 юни), "Галъп интернешънъл" (1003 респонденти, терен между 29 май и 4 юни 2024 г.), "Маркет линкс" (1004 респонденти, терен между 23 май и 2 юни) и "Тренд" (1003 респонденти, терен между между 29 май и 4 юни):
Партия / Агенция | Алфа рисърч (1.06-4.06.) | Галъп (22.04. - 2.05.) | Маркет линкс (23.05. - 2.06.) | Тренд (29.05. - 4.06.) | Амплитуда |
ГЕРБ-СДС | 25,1% (+0,3%) | 25,9% (-0,5%) | 24,7% (-1,3%) | 26,5% (-0,4%) | 1,8% |
ПП-ДБ | 15,4% (-2,1%) | 15,9% (-2,6%) | 15,4% (-2,3%) | 15,3% (-0,1%) | 0,6% |
Възраждане | 15,2% (+0,6%) | 15,7% (+1%) | 11,1% (-1,8%) | 15,1% (+0,3%) | 4,6% |
ДПС | 14,8% (-0,1%) | 15,3% (+0,4%) | 12,3% (-0,9%) | 14,9% (0%) | 3,0% |
БСП | 8,1% (-0,4%) | 8,0% (-0,2%) | 7,5% (-0,6%) | 8,5% (0%) | 0,6% |
ИТН | 6,2% (+1%) | 6,1% (+1,6%) | 4,0% (+0,8%) | 5,9% (+0,3%) | 2,2% |
Солидарна България | 2,5% (-0,1%) | 3,1% (+0,9%) | 1,9% (+0,1%) | 3,4% (+1%) | 1,5% |
Синя България | 3,3% (+0,8%) | 2,8% (+1,4%) | 2,7% (+1,3%) | 2,1% (+0,3%) | 1,2% |
Други | 9,5% (+0,7%) | 7,6% (-2,6%) | 8,3% (-2,3%) | 1,9% | |
Не подкрепям никого | 2,5%-3% | 3,5% (-0,1%) | 4,4% (-0,7%) |
В данните сме отбелязали и разликите като процентни пунктове между финалните изследвания на тези агенции и проучвания, които те публикуваха в началото на кампанията.
Последната колона пък отразява разликите между най-ниския и най-високия отчетен резултат за дадена партия от различните агенции, за да се покаже до каква степен се разминават отделните проучвания и къде те имат припокриващи се данни.
Анализ на предизборната ситуация в края на кампанията от нашия отговорен редактор "Новини и политика" Александър Карагеоргиев можете да видите тук:
Какви тенденции се открояват от проучванията в таблицата горе?
- ГЕРБ се очертава безапелационно като първа политическа сила с преднина от най-малко 9% пред втората политическа сила.
- ПП-ДБ отбелязват ерозия от началото на кампанията, която сваля подкрепата значително.
- "Възраждане" отбелязва лек ръст (освен при изследването на "Маркет линкс") от началото на кампанията.
- БСП губи леко подкрепа от началото на кампанията, но остава стабилно на петото място.
- "Има такъв народ" печелят подкрепа и изглежда почти сигурно, че отново ще влязат в парламента.
- Няма консенсус по отношение на представянето на "Синя България" и "Солидарна България" между отделните агенции. Все още има потенциален шанс и за двете формации да прескочат бариерата от 4%.
Важните неща, които трябва да имаме предвид при четенето на данните:
- Повечето социологически агенции отбелязват, че има значима част от избирателите (десетки хиляди, а според някои дори до 200 хил. души), която все още не е решила за кого да даде гласа си.
- От агенциите отбелязват, че активността се повишава заради интерес към по-малките формации, което може да доведе до натрупване на играчи в сектора между 1% и 4% на изборите.
- Социологическите данни не могат да отчитат вота от чужбина, който в предишни години е бил също над 150 хил. гласа.
Какво все пак биха означавали тези резултати от проучванията в реални мандати в 50-ото Народно събрание?
- ГЕРБ-СДС - 71-79 депутати
- ПП-ДБ - 43-49 депутати
- "Възраждане" - 36-43 депутати
- ДПС - 39-42 депутати
- БСП - 22-24 депутати
- ИТН - 13-17 депутати
Тези цифри отново се правят с уговорката, че това не са окончателни данни, нито в тях се включва вотът на българите от чужбина.