Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

В транс матрицата на сестри Уашовски

Огънатата реалност в света на двамата/ двете режисьор/к/и Уашовски наподобява реалността в техния филм "Матрицата"
Преди броени дни по-малкият от братята - Анди Уашовски обяви, че е минал през смяна на пола и вече се нарича Лили
Лана и Анди, преди Анди да стане Лили Снимка: instagram.com/explore/tags/lillywachowski/
Лана и Анди, преди Анди да стане Лили

Казусът "Уашовски" отново плени медийната матрица и насочи погледите към най-странното творческото дуо във филмовия елит.

През 1999-та всички говореха за "Матрицата" - огъващия реалността научно-фантастичен шедьовър на мистериозните и старателно избягващи публичността братя Лари и Анди Уашовски.

Днес филмът е класика и поп-културно богатство, а от братята няма и следа.

На тяхно място са сестрите Лана и Лили Уашовски. Първо Лари стана Лана през 2012-та след дълъг процес на полова трансформация, превръщайки се първия голям, световноизвестен транссексуален режисьор на Холивуд.

Преди дни вече официално и Анди обяви смяната на своя пол, вече под името Лили. Това обаче малцина го очакваха.

"Вдъхновил се е от успеха на "Момичето от Дания" - тази шега беше сред най-популярните, които последваха неочакваната новина. А след това дойде и по-ироничния коментар, че сега двете Уашовски ще измият имиджовото петно, което Кейтлин Дженър сложи върху общността на транссексуалните през последната година.

Лана и Лили си остават странни птици, сега дори може би повече от всякога.

Въпреки че като жени те са по-отворени към обществото и медиите, отколкото като мъже, не очаквайте от тях интензивна публичност и турове из вечерните шоута.

Отвореното писмо на Лили отпреди дни, с което тя обяви новата си полова идентичност съдържа няколко интересни момента.

От една страна по-малката Уашовски възвестява, че обявяването на нейната промяна е било форсирано от медийния глад да се разкаже нейната история.

Журналист от британския таблоид "Дейли Мейл", който е бил наясно с нейния преход от мъж към жена, в контекста на най-шумното откъм публично говорене за транссексуалните време, се е свързал с тогавашния Анди Уашовски, за да разкаже "вдъхновяващата си история".

Разочарованието от нахлуването в личното пространство, дори и с положителни намерения, е разбираемо и релефно очертано в текста на писмото.

От друга страна Лили иска повече гласност, разбиране, приемственост и позитивно отношение към транссексуалните, а това може да стане и чрез медиите. Дори и през "Дейли Мейл".

Най-проблемният момент на почти принудителното признание и разкриване на Лили Уашовски е обвинението към киноиндустрията, която все още демонизирала транс хората.

Тук тя дава пример със злодея Бъфало Бил от шедьовъра "Мълчанието на агнетата".

Филмовият свят обаче не може да бъде обвиняван в систематично и едностранчиво сатанизиране на трансждендър личности.

Нека не забравяме Джил от прекрасната драма "Играчка-плачка". Или образа на Хилари Суонк от "Момчетата не плачат", с който тя спечели първия си "Оскар".

Джаред Лето също бе удостоен с "Оскар" за ролята си на транссексуален в "Клубът на купувачите от Далас".

Стигаме, разбира се, и до "Момичето от Дания" - биографичен филм за първия човек, сменил пола си с операция. И един от хитовете на годината.

Всички тези персонажи са нюансирани, автентични, човешки, написани и изиграни с разбиране, любов и психологическа дълбочина. Все повече високопрофилни, първокласни филми третират транс-темата извън жанровата матрица на психопата с женски дрехи и червило.

Но Уашовски винаги са били крайно отдадени на каузата да въздигат слабите, бедните, малцинствата в битката им с репресивните сили, които доминират в обществото. Дори и с цената на драматична еманципация от реалността.

Братята Уашовски

Всъщност, разводът с действителността е водещ креативен принцип на дуото Уашовски.

Социалната справедливост и флуидните идентичности са основни мотиви в тяхното творчество. Те пробиват в независимото кино през 1996-та с лесбийската драма "Скок".

После идва глобалният триумф на "Матрицата", който, освен всичко друго, е и алегория за двойнствения живот, приемането на новата идентичност и събуждането в една реалност, която няма нищо общо с познатите усещания.

Професионалната им траектория е наситена с попътни знаци за собствения ми вътрешен свят, богат на болка и въображение.

На хоризонта пред сестри Уашовски днес няма голям проект.

След колосалния творчески и финансов крах на фантастичната екстраваганца "Пътят на Юпитер" изчерпи и последните резерви на доверие и десетки милиони долари, които големите студия отпускаха на Уашовски.

В едно от редките си интервюта те споменаха, че не вярват скоро да получат финансиране за някой от смелите си, сложни и скъпи проекти.

Самият живот на братята/сестри обаче е подходящ за филмиране. Това би била една история, изпълнена с огънатата реалност, сюрреализъм, сексуална флуидност и променящи се идентичности.

Първо Лари стана Лана през 2012-та


 

Най-четените