Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да победиш сексизма с измислен мъж

Пинелъпи Гейзин и Кейт Дуайър от оналйн пазара за изкуство Witchsy решават да си измислят мъж, чрез когото да избегнат сексизма и да улеснят първите стъпки на компанията си Снимка: Courtesy Witchsy
Пинелъпи Гейзин и Кейт Дуайър от оналйн пазара за изкуство Witchsy решават да си измислят мъж, чрез когото да избегнат сексизма и да улеснят първите стъпки на компанията си

Когато Пинелъпи Гейзин и Кейт Дуайър решават да направят собствен онлайн пазар за странни произведения на изкуството, наречен Witchsy, те не очакват, че нещата ще станат лесно. В крайна сметка двете започват проекта с финансиране от няколко хиляди долара собствени средства и минимални технологични умения.

Но не само оскъдният бюджет бави старта им; двете художнички от Лос Анджелис се сблъскват със солидна доза съмнения от външни хора, чието отношение варира от пренебрежение и снизходителност до открит сексизъм.

"Когато започвахме, веднага получихме коментари от рода на "Ама сигурни ли сте? Звучи ли ви това като добра идея?" Мисля, че защото сме млади жени, много хора възприемаха начинанието ни като "Много чаровно хоби!" или "симпатична идея"”, споделя Дуайър.

Така на двете предприемачки им хрумва да решат проблема си по нестандартен начин - да прибегнат до услугите на измислен съосновател - мъж, чрез когото да избегнат сексизма, и така да улеснят първите стъпки на компанията си.

Двете споделят, че идеята им хрумнала, защото не успявали да получават вече договорените услуги от графични дизайнери и уеб разработчици.

Някои пречки са били открити. В самото начало един уеб разработчик, когото наели, за да им помогне в изграждането на сайта, се е опитал тайно да изтрие всичко, след като Гейзин отказала да излезе на среща с него. Повечето от препятствията обаче били далеч по-деликатни.

Повечето от потенциалните сътрудници в доминирания от мъже технологичен бизнес отговаряли твърде бавно на офертите им, а понякога дори се държали грубо.

"Отговорите бяха хладни и не ни приемаха сериозно. Разработчиците дори не използваха имената ни в имейлите си; един от тях отговаряше с 'окей, момичета…'." коментира Гейзин.

"Видима разлика в тона"

Нещата обаче се променят, когато измисленият Кийт Ман започва да се подписва под кореспонденцията им, като демонстрира известна степен на самоувереност.

"Кийт ги юркаше и проверяваше какво се случва: "Хора, казахте, че това ще е готово, какво е положението?" пишеше той. Отговорите бяха доста бързи," разказва Дуайър. Тя казва, че е имало "забележима разлика в тона на кореспонденцията, известна степен на комфорт, когато те комуникираха с Кийт".

Дуайър и Гейзин продължили да употребяват редовно "Кийт", за да комуникират с външни хора, и установили, че промяната на тона не е случайна аномалия. Редовно усещането за включване на мъж в комуникацията оказвало ефект върху възприятията на хората за Witchsy и е въздействало върху начина, по който хората общували с изгряващия бизнес. Един от разработчиците видимо демонстрирал по-голямо уважение към Кийт, отколкото към Дуайър или Гейзин, включително и в базовата човешка комуникация.

"Когато говореше с Кийт, винаги се обръщаше към него по име. С нас никога не използваше имената ни", казва Гейзин.

Вместо обаче да се ядосат от този явен сексизъм, двете използват призрака на Кийт Ман, за да реализират целите на стартъпа си, който вече функционира от година и е на печалба.

"Мисля, че можехме да се вбесим от това. В смисъл, наистина ли хората се отнасят с този въображаем мъж с по-голямо уважение, отколкото с нас? Но си казахме - това очевидно е просто част от този свят. Искаме да направим това, искаме то да се случи", коментира Дуайър.

И концепцията очевидно дава резултат. Witchsy, алтернативен, старателно куриран пазар за странни, културно адекватни произведения на изкуството с нотка на мрачен хумор, отпразнува това лято първата си годишнина.

Сайтът, зародил се от разочарованието им от претрупаността и ограниченията на по-големите пространства за продажба на произведения на изкуството от типа на Etsy (където свързаните с вещици и вещерство продукти са забранени), предлага брошки, тениски, списания, арт-принтове, ръчно направени предмети и други стоки от гама от специално подбрани творци.

Witchsy отбягва духа на "Живей, смей се, обичай" на джунджуриите, предлагани масово в Etsy, в полза на изкуство, което е едновременно мрачно-нихилистично и лековато иронично, като варира от пламенен феминизъм до нецензурност заради чистото забавление.

В първата си година Witchsy е продал предмети на обща стойност 200 хил. долара, като плаща на създателите на продаваните продукти 80% от всяка транзакция, и дори е успял да постигне скромна печалба, по думите на Дуайър.

По-рано тази година Гейзин и Дуайър са получили малка инвестиция от единия от създателите на анимационния сериал за възрастни "Рик и Морти" Джъстин Ройланд и работят с него по лансирането на някои ексклузивни за Witchsy продукти. Те не се стремят към огромно състояние, а просто искат да предложат надеждна платформа за творци, където те да продават произведенията си без цензура и без твърде много излишен шум. И дотук по всичко изглежда, че успяват

При стартирането на бизнеса им обаче по думите на Дуайър двете са се чувствали "наблюдавани под лупа". "Просто няма особено много жени в технологичния бранш, има огромна мъжка доминация," споделя тя. И въпреки че включването на "Кийт Ман" е помогнало на Witchsy да се превърне в реалност, крайната цел на двете е била "промяна в нагласите на хората".

"Жалко, че се наложи да измисляме Кийт, за да постигнем някакъв напредък, но никой не ни приемаше насериозно, докато не покажем какво реално правим", разказва Дуайър, като допълва, че услугите на разработчиците са били необходими, за да заработи сайтът.

Успехът на измисления стартъп-предприемач Кийт Ман не е изненада за много жени, работили в технологичния бранш (да не говорим за други области), или като цяло за хората, следящи новините от Силициевата долина напоследък.

Нашумелите случаи на сексуален тормоз в света на рисковите капитали и скандалът с бившия служител на Google и манифеста му срещу половите квоти са само две от актуалните важни теми в медиите.

По-рано тази година нашумя малък социален експеримент, в който двама колеги - мъж и жена, размениха подписите в имейлите си и наблюдаваха драстичната разлика в отношението при комуникацията с шефове и клиенти.

И въпреки че идеята за адекватно отношение към мъжете и жените в бизнеса е още далеч, Пинелъпи Гейзин и Кейт Дуайър са оптимистично настроени. Към момента Кийт вече е пенсиониран, въпреки че двете признават, че в един момент вероятно ще има роля за него в бъдещето на Witchsy. "След като бизнесът стъпи на крака, Кийт може да се наслаждава на дълга, заслужена почивка," завършва Кейт Дуайър.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените