Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Темите на десетилетието: Инфлуенсърче да се наричам...

Една снимка струва повече от хиляди думи (и десетки хиляди долари) Снимка: Instagram @ Michelle_Lewin
Една снимка струва повече от хиляди думи (и десетки хиляди долари)

През 2010 г. Кевин Ситръм и Марк Крийгър имат големи амбиции. Те искат да създадат изцяло нова като идея социална мрежа - нещо като Facebook, но без всички дразнещи подробности.

Кой за кого се е обвързал, на кого каква мъдра мисъл му е хрумнала - това няма да има място в новата платформа. Само красиви снимки и нищо друго.

Така на 16 юли 2010 г. Крийгър пуска първия пост в Instagram - кадър на Саут Бийч по залез слънце.

Казват, че една снимка струва повече от хиляди думи. Новото мобилно приложение ще докаже не само това твърдение, но ще демонстрира, че една снимка може да струва хилади, дори милиони долари. Първоначално Instagram е мечтата на хората, които предпочитат да говорят в картини, а не в думи. Впоследствие се превръща в живия блян на маркетинговите специалисти, който обаче постепенно прераства в кошмар.

До декември 2010 г. социалната платформа вече има над 1 млн. потребители и им предлага нещо, което не е възможно дотогава - те да се изказват само в снимки, придружени все пак с малко думи.

Няма нужда да си забавен, остроумен, мъдър, да нацелваш темите на деня, да напипваш настроенията на аудиторията - една правилно заснета снимка с две-три реплики вече е напълно достатъчна. Регистрациите в Instagram растат мълниеносно.

Ситръм и Крийгър си нямат и идея, че ще отприщят виртуална буря, която не може да стихне и до днес.

Първоначално всичко е простичко - харесваш нечий профил и започваш да го "следваш", за да виждаш най-новото съдържание от него. Най-вероятно споделяте общо хоби като катеренето, колите, моторите, домашно изработените украси, пътуванията. Разбира се, горещите мацки и готините инстаграмъри печелят последователи като че ли от въздуха - две по-секси снимки и сърчицата валят.

Малко разголена плът на фона на екзотични пейзажи е достатъчна, за да трупа харесвания. Други залагат на градския стил и излъчване, от онези, които сякаш си сглобил за 20 минути, но всъщност четири часа си избирал тоалет, прическа и фон.

Огромно внимание привличат и майките на Instagram - красиви, вечно свежи млади жени, за които майчинството е песен.

Всъщност едни от първите инфлуенсъри в Instagram не са нито мацките по бански на Малдивите, нито момчетата с маркови кецове, това са майките.

За тях няма изцапани дрехи, мръсни и неподдържани прически, кофти маникюр. Бебешката количка си отива с обувките, обувките - с марковата чанта и ластика за коса.

Несесерът на бебето е подбран в тон, а самото дете е облечено по последен писък на модата. Съвсем малки и даже новородени бебета са натикани в дънкови гащеризончета и кецове на популярни спортни марки.

Стотици жени следват тези "диктаторки на мода и внимание" и въздишат защо не са като тях. Така майките на Instagram официално стават първите инфлуенсъри - от "influence", влияя, повлиявам нечие мнение и възприятие.

По техните стъпки гордо вървят още куп потребители, жадни за внимание.

Първоначално всичко в Instagram е на добра воля и безкешов бартер - аз ви давам красиви кадри от личния ми живот, вие ми давате вашето обожание и лайкове. В социалната мрежа всеки намира какво да следва и съответно - да харесва и подкрепя.

Потребителите, които едвам преглъщат бърнаута си от работа От-9-до-6 не спират да разглеждат снимките на пътуващите инфлуенсъри - щастливи души, напуснали стабилната си кариера, за да странстват.

Любителките на ръчно изработените неща с лекота намират вдъхновение сред редицата майсторки на занаятите, които сътворяват от нищо - нещо. Почитателите на гурме кухнята или просто на качествената храна са влюбени в инфлуенсърите тип "table hopper" - хора, които прескачат от ресторант на ресторант и наводняват платформата с апетитни снимки на ястия.

Всичко изглежда твърде хубаво, за да се случва без пари. И се оказва, че е точно така.

Постепенно рекламодателите надушват какъв потенциал има Instagram като социална мрежа за фина, почти скрита реклама. Защо да плащат милиони долари на холивудски звезди, за да се появят в няколко секунди рекламен спот, като могат да наемат популярен инфлуенсър с хиляди последователи? Времената, в които Бритни Спиърс и Бионсе промотират безалкохолно, не са безвъзвратно отминали, но в Instagram бъка от мацки, които са известни почти колкото поп дивите.

Първоначално не става въпрос за пари, част от инфлуенсърите се съгласяват да рекламират дадена марка само срещу нейни продукти в замяна. Сделката не е за изпускане - така място в Instagram и по профилите на инфлуенсърите си намират скъпа козметика, елитна бижутерия, куп предложения за здравословен начин на живот - чайове, шейкове, тонизиращи напитки.

Тук първенци по подобни договорки са сестрите Кардашиян-Дженър.

Всяка от тях има милиони последователи, пред които редовно показва какъв чай за отслабване пие и с каква козметика и грим постига външния си вид. Почти всичко, което кланът на Крис Дженър публикува, се превръща в моментален хит - от червила до анцузи.

Същото се отнася и за лица, които за разлика от Ким Кардашиян и семейството й не са постоянно по телевизията.

Пътуващите инфлуенсъри усвояват таланта да превръщат всяка дестинация в най-желаната само с няколко кадъра. Хотели, вилни селища и цели градове са хем декор за снимките на тези свръхпопулярни инстаграмъри, хем са и щедри рекламодатели, които осигуряват престоя, прехраната и забавленията на място. Инфлуенсърите, които изпробват нови технологии, флагмани и таблети заслужават направо отделен анализ.

Около 2015 г., пет години след старта на Instagram, там вече има продуктово позициониране, колкото не срещаме и в българските сериали.

Придобивките от елитните брандове стават подплатени и с хонорари, а борбата за реклама и влияние става все по-безмилостна и с все по-безскрупулни методи.

В това време инфлуенсърите се превръщат от просто харесвани и обичани от публиката си хора в истински интернет звезди, които идват със своите изисквания и нарастващи капризи. Инфлуенсърите вече не са само в позицията на рекламни лица, те са онлайн знаменитости с милиони последователи и като такива стандартите им скачат до небесата.

Луксозните хотели, които допреди година-две се молят на "търговците на внимание" да посетят и рекламират бизнеса им, започват да се оплакват от нестихващите претенции и лавината от посетители, които търсят безплатно спане пет звезди.

Козметичните брандове започват да се чудят как да ухажват инфлуенсърите, с които доскоро са работили безпроблемно, но които вече не са съгласни да говорят за продуктите им в замяна на антиейдж серия от три крема за лице.

Част от нарасващия проблем стават и последователите, които се дразнят все повече и повече на натрапеното им рекламно съдържание.

"Аз съм тук, защото те харесвам, а не защото ми се ходи в Бали", казват си мнозина. Така възелът се заплита - брандовете искат реклама, инфлуенсърите имат нужда от тази реклама (част от тях не работят абсолютно нищо друго), но имат нужда и от последователите си. Феновете обаче ненавиждат откровената и натрапчива реклама. Как всички да са доволни?

По-изобретателните инфлуенсъри измислят така наречените "pr stunts" - "рекламни каскади".

Те уж имат за цел да представят рекламните продукти по възможно най-безболезнен и безобуден начин на аудиторията, но се стига до маневри, които озадачават всички.

Млада двойка от Ню Йорк например успява да "изтъргува" годежа си, като почти всяка марка, която ползва или посещава, е надлежно тагната. Номерът сработва и манията по годежното пътешествие, което всъщност е внимателно подготвена кампания, стига до издания като Cosmopolitan и People.

Красива блондинка на име Тифани Мичъл е обвинявана, че е инсценирала катастрофа с мотор, само и само за да рекламира бранд минерална вода (бутилките се виждат доста ясно на иначе разфокусираните кадри).

Мнозина смятат, че точно тази истерия подминава България, но са в огромна грешка.

Тук мащабите и публиката са различни, но постепенно България също успя да се сдобие със свои инфлуенсъри и дори риалити шоу по темата.

Фитнес гурута като Лазар Ангелов и Биляна Йотовска не пропускат и ден, без да показват изваяни форми и продуктите, с които ги постигат. Може и да се смеем на Миглена Каканашева - Мегз, само че добре поддържаният й Instagram профил й носи 206 хил. последователи, пред които тя да показва новите си дизайнерски творения със съмнителна стойност.

И на запад, и в България подобна цифра не е за пренебрегване. И докато и там, и тук инфлуенсърите все още се радват на сериозна популярност и всички екстри, които произлизат от нея, няма как да не се зачудим дали все пак няма да сме свидетели както на възхода на този странен бизнес, така и на падението му.

От една страна брандовете се завръщат в добре познатото си русло на използването на популярни лица от шоубизнеса за реклама. В техните спотове отново виждаме актьори и певци, а не инфлуенсъри. Достатъчно е само да пуснете телевизора на която и да било рекламна пауза и да видите как Джулия Робъртс, Анджелина Джоли и Карли Клос ви приканват да си купите най-новия парфюм на съответната марка.

Доста инфлуенсъри сами се отказват от заниманието си и го определят като "неблагодарна работа". Да си "диктатор на внимание" има своите тъмни страни - чести пътувания, недоспиване, часове работа на Photoshop, за да бъде постигнат наистина съвършеният кадър.

Животът на инфлуенсъра не е само скъпи курорти и водопад от безплатни луксозни стоки и всеки, който смята обратното, трябва да помисли отново.

Публиката от своя страна гледа подозрително и на най-невинните постове без грам продуктово позициониране.

Тя дотолкова свикна да има реклама дори и в годежите, сватбите, ражданията, майчинството, че дори и катастрофите, че не вярва нещо да се прави ей така, от добра воля.

Но краят на инфлуенсърите никак не е близо. Докато има интернет потребители, ще има и онлайн тартори, които се опитват да овладеят и канализират настроенията, вкусовете и предпочитанията.

 

Най-четените