Въпреки че са много различни, видеата, които ще видите в тази статия, имат нещо общо помежду си.
Момичето, което кара сноуборд, докато зад нея се появява истинска мечка, австралиец, които едва се спасява от акула, младеж, който преследва торнадо, за да го снима, ловци на лъвове, които са нападнати от друг лъв, докато се снимат за спомен с убитото животно...
Общото между видеата е, че изглеждат поразително реални, докато всъщност са 100% фалшиви.
Нещо повече - те са режисирани, измислени и снимани с целта да изглеждат истински - и то от една и съща продуцентска компания.
Мъж снима как светкавица почти удря приятелката му на плажа
The Woolshed Company е независимо студио, което в продължение на две години се посвещава на социалния експеримент да изучи как точно действа феномена на "вайръл" видеата - тоест на онези, които имат милиони гледания и стотици хиляди споделяния.
Така те записват осем супер-зрелищни видеа, които изглеждат абсолютно неподправени.
Сноубордистка, гонена от мечка
В рамките на проекта The Viral Experiment те качват тези видеа в YouTube и наблюдават реакциите на зрителите. Всяко едно видео излиза с малък надпис отгоре "Истинско ли е видеото или фалшиво? Натиснете тук, за да разберете". Линкът води към официалната страница на проекта.
Мъж се спасява от нападение на акула
"Никога не сме имали намерение да лъжем когото и да е с тези видеа, единствената цел е да забавляваме хорат и да създадем дебат", коментира изпълнителният директор на The Viral Experiment Дейви Кристисън пред El Pais.
Мъж снима торнадо и попада в средата му
Резултатът от всичките тези гледания е 205 милиона в YouTube за серията видеа - което се равнява на 164 години гледане на визуално съдържание - и 1,6 млн. "харесвания".
Като добавим към това и засилено внимание от страна на медиите - експериментът се оказва успешен:
Фалшивите видеа са уцелили в десятката, що се отнася до напипване на начина как действа "вайръл" съдържанието.
Бой със селфи-стикове
В началото замисълът на малката австралийска компания е да създаде и да разпространи единствено няколко видеа, които да се интересни за широката публика, без да предлага никаква реклама.
"Научихме, че консумацията на "вайръл" съдържание представлява различна форма на забавление , така че всяко едно видео всъщност се нуждае от сюжет - тоест от начало, среда и развръзка", обяснява Кристисън.
Стормтрупър се спъва на път за премиерата на Star Wars.
Повечето от медиите, които обръщат внимание видеата, пуснати от The Woolshed Company, се осъмняват в истиността им.
Всъщност, според авторите, "да се създаде дебат е едно от нещата, които подпомагат едно видео да стане вайръл". Друго условие за „вайръл" видео, по думите на хората в The Woolshed Company, е да предлага изненадващо и забавно съдържание, така че зрителят да ангажира вниманието си поне през първите десет секунди, за да види какво ще се случи след това.
GoPro камера пада от дрон и се стоварва по средата на фестивала Burning Man
Двете години, в които се провежда този своеобразен експеримент, показват на компанията, че без значение какъв е форматът или продължителността на видеото, това, което занимава аудиторията, е съдържанието, което изненадва, разсмива или удивлява - с единствената цел да забавлява.
На този линк можете да видите и осемте записа от проекта, както и допълнителни обяснения за самия проект.