През изминалите няколко години са постъпили достатъчно оплаквания за това, че Google подрежда резултатите от търсене по такъв начин, че конкурентите на търсачката винаги да излизат по-надолу. Това накара компанията да публикува специален въпрос в секцията с често задавани въпроси на сайта си, озаглавена "Факти за Google и конкуренцията". В отговор на въпроса "Притежава ли Google монопол върху търсенето?" компанията отговаря: "Не. В Интернет конкуренцията винаги е само на един клик разстояние".
За държавните регулатори обаче,
този отговор може би вече не е достатъчен
Според информация от миналия петък, американските федерални власти се готвят да стартират мащабно антитръстово дело срещу Google по обвинението, че компанията използва умишлено силата си, за да смазва конкуренцията и да поддържа цените на онлайн рекламата високи.
На база обширно разследване, което стартира преди повече от година, Федералната търговска комисия се кани да препоръча дело срещу търсачката-гигант. Ако комисията реши да се захване със случая, това ще бъде най-голямото антитръстово дело, сезирано от Федералната комисия по търговия (FTC) след подобния случай с Microsoft в края на 90-те. Тогава Microsoft загубиха борбата, но крайното съдебно решение се проточи с години.
Google не излязоха с позиция по въпроса
Както се случи и с Microsoft, разследването в Google е проникнало в буквално всяка част от работата на търсачката. Същината на проблема е, че откакто компанията разшири дейността си отвъд търсенето в Интернет към онлайн пазаруване и смартфони, тя използва пазарната си мощ, за да поставя продуктите си пред тези на конкурентите си.
Така вместо да показва резултати от някоя друга търсачка за пазаруване или услуга за препоръчване на ресторант например, изтъква собствените версии на Googlе за тези продукти, дори и те да са с по-ниско качество.
По отношение на мобилните комуникации, FTC се стреми да разбере дали производителите имат свободата да избират продуктите на Google, които самите те искат, за да бъдат официално включени като партньори в разработката безплатната операционна система на Google - Android.
Производителите, които са извън списъка, не могат да инсталират в устройствата си услуги като Google Play Store (макар тези ограничения лесно да се заобикалят от потребителите чрез Custom ROM-ове - бел.ред).
Дори крайната препоръка на екипа на търговската комисия да е Google да отидат на съд, това не означава, че задължително ще се случи нещо подобно. Стартирането на официален съдебен процес изисква три от пет комисари да гласуват в подкрепа на правния ход. През септември председателят на комисията Джон Либовиц заяви, че решението дали да съдят Google ще бъде взето до края на годината.
В Европа тече подобно антритръстово разследване срещу Google в опит на регулаторите да ограничат контрола на търсачката върху Интернет.
От Интернет компанията
предложиха компромисен вариант
при който линковете към услуги на Google да бъдат ясно брандирани на страницата с резултати.
Google дълго отричат каквото и да е наличие на антиконкурентни практики и с готовност заявяват: "охотно ще отговаряме на всички въпроси, които регулаторите имат по отношение на бизнеса ни". Засега FTC не са коментирали това изявление.
Ако някои уебсайтове имат проблеми с начина, по който се показват при търсене в Google, то самите уеб потребители изглежда не виждат проблем в резултатите от търсенето. По данни на comScore, миналият месец в САЩ цели 2/3 от уеб търсенията са били направени чрез Google, като търсачката на Microsoft Bing е на второ място, а Yahoo - на трето. С подобна статистика е лесно да видим защо сайтове, които не се представят добре в Google, биха твърдили, че ниското им класиране води до невидимост в Интернет.
Трудно е, обаче, да си представим, че даже Федералната комисия по търговия и Европейският съюз ще успеят да разклатят лидерските позиции на "The Big G".