Търсенето на работа е точно като запознанствата, банкирането или "скатаването" от задачи, докато някой друг не ги свърши: това е нещо, с което всички се сблъскваме рано или късно.
И като всяко досадно задължение намирането на работа също се е превърнало в повод за създаването на цяла серия мобилни приложения - при това вече е стабилен бизнес в мобилните технологии.
Мъчителното писане на автобиографии, интервютата с работодатели и договарянето на заплата е премахнато, за огромно облекчение на всички онези изнервени хора, които се опитват да си намерят работа.
Tърсенето на работа като цяло може да бъде разделено на четири основни категории: изграждане на професионални контакти, намиране на подходящи работни места, кандидатстване и комуникация с работодателя.
Мобилните приложения се прицелват в една или няколко от тези фази, като изглаждат и опростяват целия процес на търсене на работа, позволявайки на все по-доминираното от смартфоните общество да създава контакти и да комуникира в избрано от него време и според негови собствени условия.
Вече близо десетилетие изграждането на професионална мрежа от контакти е основен бизнес на LinkedIn.
Специфичните за определени браншове пазари като Stack Overflow и Mediabistro успешно отляха към себе си част от тази свързаност, но присъствието на LinkedIn все още си остава мащабно.
Сега обаче стартиращи компании започват да си изграждат аудитория от потребители, които търсят различен път към по-добрата защита на информацията и контрола на техните мрежи от контакти.
Caliber се самоопределя като търсачка за бизнес контакти. Приложението се опира на социалните и професионалните ви мрежи (тоест: LinkedIn) и ви позволява да търсите и да водите преговори с хора в мрежата на база професионалната им биография.
За разлика от други "нетуъркинг" приложения, които ви помагат да изградите, поддържате и следите мрежата си, Caliber дава максимални възможности на потребителите чрез изчистена, ненатрапчива и директна комуникация.
Изпълнителният директор на Caliber Андрес Бланк казва, че приложението има повече от 4 млн. достъпни за търсене профили, включително 1 млн. души в Ню Йорк и Сан Франциско.
Приложението улеснява комуникацията с около 23%, което означава, че всяка пета заявка за контакт бива приета от отсрещната страна.
Weave използва подобен на Tinder интерфейс и съответстващ алгоритъм, за да позволи на потребителите да пресяват потенциални професионални контакти в близост до местонахождението им.
Основателят Брайън Ма казва, че Weave предлага по-дискретен и удобен подход към създаването на мрежа от контакти в сравнение с посещаването на професионални събития или опитите за "опипване на почвата" при произволен работодател, които са неприятни дори когато се извършват сред приятели.
Ма твърди, че обикновено потребителите на Weave се свързват помежду си до три дни и се срещат с потенциалния си клиент след не повече от седмица.
Reach извежда нещата една стъпка по-далеч, позволявайки на търсещите контакти да намират професионалисти според географска близост, наскоро посетени места или интереси, в реално време.
Intro, услуга на платформата about.me, позволява на потребителите да създават "дигитални визитки" от профилите си в about.me, като изберат каква част от информацията да бъде публична, така че да я споделят с други хора.
Въпреки че всеки кариерен консултант има предпочитан тест за оценка на бъдещото професионално развитие, резултатите често са неточни или разочароващи. Това е особено валидно, когато оценката препоръчва тип работа, но не осигурява примерни работни места, за които да се пробва кандидатът.
Good&Co се стреми да промени това. Приложението, което се самоопределя като социална мрежа за щастие на работното място, подлага кандидатите си на серия от забавни тестове и оценки, които всъщност имат много сериозна научна основа.
Потребителите могат да споделят резултатите с приятели и колеги, но - което е по-важно - приложението ви свързва с компании и позиции, отговарящи на силните ви страни.
Други традиционни платформи също преминаха към мобилни приложения - като Pymetrics, в която кандидатите играят на игри, за да открият силните си когнитивни аспекти и да направят връзка с подходящи компании.
Но как потребителите могат надеждно да търсят и да кандидатстват за работа от мобилното си устройство?
Основното оплакване сред хората, които търсят работа онлайн, е това, че са принудени да прекарват часове в отмятане на безкрайни сайтове за обяви, които изглеждат безлични и статични.
Сайтове като Monster.com и Indeed успяват да консолидират милиони работни места и да ги прекарат през няколко филтъра на високо ниво, но те не успяват да създадат каквато и да е персонализация за кандидатите. Може да минат седмици, преди те да получат отговор, ако изобщо има такъв.
Когато потребителите биват таргетирани индивидуално, това обикновено става през агресивни търсачи на служители, които щурмуват лични имейли и LinkedIn пощата им, като допълнително отблъскват много потенциални кандидати.
От страната на работодателите, най-голямото разочарование е броят неподходящи кандидатури, получени за всяка позиция.
Savvy, преди носещо името Poacht, се ориентира към "мотивирани жени" в бизнеса, като търси кариерен ръст за талантливи жени на постове в компании от Fortune 1000.
Според основателката Мейзи Дивайн, Savvy изисква от потребителите да зададат предварително предпочитанията си за заплата и социални придобивки, както и по-трудни за определяне характеристики (например, склонност да напуснат), след което ги среща със заинтересовани работодатели.
Потребителите могат да отговарят на покани за интервю директно през приложението. Savvy се занимава и с предлагането на професионални съвети, като предоставя тематични статии от партньори като Huffington Post и Inc.
Дори след като потребителите получат отговор от работодател, минното поле продължава и на етапа на интервютата. Много обещаващи перспективи за работа се провалят точно на тази фаза.
HireVuе, който е създаден като инструмент в помощ на работодателите, може да бъде доста полезен и за хората, които търсят работа, доколкото скъсява времето до наемането чрез възможността за онлайн интервю "лице в лице".
InterviewJet е друга интересна млада компания, насочена към IT-професионалисти и работодатели, отчаяно стремящи се да ги наемат.
Компанията изисква сравнително малко информация от кандидатите, която след това проверява и представя пред клиентите си - работодатели. Услугата засега е достъпна само в Ню Йорк и все още е по-скоро инструмент за рекрутъри, но InterviewJet показва, че не е задължително наемането на кадри да се точи със седмици.
За най-търсените кандидати всъщност то става почти незабавно.
Икономиката на еднократните ангажименти, или - както някои я наричат - "непостоянна работна сила," е най-новата тенденция на пазара за търсене и наемане на кадри.
Естествено, тази нова тенденция бързо бе последвана от серия от мобилни приложения, обслужващи новия сектор. В крайна сметка има нарастваща армия от творци, работници на свободна практика и хора, които просто търсят начин да изкарат малко допълнителни пари.
От TaskRabbit през Pinch до Postmates чак до Gigwalk, тези, които искат да навлязат на този пазар (включително шофьори, носачи, куриери, чистачи или изпълнители на рутинни задачи) имат предостатъчно места, на които да продават услугите си.
Живеем в свят, доминиран от скоростта и ефективността, така че няма как да очакваме секторът с търсенето и намирането на работа да действа по различен начин.
Свърши епохата на досадното търсене на работа, което се точеше с месеци и минаваше през пресяване на неподходящи позиции, часове усилия за една-единствена кандидатура и загубено време в планиране и организиране на интервюта.
Благодарение на разрастващия се мобилен сектор и някои активни предприемачи, процесът на търсене на работа може би най-после навлиза в новото хилядолетие.