Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Facebook изолира медиите в Сърбия и още 5 страни

Facebook се е превърнал в огромен фактор за медиите по целия свят, особено за дистрибутирането на новини. Всяка внезапна промяна на правилата води до допълнително ограничение на аудиторията, което принуждава издателите да наваксват загубите в крачка. Снимка: Getty Images
Facebook се е превърнал в огромен фактор за медиите по целия свят, особено за дистрибутирането на новини. Всяка внезапна промяна на правилата води до допълнително ограничение на аудиторията, което принуждава издателите да наваксват загубите в крачка.

Медиите, които разчитат на достъп до аудитория през Facebook, скоро може да се окажат в сериозен проблем.

Социалната медия започна тестове в шест държави, в които от основния News Feed се изключва цялото съдържание, генерирано от новинарски издания или фирми. Вместо да се показват автоматично на всички потребители, тези публикации ще се филтрират в отделен поток - т.нар. Explore Feed.

Тестовете са пуснати в Сърбия, Словакия, Шри Ланка, Боливия, Гватемала и Камбоджа. От компанията твърдят, че за момента нямат планове да въведат новата система в глобален мащаб, като засега искат само да видят реакциите на потребителите.

Каква е целта на разделянето на съдържание?

На теория - Facebook иска да даде възможност на хората да виждат повече публикации от свои приятели или близки. В експерименталния вариант на News Feed се показват и платени публикации и реклами от компании, които потребителят не следи.

Всички медии или бизнеси, които не си плащат за дистрибуция в основния канал на Facebook, обаче ще трябва да разчитат на това читателите сами да потърсят "Explore Feed", за да стигнат до тяхното съдържание. В определени случаи това би означавало потенциална масивна загуба на трафик към информационни сайтове.

Ето какво е обяснението на Facebook:

"Целта ни винаги е била да свързваме хората с публикациите, които те намират за най-смислени. А хората ни казват, че биха искали да имат по-лесен начин за достигане до публикации от приятели и близки. Затова тестваме два отделни канала - един, който ще бъде обособено място за публикации от приятели и близки, и друг - като обособено място за постове от Страници. За да разберем дали хората одобряват тези две разделени пространства, ще експериментираме с няколко неща - например, как хората се ангажират с видеоклипове или други видове публикации".

Самият факт, че Facebook прави крачка към разделянето на това съдържание, е притеснителен за много онлайн-издатели, голяма част от които разчитат за дистрибуцията си на News Feed-а на социалната медия.

И това се вижда от тестовете - например, в Словакия, една от шестте страни в експерименталния режим. Местният журналист Филип Струхарик публикува статия в Medium, в която посочва, че само за един уикенд е регистрирал намаление с 2/3 на органичен трафик (т.е. на съдържание, което не е спонсорирано), след като Facebook е преместил публикациите на страницата му в Explore Feed.

Струхарик посочва, че това е най-големият спад на органични потребители от Facebook, който е регистриран от медията досега.

Вицепрезидентът на Facebook Адам Мосери обясни, че има няколко вида метрики, по които компанията ще преценява дали да продължи с тестовете или да се откаже - например, дали хората коментират, харесват и споделят повече публикации, дали са по-доволни от услугата, дали прекарват в News Feed по-дълго време и др.

Той посочва, че заради високата значимост на промяната тестовете вероятно ще продължат поне няколко месеца.

"В момента нямаме план да пуснем този продукт извън тестовите държави, нито да въведем такса за страниците във Facebook, така че да плащат за разпространение на съдържание в News Feed или Explore. За съжаление, някои погрешка направиха такава интерпретация - но това не е нашето намерение", пише още Мосери в публикация в блога на компанията.

Независимо дали Facebook реши да заложи на този модел на работа занапред, самите медии са поставени в критично положение дори само докато текат тестовете. За да не загубят бизнеса си, ще са принудени да си плащат за разпространение, което отново облагодетелства социалната мрежа. И е пореден пример за това, че Facebook се е превърнал в огромен фактор за медиите по целия свят, особено за дистрибутирането на новини. Всяка внезапна промяна на правилата води до допълнително ограничение на аудиторията, което принуждава издателите да наваксват загубите в крачка.

Филип Струхарик обаче не очаква тестът да е особено успешен.

"Новинарски поток без новини. Само приятели и спонсорирано съдържание. Сега хората ще разберат колко са скучни близките им".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените