Apple успяха да покажат с времето, че са един от най-големите революционери на пазара. Когато за първи път компютрите Mac излязоха на бял свят през 1984 година и предложиха на хората графичния потребителски интерфейс, това разтърси текст-базирания DOS пазар и ударно принуди Microsoft да последват модела на своя конкурент, за да не отпаднат тотално от надпреварата. А днес графичният интерфейс е нещо обичайно за всички компютри.
Осемнадесет месеца по-късно Apple успяха да предизвикат трус и в издателския бранш, представяйки своя Mac и опцията за настолна издателска дейност. Съчетавайки компютър с лазерен принтер и софтуера Aldus PageMaker, Apple предложиха решение за настолно публикуване, което напълно промени издателската индустрия, позволявайки на хората да създават съдържание и да го публикуват без помощта на големите печатарски решения на издателския бизнес.
Днешното "лично публикуване", било то настолно или в мрежата, дължи своя произход именно на революционната за времето си технология на Apple.
В началото на новото хилядолетие, Apple пробиха и на музикалния пазар. Това става с iPod и лесния начин за достъп, закупуване и слушане на музика в движение. Макар че пиратската музика беше истинският рушител на музикалния пазар през 90-те години, технически грамотните хора използваха Интернет, за да изтеглят MP3 файлове.
Дори и тогава да е имало MP3 плеъри, които да правят слушането на музика по-достъпно, едва Apple - чрез iPod и iTunes - изцяло успяха да разтърсят дигиталния музикален пазар и да го направят масово използван.
2007 година: iPhone
Макар и да не е изобретател на смартфоните, компанията успя да ги преобрази по начини, които спряха контрола на мобилните оператори над собствените им програми и добавиха елемента на една истински интелигентна операционна система и допълнителни приложения към телефона.
iPhone буквално успя да промени из основи дефиницията за смартфон и да революционизира целия телеком-пазар.
През 2010 Apple лансираха iPad. Както и при iPhone, таблетът не е изобретен от компанията, ала тя успя да го пресътвори наново и - междувременно да промени и компютрите.
Днес iPad е една от основните сили, които променят динамиката и съдбата на традиционната PC индустрия. Благодарение на iPad и таблетите като цяло, продажбите на традиционни компютри и лаптопи спаднаха с около 10 на сто през 2012 г. Прогнозите сочат, че ще паднат с поне още 10% и през настоящата 2013 г.
Може би дори ще станем свидетели на още по-рязък спад, след като таблетите започнаха да печелят все по-голямо място на потребителския и на бизнес пазара. Сред по-амбициозните очаквания са, че продажбите на таблети дори ще надскочат тези на ноутбуците в глобален мащаб още тази година.
Фундаменталната промяна, предизвикана от iPad, не бе предвидена от никой, с изключение може би на Стив Джобс, който ясно разбираше влиянието, което ще окаже този продукт на пазара. Говорейки за всички компютърни производители, те също не очакваха нашествието на таблетите и не бяха подготвени за прехода от мащабния PC бизнес до следващото хитово устройство за лична употреба, насочено към масите.
Въпреки че се опитват да настигнат Apple и Samsung, Wintel общността изостава по отношение на таблетите и не е сигурно дали някога ще се превърне в сериозен конкурент на Apple и Android.
Сега ли е кулминацията за Apple? И дали фирмата не тръгва надолу?
Макар че компанията продължава да бележи рекордни продажби и печалби, финансовите експерти изглежда са на мнение, че това е краят на иновациите и пазарните разриви за Apple. Техните стремежи към огромни печалби на всяко тримесечие сринаха акциите на Apple в последните 7 месеца. Някои дори предполагат, че това е повратната точка за успеха на компанията и оттук нататък ги очаква само път надолу.
При все това, ако се вгледаме в историята на Apple, особено след завръщането на Стив Джобс в компанията през 1997 г., реалният цикъл на компанията за създаване на иновативни и преобразяващи традиционните пазари продукти е средно между 3 и 4 години.
В случая с времето между създаването на iPod и iPod, този цикъл продължи дори седем години. Това предполага, че Apple не са задвижвани от срокове или цени на акции, когато става въпрос за иновации. По-скоро компанията предпочита да си дава време и да обмисля нещата. Тя се фокусира върху синтеза на хардуер, софтуер и екосистеми от услуги за новите си продукти, преди да ги предложи на пазара.
Има една основна причина за това внимание към детайла. Apple имат една вътрешна мантра, според която винаги, когато представят продукт от нова категория, който има потенциал да разтърси или да промени изцяло пазара, той трябва да бъде изпипан по такъв начин, че компанията да води поне с две години пред конкуренцията.
Ако ли не, Apple просто не си правят труда да лансират подобен продукт. Именно това е причината, поради която компанията не представи просто нов MP3 плеър, а цялостно решение, обединяващо хардуер, софтуер и услуги при iPod. Същото важи и за iPhone и iPad.
И в двата случая от времето на лансиране на устройството до времето, в което конкуренцията поне малко започна да настига Apple, компанията водеше с поне две години.
Останало ли е нещо за пресътворяване?
Ще се кротнат ли Apple най-накрая? Не бързайте да се обзалагате. Вероятно следващият пазар, който ще преобразуват, ще бъде пазарът на телевизори. Макар че не знаем с какво точно се занимава Apple в момента, вероятно този продукт наистина ще доведе до пълна промяна на телевизионната индустрия, когато бъде лансиран.
Ако бъде представен по маниера на останалите продукти на Apple, конкуренцията ще се нуждае от много повече от 2 години, за да настигне компанията този път.
Друг бизнес, в който Apple биха могли да пробият, е автомобилният. Въпреки че колите стават все по-"умни", има много пространство за иновация при вградените дисплеи, които масово изскачат в новите модели автомобили, дори сред по-ценово достъпните категории.
Представете си Apple и един или двама големи производители на автомобили да се съюзят за написването на следващата глава на интелигентно свързаните автомобили, които съчетават функционални приложения, екосистема от услуги и постоянна връзка с Интернет.
Само помислете какво би могло да бъде потенциалното влияние, което една такава технология ще окаже върху пътуването с автомобил.
Apple биха могли със същия успех да причинят трус и сред смарт-часовниците. Много хора наблюдават отблизо "умния" часовник Pebble Smartwatch, който тепърва излиза на пазара, за да видят дали връзката му с iPhone и Android телефони ще постигне пазарни успехи.
Този продукт е интересна малка стъпка към съчетаване на смартфон с часовник, ала все още основните му функции са да пренасочва алармите и информацията за телефонните повиквания от смартфона към дисплея на часовника. Идеята на Pebble Smartwatch е хитра, но хората по-скоро се нуждаят от часовника на Дик Трейси. И можем да се обзаложим, че Apple е компанията с най-големи шансове да ни го даде.
Могат ли домовете ни да станат "по-умни"? Разбира се. Не е съвпадение, че бившият шеф на хардуерното поделение на Apple Тони Фадел е създател на термостата Nest, който е свързан с Интернет и е достатъчно "умен" да следи навиците ви за отопление, след което да настройва климатика ви автоматично.
Това предполага, че концепцията за "умни домове" е разработвана от Apple по времето, в което Фадел е работил за компанията, както и че тя е работила върху нея за известно време. Много е възможно Apple да бъде компанията, която изцяло ще промени домашното оборудване и ще се превърне в лидер и на този пазар в близко бъдеще.
Контролиране на "умния" дисплей
Може би сте забелязали, че в почти всеки от изброените по-горе примери е намесена думата "дисплей". Дисплеите са необходими за управление, разглеждане и контролиране на съдържанието. В случая с Apple TV съществува възможност Apple да направят собствено устройство, ала ако това се случи, вероятно ще е нещо подобно на гигантски iPad, който разполага с подобен хардуер и софтуер, какъвто можем да открием и в самия таблет.
Въпреки това, в основата на телевизионния продукт на Apple ще стои начинът, по който той си взаимодейства с iPhone, iPad и всяко друго телевизионно устройство.
Всички "умни автомобили" също разполагат с дисплеи. Представете си iPad, вграден в автомобил, който удвоява размера на картите и предоставя на превозното средство цяла колекция от автомобилни приложения.
Що се отнася до часовниците, Apple биха могли да създадат 2-инчов квадратен iPhone или iPad, който да носим на китките си. Макар че той ще разполага с някои функции, управлявани чрез сензорен дисплей, основният начин за управление на устройството ще бъде чрез Siri, точно както във филмите за Дик Трейси.
При „умните домове" пък е лесно да си представим iPad таблети интегрирани с различни уреди в кухнята и дори в огледалата в банята, както и като централен елемент от цялостната автоматизирана система на дома.
Така че не бива да бързаме да отписваме Apple като компания, която е спряла да иновира. Тя е изключително умна пазарна единица, управлявана от футуристи, които разполагат с цял арсенал от интегрирани продукти и услуги, с които да работят.
Дори и останала без основния си визионер, би било наивно да смятане, че Apple няма да използва опита си, за да завоюва и други пазари. Може би ще отнеме време, но компанията е повече от способна да продължи да придвижва пазарите към нови посоки.