Бутончетата за "харесвам" и "не харесвам" в YouTube са добре позната функция, но очевидно е дошло време да бъде променена. Как? Като се премахне броячът на "нехаресванията", а само авторът ще може да види колко хора са оценили негативно видеото му.
Решението бе обявено с официално съобщение и промените вече се прилагат поетапно в целия сайт.
От компанията обясняват действията си с идеята по-малките създатели на съдържание да бъдат защитени от масирани атаки с "не харесвам" и също така да бъде насърчено "уважителното взаимодействие между зрители и създатели."
Тук се има предвид некоректната практика определени видеа да бъдат умишлено и системно атакувани от публиката. Така те са отхвърлени не заради своето съдържание, а защото са дело на конкретен създател или по някаква друга причина. Така например през 2016 г. недоволни геймъри използват тази тактика, за да превърнат трейлърът на Call of Duty: Infinite Warfare в най-нехаресваното видео за годината.
В опит практиката да бъде премахната и да бъде стимулирана дейността на всички създатели, дори и гиганти като Activision, броячът вече няма да бъде видим за широката публика. Двата бутона за "харесвам" и "нехаресвам" остават, но просто вече няма да имаме възможност да видим колко хора са използвали палецът, сочещ надолу.
Самото решение е взето на базата на по-ранен експеримент от пролетта, когато YouTube тества по какъв начин ще въздейства премахването на брояча. Резултатите показват, че без да видят броя на "нехаресванията", хората са по-малко склонни да поставят отрицателна оценка.
Подобни атаки могат да бъдат част от цяла кампания с пагубен ефект върху създатели на съдържание, които тепърва навлизат в платформата и съответно може да навреди на техния бизнес или дейност. Или пък изобщо да ги обезкуражи от публикуване на каквото и да е повече.
Експериментът потвърждава именно това - по-малките канали в YouTube са атакувани много по-често, отколкото големите.
YouTube няма да бъде първата социална мрежа, която ограничава възможностите за публична видимост на сигналите за настроения на потребителите. По напълно сходна логика преди няколко години Instagram експериментира със скриване на броя на харесванията. Подобно нещо е обсъждано и за Facebook, тъй като се смятало, че все повече хора публикуват съдържание единствено и само с цел търсене на голям брой харесвания.
Практика, считана за не особено здравословна за социалните мрежи, но не до такава степен, че все пак Facebook и Instagram да се ангажират с премахването на брояча на харесвания. Вместо това те оставят решението за запазване на тази функция в ръцете на своите потребители.
По отношение на YouTube новата мярка може да има и някои по-негативни ефекти, тъй като броячът на "нехаресванията" в някои случаи служи и като един ранен индикатор за стойността на клипове, които са с лъжлива информация, спам или са с неподходящо съдържание.
Въпреки това в сила остава аргументът на YouTube за защита на малките канали. Досега са обмисляни и други опции за борба срещу атаки с "не харесвам", като някои от вариантите са включвали да бъде написана причина за ниската оценка или пък самият бутон да стане активен, след като е изгледано част от видеото.
В крайна сметка YouTube избират варианта за пълно скриване на брояча, което означава, че той няма да бъде използван вече като средство за публично освиркване.