Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Отговорът на TikTok към САЩ: Не продаваме!

Или поне не на Microsoft... Снимка: Getty Images
Или поне не на Microsoft...

Сагата с враждата между Белия дом от една страна и TikTok - от друга, може би върви към своя край. В предпоследния епизод на тази история Доналд Тръмп даде категоричен срок от 45 дена, в който любимата на десетки тийнейджъри социална мрежа трябва да премине в ръцете на американска компания.

Още тогава стана ясно, че най-голям апетит за сделка с ByteDance - китайската компания основател на TikTok - имат от Microsoft.

Лично изпълнителният директор Сатя Надела потвърди, че се водят преговори с китайската фирма и че много би се радвал платформата да влезе в портфолиото, редом до Skype и Bing.

Краткият отговор на ByteDance обаче посича всякакви надежди: "Не продаваме!".

Поне по този начин звучи категоричният отказ именно Microsoft да придобие TikTok. От китайската компания дават ясен сигнал, че предпочитат да не предлагат достъп до социалната си мрежа на територията на САЩ, отколкото да сключат сделка, било то и с такъв технологичен гигант.

От Microsoft казват, че тяхната оферта е била "изцяло в защита на интересите на САЩ и в защита на националната сигурност". Веднага след това в официалното им изказване обаче се посочва, че са имали намерение да направят редица промени, за да са сигурни, че приложението ще отговаря на американските стандарти за безопасност, конфиденциалност и борба с дезинформацията.

Нищо чудно последната заявка да е отказала категорично ByteDance от сделка, заради перспективата творението им да се превърне в поредната изпълнена с цензура и политическа коректност платформа.

И докато отказът TikTok да бъде продаден на Microsoft не е особено изненадващ, следващият ход на ByteDance определено повдига нова серия от въпросителни. По информация на The Washington Post, китайската фирма е на път да сключи договор за сътрудничество с друг обитател на Силициевата долина - Oracle.

Изданието подчертава, че ще става въпрос за "технологическо партньорство", което няма да включва продажба на социалната мрежа.

Подобно сътрудничество може да свали мерника на Белия дом от TikTok, още повече, че Oracle е компания, която открито подкрепя президента Доналд Тръмп.

Така няма да се налага на ByteDance да заобикаля евентуални американски рестрикции, нито пък да мести офиса си в някоя европейска столица, за да избегне забрана на територията на САЩ.

Висшият мениджмънт на Oracle има доста близки връзки с администрацията на Тръмп и може да се опита да наложи някаква форма на контрол над TikTok и по-точно над потока от лични данни, който преминава през платформата.

Все пак едно от основните съмнения на Белия дом е, че приложението злоупотребява с чувствителна лична информация, като я предава към китайското правителство - практика, която от ByteDance яростно отричат.

Партньорството между Oracle и китайските им технологични колеги действително се случва с благословията на Тръмп, който още през август месец заявява, че това е една "страхотна компания, която може да се справи адекватно с TikTok".

Очевидно се търси вариант в стил "и вълкът - сит, и агнето - цяло", защото забрана на социалната мрежа ще донесе огромни негативи за всички замесени в конфликта.

ByteDance трудно ще си позволят да загубят американския пазар, затова са готови на компромисно "технологично сътрудничество", въпреки че Oracle може да души като куче-пазач около всеки ход на китайците с аргумента, че пази личните данни на потребителите от недоброжелатели в Пекин.

Тръмп също не може да си позволи непопулярното решение да забрани хит като TikTok и то броени седмици преди президентските избори. Пандемията от коронавирус и наложената на много места карантина повиши неминуемо посещенията и новите регистрации в платформата.

Така пред ByteDance и Oracle се отваря потенциалът да съчетаят най-силните си страни и да направят продукта TikTok още по-известен и печеливш. "Специалитетът" на Oracle са "облачните услуги" и от там могат да заявят, че именно по подобен начин ще направят личните данни на посетителите на платформата напълно недостъпни за Китай.

Алгоритмите на TikTok пък са това, което прави социалната мрежа толкова примамлива и то за потребители във всяка точка на света. Популярността на приложението е повсеместна, а начините за печалби от него са безброй, стига да си достатъчно изобретателен.

Тръмп направи поредната маневра в търговската си война срещу Китай с опита си да противодейства на TikTok, но американският президент може би не осъзнава, че този път заплахите с рестрикции създават мощно технологично чудовище, което все по-трудно ще бъде възпирано.

Държавният глава сигурно е доволен, че ByteDance все пак се съгласяват на партньорство със силна компания като Oracle, но не гледа по-далеч от този преждевременен успех.

А в малко по-далечно, но все пак обозримо бъдеще, китайската социална мрежа ще става все по-популярна и предпочитана, защото дава на потребителите си изживяване, което конкурентите не им предоставят.

В същото време ще става все по-трудно и по-трудно да забраниш или да наложиш ограничения върху нещо, по което милиони хора по света са напълно полудели.

 

Най-четените