Проблемите за TikTok изглежда нямат край. Засега платформата за кратки видеа се размина със забрана на американска територия, но тепърва има да се бори с друг сериозен казус - високият дял на съдържание, което откровено пропагандира анорексията и нездравословните хранителни навици.
Разследване на "Гардиън" показва, че при търсене на ключовите думи "про-ана" (съкратено от про-анорексия) излизат десетки хиляди резултати.
Обезпокоително съдържание излиза и при търсене на други хаштагове, включително и наглед безобидния #Ana, защото много от жертвите на хранителни разстройства наричат с това умалително име анорексията.
При собствена проверка TikTok установява, че платформата прелива от призиви към гладуване до смърт и съвети как да се отслабне рязко и бързо, но не задължително здравословно.
Свободно се разпространяват съвети как човек да предизвика повръщане след ядене, за да се лиши поне от част от калориите, и кои са най-нискокалоричните храни и най-ефикасните хранителни добавки за отслабване.
Проучването на британското издание установява, че отнема не повече от минута, за да се намери съдържание, свързано с хранително разстройство, обикновено свързано с манията по слабо или свръхслабо тяло.
Проблем идва и от секцията с препоръчани видеа, наречена "За теб". Там попадат клипове на потребители, които не е задължително да следваш, но алгоритмите на TikTok преценяват, че биха ти допаднали. Във въпросния раздел също притеснително често се появяват видеа на хора, вманиачени по (не)яденето, отслабването и диетите.
Говорителите на китайската социална платформа заявяват, че вече са предприели категорични стъпки по изтриването на видеа с притеснително съдържание и хаштагове.
Истината обаче е, че дори и с най-добри намерения, модерацията няма да успее толкова лесно да се справи с проблема.
Ашли Рийз, редакторка в "Jezebel", тръгва из дебрите на про-анорексия публикациите в TikTok и установява, че клиповете по темата не само не намаляват, а даже се увеличават и авторите им стават все по-изобретателни в прикриването им.
Така например хаштаговете съдържат излишни букви и символи, които заблуждават при търсене, но опитните потребителите бързо напипват начина, по който да стигнат до желаните видеа.
Рийз припомня, че с постове, прокламиращи хранителните разстройства, са се борили и редица други социални мрежи - Tumblr, Pinterest и Instagram. Към това се прибавя и фактът, че аудиторията в TikTok е в една от най-уязвимите на грешни послания възрастови групи - от 14 до около 24 години.
Притесненията се споделят и от "ветерани" в социалните платформи, които са виждали подобна агитация към хранителни разстройства и преди. Tumblr например проведе широка кампания срещу уж "вдъхновяващи" цитати като "Твоят е фитнес е моята загрявка" и "По-малко храна днес, по-хубаво тяло утре".
Сега пред TikTok предстои още по-трудна битка, която обаче при евентуална загуба може да доведе до още по-страшни последици.
Младите потребители в китайската платформа са податливи на несигурност и неувереност и се чувстват още по-объркани, когато виждат своите онлайн идоли да се кълнат, как някой ден ще станат 44 килограма. В същите тези клипове изпъкналите кости и слабото до пълно изтощение тяло са издигнати в абсолютен култ.
Може да се предположи, че наблюдателен модератор лесно идентифицира и премахва такива видеа, но всъщност никак не е толкова елементарно.
Затова и справянето с про-анорексия съдържанието тепърва ще се превръща в наболял за TikTok въпрос, който ще трябва да бъде решен, за да не търпи платформата санкции, финансови загуби и отлив на потребители.