Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

TikTok и про-анорексия постовете, които вече са извън всякакъв контрол

Оказва се, че платформата прелива от призиви към гладуване до смърт Снимка: Getty Images
Оказва се, че платформата прелива от призиви към гладуване до смърт

Проблемите за TikTok изглежда нямат край. Засега платформата за кратки видеа се размина със забрана на американска територия, но тепърва има да се бори с друг сериозен казус - високият дял на съдържание, което откровено пропагандира анорексията и нездравословните хранителни навици.

Разследване на "Гардиън" показва, че при търсене на ключовите думи "про-ана" (съкратено от про-анорексия) излизат десетки хиляди резултати.

Обезпокоително съдържание излиза и при търсене на други хаштагове, включително и наглед безобидния #Ana, защото много от жертвите на хранителни разстройства наричат с това умалително име анорексията.

При собствена проверка TikTok установява, че платформата прелива от призиви към гладуване до смърт и съвети как да се отслабне рязко и бързо, но не задължително здравословно.

Свободно се разпространяват съвети как човек да предизвика повръщане след ядене, за да се лиши поне от част от калориите, и кои са най-нискокалоричните храни и най-ефикасните хранителни добавки за отслабване.

Проучването на британското издание установява, че отнема не повече от минута, за да се намери съдържание, свързано с хранително разстройство, обикновено свързано с манията по слабо или свръхслабо тяло.

Проблем идва и от секцията с препоръчани видеа, наречена "За теб". Там попадат клипове на потребители, които не е задължително да следваш, но алгоритмите на TikTok преценяват, че биха ти допаднали. Във въпросния раздел също притеснително често се появяват видеа на хора, вманиачени по (не)яденето, отслабването и диетите.

Говорителите на китайската социална платформа заявяват, че вече са предприели категорични стъпки по изтриването на видеа с притеснително съдържание и хаштагове.

Истината обаче е, че дори и с най-добри намерения, модерацията няма да успее толкова лесно да се справи с проблема.

Ашли Рийз, редакторка в "Jezebel", тръгва из дебрите на про-анорексия публикациите в TikTok и установява, че клиповете по темата не само не намаляват, а даже се увеличават и авторите им стават все по-изобретателни в прикриването им.

Така например хаштаговете съдържат излишни букви и символи, които заблуждават при търсене, но опитните потребителите бързо напипват начина, по който да стигнат до желаните видеа.

Рийз припомня, че с постове, прокламиращи хранителните разстройства, са се борили и редица други социални мрежи - Tumblr, Pinterest и Instagram. Към това се прибавя и фактът, че аудиторията в TikTok е в една от най-уязвимите на грешни послания възрастови групи - от 14 до около 24 години.

Притесненията се споделят и от "ветерани" в социалните платформи, които са виждали подобна агитация към хранителни разстройства и преди. Tumblr например проведе широка кампания срещу уж "вдъхновяващи" цитати като "Твоят е фитнес е моята загрявка" и "По-малко храна днес, по-хубаво тяло утре".

Сега пред TikTok предстои още по-трудна битка, която обаче при евентуална загуба може да доведе до още по-страшни последици.

Младите потребители в китайската платформа са податливи на несигурност и неувереност и се чувстват още по-объркани, когато виждат своите онлайн идоли да се кълнат, как някой ден ще станат 44 килограма. В същите тези клипове изпъкналите кости и слабото до пълно изтощение тяло са издигнати в абсолютен култ.

Може да се предположи, че наблюдателен модератор лесно идентифицира и премахва такива видеа, но всъщност никак не е толкова елементарно.

Затова и справянето с про-анорексия съдържанието тепърва ще се превръща в наболял за TikTok въпрос, който ще трябва да бъде решен, за да не търпи платформата санкции, финансови загуби и отлив на потребители.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените