Мнозина от нас вече приемат интернет връзката не само като крайна необходимост, но и като даденост.
Не бива да забравяме обаче, че България е сред страните с най-бърз интернет и доставчиците ни осигуряват скорости, за които и в някои от най-развитите страни могат само да си мечтаят.
Как се случва това на практика и през какво преминават хората, чиято работа е да доставят интернет и цифрова телевизия до нашите домове?
Увлекателно и изчерпателно разяснение получаваме от Калин Петров - ръководител на екип "Фиксирани услуги" в CETIN. Компанията е водещ доставчик на мрежови и инфраструктурни услуги с една от най-големите мрежи в България, а екипът на Калин има грижата да предоставя интернет и цифрова телевизия на крайните клиенти.
Преди да заеме ръководния пост, дипломираният инженер по телекомуникации е изкарал цяло десетилетие на терен. Сега ръководи голям екип и всекидневно координира хората, обикалящи цялата страна, за да поддържат и разширяват съществуващата мрежа.
Калин сам прави футболния паралел и се описва като треньор със задача да напътства и направлява играчите си.
"Някъде отгоре идват целите, които биват поставени, а аз - с момчетата на терен - трябва да измисля тактиката, с която да ги постигнем. Екипът ми е с дълга скамейка, използваме и подизпълнители, за да можем да покрием цялото първенство, т.е. територията на цялата държава", обяснява той.
Чувството за хумор и самоиронията му правят разказа за неговата работа не само интересен, но и неизменно забавен.
Преди всичко обаче, 35-годишният Калин подчертава отговорността в работата и колко много труд "зад завесата" изисква поддържането на такъв тип потребителски услуги.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
От пет години той работи за компанията, но първоначално е един от хората, които се занимават на терен с поддръжката и експлоатацията на мрежата. Когато постът на ръководител се освобождава и му е предложен, той го вижда като предизвикателство и възможност да допринесе с нещо различно.
Динамиката в работата е такава, че времето не се усеща и Калин се чувства сякаш едва от няколко седмици е на позицията.
Всеки ден за него в CETIN е жонглиране с много процеси, а фактът, че работи в офис, изобщо не е свързан с някаква застоялост или монотонност: "Няма ден с ден, който да си прилича, дори да звучи шаблонно. Все пак работим с крайни клиенти, хора всякакви, ситуации всякакви. Постоянно разнищваме много любопитни казуси".
Тези казуси могат да бъдат във вид на "изключително широкоскроени клиенти", които държат да не пускат служителя да си тръгва от дома им, преди да са го нагостили обилно и да са го накарали да опита домашната ракия и кулинарните изкушения в мазето.
Други пък изобщо ги няма на адреса, за да посрещнат служителите, но по телефона ги окуражават с думите: "Да влиза момчето, то е отключено". Естествено, екипът на Калин не може да си позволи такива луксове, но вижда и забавната страна на предизвикателствата.
Работният ден във "Фиксирани услуги" започва рано сутринта с преглед на дневния план за обема работа, дестинациите и клиентите, които трябва да се покрият.
После идва борбата за спазване на сроковете, преодоляване на всякакви непредвидени обстоятелства и геройско изпълнение на предначертаното.
Тогава Калин и останалите се заемат с планиране на следващия ден. Всеки служител трябва да покрие определен брой адреси дневно, а капацитетът на мрежата постоянно се разширява, за да отговори на нарастващите нужди.
Затова е значителен и приносът на "помощник-треньорите" - хората в офиса, координиращи тези на терен и постоянно актуализиращи техните графици. На следващо стъпало са хората в CETIN, които мислят стратегически и в дългосрочен план за всички тези процеси.
"Тук влиза моята роля на буфер - да се грижа за благосъстоянието на хората на терен, да поемам разпорежданията отгоре и да балансирам. Благодарен съм, че от всяка страна работя с много адекватни хора, така че не срещам трудности в това отношение", радва се Калин.
При постъпването си в компанията, той e техник по поддръжка на мрежата и обикаля неуморно по адреси в един екип с Валентин Кръстев, за когото вече ви разказахме. А в самото начало на професионалния си път Калин е в подизпълнителска фирма и успява да натрупа голям практически опит.
"Докато работих като подизпълнител, обиколих общо взето цялата страна, защото извършвахме дейности за всички оператори. Бил съм на места, на които туристическите справочници не могат да те отведат, и се убедих, че България наистина има уникална природа", спомня си Калин и споменава за посещения на бивши секретни военни поделения и затънтени местенца из Родопите и други планини.
Сблъсквал се е с всякакви диви животни - почти всичко, което може да предложи фауната у нас ("За щастие, с изключение на мечка").
Бягал е от диви прасета, елени, сърни, змии - но уточнява, че всеки един инженерен техник, който се занимава с поддръжка на телекомуникационно оборудване, минава през сходни преживелици.
"Това е красивата част на тази работа, но го има постоянното отсъствие и излагането на драстични температурни амплитуди. Веднъж на Коледа помня, че бях на една железорешетъчна конструкция в Стара планина. Малко пъти ми се беше случвало вятърът да е толкова силен, че снегът да вали настрани", смее се той.
Признава, че днес приключенският елемент му липсва, но и е осъзнал каква е цената да водиш такъв живот и макар че би искал да се завърне на някои от екзотичните места, предпочита да го направи като турист.
Десетте години на терен означават, че днес той идеално познава предизвикателствата, с които се сблъскват ръководените от него хора. Станал е свидетел как екипът се е разширил тройно и като социален човек е щастлив, че се чувства комфортно в своята среда.
Любовта му към футбола остава силна през годините и Калин може да се похвали с участие във футболния отбор на CETIN - като не е изненадващо, че се подвизава в центъра на терена и там също е "буфер", който разпределя топката към играчите в предни позиции. Зимните спортове също го влекат, а екскурзиите, посветени изцяло на планината, са сред любимите му начини за почивка.
Пътувайки по света, Калин Петров се е убедил колко бърза и надеждна е интернет връзката в България, дори в сравнение с много по-напреднали страни. "Ние сме на светлинни години напред, до степен, в която бих казал, че сме се разглезили", обяснява ръководителят на "Фиксирани услуги".
"Например в Германия съм бил в основни областни градове, където, ако в кухнята можеш да си отвориш имейла, в хола не можеш."
Защо е толкова по-добре у нас?
"Повечето оператори развиха много добра опорна мрежа, към която присъединиха и кварталните кабеларки от едно време. Те пък от своя страна бяха изграждани и развивани предимно от млади момчета ентусиасти", обяснява Калин.
"Моето мнение е, че тогава хората във властта, които трябваше да регулират нещата, не знаеха, че това, което се случва на терен, далеч надхвърля представите и компетенциите им. И те не можаха да го поставят в рамка, която би ограничила процеса. Беше за добро, защото така едни млади и амбициозни момчета изградиха много хубави квартални мрежи, които бяха погълнати и доразвити от по-големи компании", допълва той.
Описва и следващата стъпка в бранша: отпадането на нуждата от хардуерно оборудване за получаване на интернет връзка и телевизия и преминаване изцяло към облачни услуги. За своето собствено бъдеще той е отворен към всякакви предизвикателства в CETIN, тъй като осъзнава, че е открил нови качества у себе си, откакто е на ръководна длъжност.
"За човек, който е свикнал на доста динамика в ежедневието си, бил е постоянно на терен и е пътувал, да седна на едно бюро на прима виста беше доста стряскащ сценарий. Но се оказа, че работата на бюро не кореспондира със стереотипните схващания на хората", щастлив е Калин Петров.
И в момента, колкото и да се озърта на всички страни, не успява да намери нито момент на скука.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Силвър Стар.